Elämme historiallisia aikoja: 50-vuotias Operaatio Pajunkissa jää ensi kertaa järjestämättä – "Emme jätä ketään pulaan"

Tältä näyttää mittatilauksena valmistettu tiepalveluauto 0:21
Tältä näyttää mittatilauksena valmistettu tiepalveluauto.

Autoliiton vapaaehtoisen tiepalvelun Operaatio Pajunkissa jätetään 50-vuotisen historiansa aikana ensimmäisen kerran järjestämättä. Apua on kuitenkin tarjolla myös pääsiäisenä.

Perinteisesti tiet täyttyvät pääsiäisenä hiihtokeskuksiin ja sukulaisten luo matkustavista suomalaisista, mutta tänä vuonna kaikki on koronavirusepidemian vuoksi toisin. Hiihtokeskukset ovat kiinni, Uudenmaan raja on suljettu ja kaikkea tarpeetonta liikkumista tulee välttää. Poikkeukselliset ajat ovat saaneet myös Autoliiton ryhtymään historiallisiin toimiin.

– Tulevana pääsiäisenä tien päällä on varmasti todella vähän liikennettä ja siten myös avuntarvitsijoita. Tämän takia emme nähneet tarvetta järjestää myöskään Autoliiton yleisen tiepalvelun tehostettua pääsiäisajan päivystystä, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo.

Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun Operaatio Pajunkissa jää pitämättä sen 50-vuotisen historian aikana.

"Apua saa aina"

Vaikka perinteistä pääsiäisoperaatiota ei tänä vuonna järjestetäkään, toimii tiepalvelu muuten normaalisti. Apua voi tilata puhelimitse tai mobiilisovelluksella.

Jos Autoliiton vapaaehtoista tiepalvelumiestä ei ole saatavilla tai keikan luonne sitä muuten edellyttää, välitetään Autoliiton hinauskumppani auttamaan autoilijaa.

– Apua saa aina. Emme jätä ketään pulaan, vaikka elämme poikkeuksellisia aikoja, Vesalainen lupaa.

Näin tiepalvelu huomioi koronaviruksen

Autoliitto on antanut niin vapaaehtoisille tiepalvelumiehille kuin hinauskumppaneille poikkeusajan toimintaohjeet, joita myös asiakkaiden toivotaan kunnioittavan. 

– Tiepalvelumiehemme tai hinausautojen kuljettajat eivät tietenkään tässä tilanteessa kättele asiakkaita. Auttajille on annettava myös työrauha, mikä tarkoittaa riittävää turvaetäisyyttä palvelutapahtuman alusta loppuun, Vesalainen painottaa.

Avustuksen päätyttyä asiakkaalta ei oteta kuittausta tehdystä työstä, vaan laskutettava summa kerrotaan tälle ja avustettu auto kuvataan niin, että sen rekisteritunnus näkyy kuvassa. Tiepalvelumiehet jättävät lopulta asiakkaan kappaleen toimintaraporttilomakkeesta auton pyyhkijänsulan alle.

Kosketukset avustettavan auton kahvoihin, rattiin, vaihdekeppiin ja muihin hallintalaitteisiin tehdään mahdollisimman hygieenisesti käyttämällä kertakäyttöhanskoja.

– Kaikki toimenpiteet tähtäävät viruksen leviämisen ehkäisemiseen ja ennen kaikkea asiakkaiden turvallisuuden varmistamiseen, Vesalainen painottaa.

Lähde: Autoliitto

Lue myös:

    Uusimmat