Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Uusi ambulanssilinja näkyy rajusti: Ensihoidossa lähes 100 000 tehtävän pudotus

2:34Uudet ohjeet saivat aikaan merkittävän muutoksen hätäkeskuksissaNykyään hätäkeskuspäivystäjä tekee itse arvion tehtävän kiireellisyydestä, eikä ambulanssia lähetetä, jos siihen ei ole oikeasti tarvetta. Katso lisää videolta!
Julkaistu 21.03.2025 10:32
Toimittajan kuva

Kitta Kohonen

kitta.kohonen@mtv.fi

Hätäkeskusohjeistus muuttui marraskuussa 2023. Painotuksena oli, ettei ambulanssia lähetetä, jos sitä ei oikeasti tarvita.

Jaana Röppänen on toiminut hätäkeskuspäivystäjänä seitsemän vuotta. 

– Olin aikaisemmin ravintola-alalla töissä ja halusin tehdä merkityksellisempää työtä, ylipäivystäjä Röppänen kertoo Keravan hätäkeskuksessa. 

Ja työtä riittää. Viime vuonna soitettiin yhteensä yli 2,7 miljoonaa hätäpuhelua. 

Näistä syntyi 733 000 ensihoitotehtävää, mikä tarkoittaa, että ensihoidolle välitettiin noin 2 000 tehtävää vuorokaudessa. 

– Kyllä sen huomaa, kun sata puhelua alkaa täyttyä tai menee yli. Silloin on päivystäjä kyllä todella väsynyt.

Ambulanssi vai ei?

Hätäkeskusohjeistus muuttui vajaa puolitoista vuotta sitten, kertoo toimialapäällikkö Ari Ekstrand Hätäkeskuslaitokselta.

– Pyrimme hätäilmoitusten käsittelyssä arvioimaan ensihoidon palvelun tarvetta. Meillä on ollut aikaisemmin hyvin yliarvioiva toimintamalli, eli hyvin herkästi auto on lähtenyt, vaikka ei ehkä olisi tarvinnutkaan.

Ohjeistusuudistuksen jälkeen tehtävien määrä on pudonnut selvästi.

– Jos ihan suoraan vertaa välitettyjen tehtävien määrää vuonna -23 ja -24, pudotus oli 93 000 ensihoitotehtävää vähemmän. Tämä on selkeä muutos aikaisempaan, Ekstrand jatkaa.

Lue myös: Liamin päiväunet päättyivät kuolemaan – olisiko nopeampi apu pelastanut vauvan?

Päivystäjä arvioi kiireellisyyden itse

Samaan aikaan tapahtui muutos myös päivystäjän työtavassa. 

Nyt päivystäjä tekee itse päätöksen tehtävän kiireellisyydestä. Aiemmin riskiarvio perustui siihen, millaisia valintoja päivystäjä teki tietojärjestelmään syötetyistä valmiista vastausvaihtoehdoista. 

– Ensihoitopuolella tämä on merkinnyt selkeää helpotusta heidän työkuormaansa, eli kuorma on pienentynyt. Ensihoitajat ovat olleet hyvin tyytyväisiä siitä.

Hätäkeskuslaitoksen mukaan myös päivystäjien työtyytyväisyys on muutosten myötä parantunut, mutta tehtävänkäsittelyaika pidentynyt.

Keskimääräinen ensihoidon tehtävänkäsittelyaika on 4 minuuttia ja 51 sekuntia.

Lue myös: Terveyshuolia, lääkeneuvoja, hiekkatilauksia omille teille – hätäkeskuksen päivystäjät kertovat turhista puheluista

Ensihoidolle yli puolet tehtävistä

Hätäkeskuspäivystäjiltä ei vaadita terveysalan koulutusta. Kun julkisuudessa kritisoidaan esimerkiksi sitä, millä kiireellisyysluokalla ambulanssi on lähetetty, kiinnittyy huomio usein tähän seikkaan.

– Tämä on alun perin lainsäädännöllinen asia, joka on rakennettu 2000-luvun alussa, Ari Ekstrand selittää. 

1003 hätäkeskus ambulanssi

Ekstrand kuvaa Hätäkeskuslaitosta moniviranomaistoimijaksi.

– Sen lisäksi, että käsittelemme ensihoitoilmoituksia, käsittelemme myös poliisin ilmoitukset sekä sosiaali- ja kriisipäivystyksen ja pelastustoimen hätäilmoitukset. Meillä ei ole sinänsä minkään alan ammattihenkilöitä.

Viime vuonna hätäkeskusten välittämät tehtävät eri viranomaisille jakautuivat seuraavasti: ensihoito 52 prosenttia, poliisi 36 prosenttia, sosiaalitoimi 7 prosenttia ja pelastustoimi 6 prosenttia.

Lue myös: Hätäkeskukset halutaan kalliosuojiin – olisivat ensimmäisiä kohteita sodassa

Ensimmäinen vuosi vaikein

Viime vuonna etenkin ensihoitotehtävistä tehdyt kantelut kasvoivat. Yleensä niistä noin kolmasosa johtaa toimenpiteisiin kuten jatkokoulutukseen. 

– Vuonna -24 kanteluita oli 64 kappaletta. Samaan aikaan ilmoituksia oli 900 000, että kohtuullisen hyvin tällä tavoin mitattuna on kuitenkin mennyt, Ekstrand huomauttaa.

Jaana Röppänen kertoo, että päivystäjälle ensimmäinen vuosi töissä on rankin. Mutta samalla silloin oppii työstä eniten.

Kokenutkin hätäkeskuspäivystäjä saa silti puheluita, jotka koskettavat, kuten Röppänen kertoo viime vuoden aikana tapahtuneen.

Röppäsen mielestä se, että jotkut puhelut koskettavat, on hyvä asia.

– En ole kyynistynyt ihmisten hädälle millään tavalla, vaan hätä koskettaa. Ja sen saa käsitellä työkavereiden kanssa.

Lisää aiheesta:

Hätäkeskuksista sosiaalitoimelle ohjatut ilmoitukset tuplaantuneet nopeastiHätäpuheluissa näkyvät yhteiskunnan kasvavat ongelmat – sosiaalitoimelle välitettyjä tehtävien määrä nousi runsaastiHätäkeskuspäivystäjän täytyy olla aina valmiudessa, oli kyseessä pilapuhelu tai kuolintaistelu: "Välillä jää miettimään, teinkö kaikkeni"Hätäkeskuslaitoksella on sulattelemista Erica-järjestelmän tuomassa "kulttuurishokissa" – ohjelmistokehittäjä ärähtää lehtiväitteille: Kone ei päätä päivystäjän puolestaLentoturmapaikalle lähti kiireellä lähes 20 pelastusyksikköä, vaikka vain muutamalle oli tarvetta – hätäkeskusten Erica-järjestelmän käyttöönotto on tuonut mukanaan uusia ongelmia, mutta missä on vika?Huolestuttava fakta rikostilastoista: Poliisi pääsee kiiretehtävissä paikan päälle aiempaa hitaammin – taustalla pulmia aiheuttava järjestelmämuutos
YhteiskuntaPelastuslaitosTerveydenhuoltoKotimaa
Keskimääräinen ensihoidon tehtävänkäsittelyaika on 4 minuuttia ja 51 sekuntia. Toimialapäällikkö Ari Ekstrand ja ylipäivystäjä Jaana Röppänen Keravan hätäkeskuksessa.

Tuoreimmat aiheesta

Yhteiskunta
  • 20:17
    Turkki

    Opposition kannattajat nousivat barrikadeille Turkissa, Ankaran protesteissa jopa 50 000 ihmistä

  • 19:51
    Ukrainan sota

    MTV Uutiset Kiovassa: Venäjän sotaharjoituksia seurataan Ukrainassa tarkkaan

  • 16:38
    Koirat

    IL: Raision koirahyökkäyksen uhri Matias, 16, kiittää auttajiaan, joista toista purtiin kaulaan – "Olisin varmaan kuollut"

  • 14:49
    Väkivalta

    Hurja koirahyökkäys Raisiossa – tutkija kertoo, miksi koira puree ja mikä tapauksessa mietityttää

  • 14:14
    Poliisi

    Keminmaassa kadonnut henkilö löytynyt kuolleena