Älä aloita rasvanpolttoa liialla rehkimisellä, yletön liikunta voi jopa lihottaa – ravitsemusterapeutti kertoo, miksi

3:36
Ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen kertoo, millaista matematiikkaa laihduttaminen vaatii.

Australialainen ravitsemusterapeutti, kirjailija ja terveysbloggaaja Jessica Sepel kirjoittaa blogissaan, että ihmisen tulisi liikkua fiksummin, ei enemmän.

Liikunta on hyväksi keholle ja mielelle, mutta liika on aina liikaa. Liiallisen tai liian vähäisen liikunnan on arvioitu olevan yhteydessä muun muassa kohonneeseen syöpäriskiin. Fyysisen terveyden lisäksi liian vähäinen, mutta myös liiallinen liikunta on haitallista mielenterveydelle.

Ravitsemusterapeutti Jessica Sepel uskoo kokemustensa pohjalta, että monet naiset liikkuvat liikaa. Jos liikunnan tavoitteena on terve ja solakka kroppa, voi yltiöpäisellä jumppaamisella olla jopa päinvastaisia vaikutuksia kuin on tarkoitus. Liiallinen liikunta voi nimittäin estää rasvanpolton.

Stressihormoni kerryttää rasvaa vyötärölle

Sepel kertoo tapaavansa usein asiakkaita, jotka urheilevat päivittäin tai jopa kahdesti päivässä, mutta eivät silti onnistu pudottamaan painoaan.

Sepel selittää, että ilmiö liittyy stressihormoni kortisoliin. Kortisolihormonia erittyy niin henkisestä kuin fyysisestäkin stressistä. Jatkuvasti koholla oleva kortisoli estää rasvan polttamista ja edistää rasvan kertymistä erityisesti keskivartalon alueelle.

Mieli mukaan liikuntaan

Jos kuva ei näy, voit avata sen tästä.

Ratkaisuksi ongelmaan Sepel tarjoaa tasapainoisen treenaamisen ideaa. Hän suosittelee liikkumaan 30–45 minuuttia päivittäin. Eri päiviin kannattaa sisällyttää erilaista liikuntaa: toisena päivänä rauhallista joogaa tai kävelyä, toisena hengästyttävää kestävyys- ja lihaskuntoliikuntaa.

Liikunnassa tulisi kehon lisäksi olla mukana mieli. Liikkujan kannattaa kuulostella, miten hengitys, ajatukset ja tunteet kulkevat liikuntasuorituksen aikana. Tietoinen liikkuminen auttaa saamaan urheilusta enemmän irti ja lopettamaan suorituksen, kun se ei tunnu enää hyvältä.

Painonhallinnan kannalta myös lepääminen on tärkeää. Levon aikana lihakset ja mieli palautuvat. Vähäinen uni on toistuvasti yhdistetty painonnousuun – ja esimerkiksi herkästi lihottavan roskaruoan himoitsemiseen.

Jos kuva ei näy, voit avata sen tästä.

Lähde: JS Health

Lue myös

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja