Mainos

Liiallinen liikunta vaarantaa mielenterveyden – tässä menee raja

0:36

Mielenterveyden kannalta optimaalinen määrä liikuntaa on 45 minuuttia kerrallaan, 3–5 kertaa viikossa. Toistuvat yli 90 minuutin liikuntarupeamat voivat olla jopa liikkumattomuutta haitallisempia.

Videolla ohjeet rintalihastreeniin.

Liikunnan tiedetään kohottavan mieltä ja auttavan jopa masennukseen.The Lancet Psychiatry Journal -tiedelehdessä julkaistu Yalen ja Oxfordin yliopistojen tutkimus kuitenkin huomauttaa, että liika on liikaa urheilussakin.

Tutkimuksessa analysoitiin yli 1,2 miljoonan yli 18-vuotiaan amerikkalaisen terveystietoja vuosilta 2011, 2013 sekä 2015. Tutkijat vertailivat henkilöiden raportoimaa huonotuulisuutta sekä harrastetun liikunnan määrää. 

Liiallinen liikunta liikkumattomuutta haitallisempaa

Tutkijat totesivat jälleen, että liikkuminen nostaa mielialaa. Liikuntaa harrastavat ihmiset kertoivat kokevansa 43,2 prosenttia harvemmin huonoja päiviä kuin ihmiset, jotka eivät liikuntaa harrastaneet.

Hyödyt kuitenkin loppuivat, kun liikuntaa harrasti päivittäin yli 90 minuuttia. Näin runsaan liikunnan mielenterveydelliset vaikutukset olivat huonommat kuin täydellisen liikkumattomuuden.

– Yli 23 kertaa kuussa harrastettu liikunta tai yli 90 minuutin treenit yhdistettiin tutkimuksessa huonontuneeseen mielenterveyteen, sanoo tutkimusta tehnyt Adam ChekroudIndependent-lehden mukaan,

Tutkijat uskovat, että äärimmäinen urheilu kielii urheilijan riippuvuudesta liikuntaan. Se on suuri riski, joka altistaa mielenterveysongelmille.

Joukkuelajit hellivät mieltä eniten

Tutkimuksen perusteella mielenterveys kohenee parhaiten, jos viikossa liikkuu 3–5 kertaa 45 minuutin ajan.

Mielen hyvinvoinnin kannalta parhaita liikuntamuotoja olivat joukkueurheilulajit, pyöräily, aerobinen liikunta sekä kuntosaliharjoittelu.

Joukkuelajien hyöty mielenterveydelle saattaa olla osaltaan kiinni muustakin kuin liikunnasta itsestään. Sosiaalinen harrastus voi suojata masennukselta, sillä se lisää elämään mielenterveyden kannalta tärkeitä sosiaalisia kohtaamisia ja vähentää eristäytymisen riskiä.

Lähde: Independent

***


Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja