Monessa yritysprojektissa joudutaan tekemään hankintoja heti alussa, vaikka rahat hankkeesta saattavat tulla vasta sen loputtua. Pahimmillaan yllätyksenä tulevat tilanteet voivat hidastaa työtä ja aiheuttaa lisäkuluja.
Projektien aloittaminen ja erilaisten hankkeiden juoksevat kulut voivat tuoda haasteita yrityksen kassan hallintaan ja aiheuttaa yllättäviä lisäkustannuksia. Yksi avain menestyneeseen kulujen hallintaan on arvioida kustannuksia ja mahdollista rahoitustarvetta jo etukäteen ja varautua myös muuttuviin tilanteisiin. Yritysluotto on tuonut näihin tilanteisiin avuksi näppärän projektirahoituslaskurin, jolla kuluja ja mahdollista lisärahoituksen tarvetta voi ennakoida etukäteen.
Ennen laskurin käyttöä kannattaa lukea kuusi vinkkiä siihen, miten selättää kulujen hallintaan liittyvät yleiset haasteet:
1. Arvioi, millaisia lisäinvestointeja projekti aiheuttaa, ja minkä verran resursseja se sitoo.
2. Ennakoi, milloin projekti alkaa tuottaa, ja minkä verran lisärahoitusta saatetaan tarvita matkan varrella.
3. Varaudu muutoksiin. Pyöristä kuluarviot yläkanttiin ja jätä tilaa yllättäville kuluille ja aikataulun venymiselle.
4. Käytä ulkopuolisia palveluita ja asiantuntemusta sekä alihankintaa rohkeasti. Kaikkea ei tarvitse eikä kannata tehdä itse. Ulkopuolisella teettäminen voi olla kokonaistaloudellisesti parempi ratkaisu.
5. Tee välitarkastuksia ja korjaa suunnitelmia tarpeen mukaan. Tilanteet muuttuvat, ja hyväkään etukäteissuunnitelma ei välttämättä päde koko projektin ajan.
