Mainos

Yrittäjä: Ota verotus haltuun – säästy ylimääräisiltä kuluilta

Tiedätkö miten yrityksen arvonlisäverotus toimii tai mitkä yrityksen kulut voit laittaa verovähennyksiin? Tässä artikkelissa verotusasiantuntija kertoo vastaukset näihin ja moniin muihin kysymyksiin, joihin paneutumalla yrittäjä säästyy ylimääräisiltä kuluilta ja mahdollisesti myös muutamalta harmaalta hiukselta.

Yrityksen verotuksen kanssa pärjää hyvin, jos luo veroasioiden hoitamiseen selkeän työrytmin pitkin vuotta tai antaa työn suosiolla kokonaan kirjanpitäjän tehtäväksi. Kaikissa tapauksissa OPR-Finance Oy:n vt. talousjohtaja Matias Saloniemi kehottaa noudattamaan verottajan antamia aikatauluja.

– Hutiloituja verotietoja voi toki korjailla aina tilikauden lopussa, mutta siinä vaiheessa korjailu aiheuttaa jonkinmoisia sanktioita. Verottaja ei anna anteeksi, vaikka kuinka sanoo unohtaneensa, Saloniemi sanoo.

Verotus vaatii monen asian hallitsemista. Lataa Yritysluoton verotusopas, josta saat hyödyllistä tietoa muun muassa ennakkoverosta sekä ansio- ja pääomatulojen verotuksesta.

Yrittäjän täytyy myös muistaa säilyttää kaikki kuitit verotusta varten. Pienten kulujen raportoiminen voi tuntua vähäpätöiseltä, mutta ne laiminlyömällä saattaa vuositasolla menettää useita satoja euroja. Kuittien suhteen Saloniemi antaa käytännön vinkin.

– Kuitit kannattaa toimittaa kirjanpitäjälle älypuhelimella, jos mahdollista. Näin kaikki kuitit tulevat varmasti talteen. Toki kuitit kannattaa kuvata myös siinäkin tapauksessa, että hoitaa kuittitilitykset itse.

Yritysmuoto vaikuttaa verotukseen

Niiden, jotka vasta suunnittelevat omaa yritystä, kannattaa varata kunnolla aikaa yritysmuodon valitsemiseen. Jos mahdollista, yritysmuodoista kannattaa keskustella talousammattilaisen kanssa, sillä muoto vaikuttaa myös siihen, miten yritystä verotetaan. Toiminimen ja henkilöyrityksen verottaminen on suoraviivaisempaa, kun taas Suomen yleisimmän yritysmuodon eli osakeyhtiön verotus vaatii jo syvällistä talousosaamista ja verosuunnittelua.

– Osakeyhtiössä on hyvä olla kirjanpitäjä mukana auttamassa etenkin, jos ei itse ole talousihminen. Suosittelisin kirjanpitäjää pienempiinkin firmoihin, sillä kirjanpitäjä hoitaa ammattimaisesti koko vuoden kirjanpidon ja tilinpäätöksen, Saloniemi sanoo.

Yritysmuodon valintaan vaikuttaa muutama tekijä. Jos yrittäjyys on pienimuotoista, kuten parturi-kampaajalla tai taksiyrittäjällä, on toiminimi hyvä vaihtoehto. Jos yrittäjiä on enemmän kuin yksi, on henkilöyhtiö hyvä valinta.

– Osakeyhtiön valitseminen yritysmuodoksi kannattaa, jos aikoo tehdä liikevaihtoa yli 100 000 euroa, Saloniemi kiteyttää.

Saloniemi muistuttaa, että pienten yritysten tuloksesta maksettava tulovero perustuu jaettavaan yritystuloon, ja se verotetaan yrittäjän henkilökohtaisena tulona.

– Toiminimissä ja henkilöyrityksissä veroja maksetaan pääosin kahdessa kategoriassa: ansiotuloveroa yrittäjän itselleen maksamasta palkasta sekä arvonlisäveroa yrityksen myymistä tuotteista ja palveluista.

Osakeyhtiöt maksavat ansiotuloveron ja arvonlisäveron lisäksi 20 prosenttia yhteisöveroa tekemästään tuloksesta. Osakeyhtiössä osakkeenomistajat maksavat pääomaveroa myös saamistaan osingoista.

Uusi yritys ilmoitettava arvonlisäverovelvolliseksi

Yksi tärkeä päivämäärä yrittäjälle on joka kuun 12. päivä, joka on arvonlisäveron (alv) ilmoittamispäivä. Jos yritys kuuluu alv-rekisteriin, voi se vähentää liiketoimintaa varten ostamiensa palveluiden ja tuotteiden arvonlisäverot itse maksamistaan arvonlisäveroista. Eli esimerkiksi tietokoneen arvonlisävero-osuuden voi vähentää verottajalle maksettavista veroista. Sama pätee kaikkiin muihin arvonlisäverollisiin tuotteisiin ja palveluihin.

– Kahdenteentoista päivään mennessä pitää katsoa kaikki laskutetut laskut ja niistä arvonlisäverotulot. Kaikki kulut ja kuitit pitää katsoa myös läpi. Kahdestoista päivä pitää myös maksaa edellisen kuukauden alv:t pois, Saloniemi sanoo.

Uusi yritys pitää muistaa ilmoittaa arvonlisäverovelvolliseksi. Ensimmäinen alv-ilmoitus tehdään heti seuraavassa kuussa yrityksen perustamisesta. Saloniemi oppi itse kantapään kautta, että ilmoitus on tehtävä, vaikka mitään ei olisi vielä ehtinyt laskuttaakaan.

– Perustin itse jo toisen firman ja unohdin ilmoittaa alv:t, kun en ollut vielä laskuttanutkaan mitään. Siitä tuli sitten sanktio, kun en ollut laittanut ruksia kohtaan ”ei toimintaa”, Saloniemi kertoo.

Kahdenteentoista päivään mennessä yrittäjän pitää myös maksaa yrityksessä maksetuista palkoista ennakonpidätys sekä sairausvakuutusmaksu.

Yrittäjän täytyy muistaa lisätä arvonlisävero myös kaikkiin itse myymiinsä tuotteisiin ja palveluihin.

Tilikauden lopussa iso työ

Suurin työ verotuksen kanssa täytyy tehdä juuri ennen tilikauden loppumista.

– Kun yrityksen perustaa, täytyy ilmoittaa tilikauden kesto. Sen keston voi valita itse – yleisimmin kesto on 12 kuukautta. Pari kuukautta ennen tilikauden loppua kannattaa katsoa joko kirjanpitäjän tai jonkun muun taloutta tuntevan henkilön kanssa, miten tilikausi on mennyt ja arvioida, miten loppukausi tulee menemään eli onko tulossa tulosta vai tappiota.

Esimerkiksi osakeyhtiössä, jossa on tullut paljon tulosta, voi miettiä, mistä saisi kuluja lisää.

– Se voi onnistua vaikkapa niin, että yrittäjä nostaa lisää palkkaa. Tulosta kannattaa siis optimoida pitääkseen verotuksen oikeassa uomassa, Saloniemi vinkkaa.

Selvitä, mihin verovähennyksiin olet oikeutettu

Yksityinen elinkeinoharjoittaja on oikeutettu verovähennyksiin. Verovähennyskelpoisiksi lasketaan kulut, joita on käytetty yrityksen toimintaan. Tällaisia kuluja ovat esimerkiksi toimistotarvikkeet, työssä käytettävät ohjelmat ja ohjelmistot, kirjanpitopalvelut, rahoituskulut sekä ammattitaidon parantamiseen tarkoitetut koulutukset.

Vakituiset työmatkat kodin ja yrityksen toimipisteen välillä sen sijaan eivät ole vähennyskelpoisia, mutta pidemmät välttämättömät työmatkat voidaan laskea vähennyksiin. Kaikista matkan kuluista pitää säilyttää kuitit ja muut tositteet.

– Toiminimessä ja henkilöyrityksessä saa helpommin kustannuksia vähennyksiin kuin osakeyhtiössä. Osakeyhtiössä kulujen pitää liittyä tismalleen yhtiön toimintaan. Esimerkiksi edustuskulut syynätään osakeyhtiöiden osalta erittäin tarkasti, Saloniemi sanoo.

Yritysluotto

  • Yrityslainaa 3 000–100 000 euroa, maksuaika 1–12 kuukautta
  • Sopii yrityksille, jotka painivat kassavirran vaihteluiden aiheuttamissa tai muissa yllättävissä taloudenpidon haasteissa
  • Hakeminen tapahtuu nopeasti ja helposti verkossa
  • Yritysluotto on OPR-Finance Oy:n tarjoama palvelu
  • Lue lisää Yritysluotto.fi
  • Tutustu Yritysluoton verotusoppaaseen täällä


Lue myös:

    Uusimmat