Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Voiko nettikauppaan palauttaa liikaa tavaraa? Selvitimme, millainen käytös johtaa jäähyyn

Voiko verkko-ostoksia palauttaa liikaa?
Voiko verkko-ostoksia palauttaa liikaa?Shutterstock
Julkaistu 13.09.2025 07:33

Maria Aarnio

maria.aarnio@mtv.fi

Voiko nettikauppaan saada "bannit"? Miten paljon palautuksia on liikaa? Selvitimme.

Lontoolaisnaisen shoppailulle tuli stoppi, kun hän sai niin kutsutut bannit verkkokauppaan. Tskenya-Sarah Frazer, 31, kertoi The Tabille ostaneensa usein vaatteita Asokselta.

Palautukset liittyivät kokoon, sillä Frazer on isokokoinen, ja ostaa siksi yleensä useita eri kokoja nähdäkseen, mikä niistä on sopivin. Ostoksia Frazer teki yleensä neljästi vuodessa, noin 2 000 punnalla eli noin 2 300 eurolla per kerta.

Lue myös: Ultrahalpa Temu koukuttaa – näin verkkojätti manipuloi ostajaa

Asos kuitenkin ilmoitti Frazerin ostoskäyttäytymisen rikkoneen yhtiön käyttösääntöjä. Frazer sai omien sanojensa mukaan ikuisen porttikiellon Asoksen nettikauppaan. Yhtiö ilmoitti banneista sähköpostitse.

Mutta miten paljon palautuksia on liikaa? Päätimme selvittää, voiko tuotteita todella palauttaa liian suuren määrän. 

Zalando: Pieni ryhmä asiakkaita väärinkäytti palautusmahdollisuutta

Zalandolta kerrotaan, että vaikka yhtiö on viime vuosina kasvanut, palautusprosentti on pysynyt suhteellisen vakaana.

– Keskimäärin 50 prosenttia tilatuista tuotteista palautetaan, kun huomioidaan kaikki markkina-alueemme. Emme kuitenkaan raportoi yksittäisten markkinoiden palautusprosentteja, Zalandolta kerrotaan sähköpostitse.

Yhtiö kertoo tunnistaneensa vuoden 2025 "pienen ryhmän asiakkaita, jotka väärinkäyttivät palautusmahdollisuutta ja osoittivat suhteettoman suurta palautuskäyttäytymistä".

– Tämä asiakasryhmä teki suuren määrän tilauksia viimeisten 12 kuukauden aikana ja palautti valtaosan ostamistaan tuotteista. Useimmat Zalandon asiakkaat käyttävät palautusmahdollisuutta vastuullisesti, ja jotta voimme tarjota palvelun myös jatkossa, keskeytimme tämän pienen asiakasryhmän tilit 12 kuukaudeksi, Zalandolta kerrotaan.

– Tämä tarkoittaa, että vaikka he eivät voi tehdä uusia ostoksia, he voivat silti käyttää tiliään ja säilyttää täyden näkyvyyden tilauksiinsa ja palautuksiinsa. On tärkeää, että tämä ei vaikuta tilauksiin, jotka on käsitelty ennen tilien keskeyttämistä; nämä tilaukset voidaan tietysti palauttaa tavalliseen tapaan, jos asiakas niin haluaa. Tämä on otettu huomioon päivitetyissä käyttöehdoissamme.

Lue myös: Asiakas tilasi kuulokkeet, mutta myyjä peruutti tilauksen liian halpaan hintaan vedoten – näin kuulokekiista ratkesi

Yhtiö tekee jatkuvasti töitä vähentääkseen palautuksia, jotka voisi välttää. Esimerkiksi oikean koon valinta on verkkokauppatilauksissa oleellista.

– Olemme onnistuneet vähentämään kokoon liittyvien palautusten määrää 10 prosenttia verrattuna tuotteisiin, joille emme tarjoa kokoneuvontaa.

Lyko: Ei tarkkaa rajaa "liiallisille palautuksille"

Myös verkkokauppa Lyko Finlandin toiveena on, että asiakas löytäisi heti oikean tuotteen, ja palautuksilta vältyttäisiin.

– Asiakkaillamme on ilman muuta oikeus palauttaa tuotteita, joita ei halua pitää. Pidätämme kuitenkin oikeuden puuttua tilanteisiin, joissa havaitsemme epänormaalia ja kestämätöntä osto- tai palautuskäyttäytymistä, kuten toistuvaa suurten tilausten palauttamista, epäilyä tuotteiden systemaattisesta palauttamisesta käytön jälkeen tai muita vilpillisiä toimintatapoja, Lykolta kerrotaan.

– Tällaisissa tapauksissa saatamme periä palautusmaksun tai rajoittaa asiakkaan mahdollisuutta tehdä tilauksia verkkokaupassamme.

Yksittäiset palautukset eivät rajoituksiin johda, vaan asiakkaan toimintaa arvioidaan kokonaisuutena.

– Esimerkiksi palautusten määrä suhteessa tilauksiin, palautusten säännönmukaisuus tai muut tekijät voivat vaikuttaa arvioon. Meillä ei ole tarkkaa rajaa sille, kuinka paljon palautuksia on liikaa, vaan jokainen tapaus arvioidaan kokonaiskuvan perusteella. Tavoitteemme on ylläpitää reilua ja kestävää toimintaa sekä asiakkaillemme että ympäristölle, Lykolta kerrotaan.

Boozt: Tili voi joutua tauolle

Palautukset ovat luonnollinen osa nettishoppailua, kuvaa Boozt Fashion AB. Tuotteen saa siis palauttaa, jos se ei esimerkiksi vastaa odotuksia.

– Meillä on kuitenkin myös vastuu varmistaa, että palveluitamme käytetään oikeudenmukaisesti ja vastuullisesti. Siksi otimme käyttöön "kohtuullisen käytön käytännön" (engl. Fair Use Policy) vuonna 2019, yhtiö kuvaa.

Käytäntö koskee tapauksia, joissa palautuksia on merkittävästi normaalina tai kohtuullisena pidettyä käyttöä enemmän.

Näillä vinkeillä erotat aidon verkkokauppasivuston ja huijauksen. Juttu jatkuu videon alla.

1:46Verkkokauppahuijaukset ovat kasvussa – niistä kärsivät myös suomalaiset käsityöyritykset

Verkkokauppahuijaukset ovat kasvussa. Niistä kärsivät myös suomalaiset käsityöyritykset.

Booztilla palautusten sopivaa määrää ei ole määritelty. Asiakkaiden palautuskäyttäytymistä kuitenkin seurataan.

– Harvinaisissa tapauksissa joillain asiakkailla havaitaan pitkään 85–90 palautusprosentteja, mikä viittaa väärinkäyttöön. Tällaisten asiakkaiden tilit voidaan tilapäisesti panna tauolle siksi aikaa, kun otamme heihin yhteyttä ja tarkastelemme tilannetta yhdessä, Boozt kertoo.

Banneja tässäkään tilanteessa ei siis saa, vaan keskeytys jatkuu, kunnes tilanne on selvitetty. 

Vuonna 2024 "pauselle" päätyi noin 17 000 asiakasta, eli 0,62 prosenttia yhtiön aktiivisista asiakkaista. Tauolle joutuneet asiakkaat vastasivat 19 prosentista kokonaispalautusvolyymiä vuonna 2024.

Lue myös: Hannakaisa pöyristyi Prisman ruokakauppatilauksesta

Vuoden 2019 jälkeen tauolle on pantu noin 62 000 asiakkaan tili 14 maassa. Osa tileistä on ollut suomalaisia.

– Tilin tauottaminen merkitsee, ettei henkilö voi enää tehdä ostoksia Booztilla. Me kuitenkin otamme yhteyttä asiakkaaseen ja selitämme tilanteen.

Tauko päättyy, kun palautuskäyttäytyminen on selvitetty. Usein toiminnalle löytyy syy.

– Monet eivät yksinkertaisesti ole tietoisia siitä, miten korkea heidän palautusprosenttinsa on.

Booztin edustajan mukaan maksuton palautus on jatkossakin mahdollista, mutta palautusmahdollisuutta ei tule hyväksikäyttää.

– Selvyyden vuoksi, aina on mahdollista tilata esimerkiksi kaksi tai kolme paria housuja sovitettavaksi kotona ja palauttaa ne, jotka eivät sovi.

Lue myös: Tällainen on maailmalla leviävä Labubu-villitys – Niko Saarinen maksoi trendileluistaan yli 140 euroa

Katso myös: Näin vältät hutiostokset verkkokaupassa

2:24Vältä hutiostokset verkkokaupassa – vinkit kestävään pukeutumiseenMustaan verhoutuminen, itsensä piilottelu ja pienentäminen – siinä ovat suomalaisten tyypillisimmät pukeutumismokat. Näin tiivistää ihanuusvalmentaja ja kirjailija Sohvi Nyman.

Lisää aiheesta:

Millä nettikirppiksellä vaatteet kannattaa myydä? Vertailu paljasti isoja erojaValitukset suoratoimitukseen erikoistuneista verkkokaupoista nousussa – näin tunnistat dropshipping-huijauksenBlack Friday -tarjoukset johtavat kymmeniin valituksiin vuosittain – nämä ovat kolme tyypillisintä valitusaihettaBlack Friday -tarjouksista tehdään kymmeniä valituksia vuosittain – tässä kolme tyypillisintä valitusaihettaVaatteiden palauttaminen muuttui maksulliseksi näissä suomalaisissa vaatefirmoissa – "Ihmiset käyttävät kotiaan sovituskoppina ja halusimme hillitä sitä"Tiesitkö tätä? Kaikilla kaupoilla ei ole vaihto- ja palautusoikeutta: "Kuluttajilla on vuosikausia ollut virheellinen käsitys…"
ShoppailuVaatteetMeikitVerkkokauppaVapaa-aikaKauneus ja tyyliLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Shoppailu
  • 3.9.06:32
    Vaatteet

    Miksi miesten paita on 100-prosenttista puuvillaa ja vastaava naisten paita polyesteria? Muotitutkimuksen professori vastaa

  • 27.8.19:01
    Työ

    Vuodesta 1953 toiminut helsinkiläisliike on nyt päivisinkin lukittu: "Kyllä ihmiset ymmärtävät, kun heille kertoo, miksi"

  • 25.8.06:34
    Verkkokauppa

    Temu.fi ei vie sinne, mihin luulisi: Eero kertoo, mitä kiinalaisjätin suosio on aiheuttanut

  • 1.5.06:35
    Retro

    Europehouse oli aikansa ilmiö: Perustaja kertoo nyt, miksi liikkeet lopulta suljettiin

  • 28.4.20:07
    Sovellukset

    Miksi temutamme krääsää? Asiantuntija listaa syyt