Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tunnetut brändit ryhtyivät tehostamaan kierrätystä – Tutkija: "Z-sukupolvella on valtava arvostus ekologisuutta, ympäristöarvoja ja kestävyyttä kohtaan."

1:51Merkkivaatteiden kierrätys yleistyyTällä videolla kerromme merkkivaatteiden kierrätyksestä Lohjalaisella kirpputorilla.
Julkaistu 13.05.2019 14:48

MTV UUTISET – STT

Monet brändit ovat ryhtyneet kierrättämään jo kertaalleen myytyä tavaraa kuluttajille: esimerkiksi Fiskarsin Vintage-palvelu ostaa ja myy käytettyjä Iittalan ja Arabian astioita, Marimekko tekee yhteistyötä Vestis-kaupan kanssa kerätäkseen käytettyjä tuotteitaan kiertoon, ja muutamat kotimaiset vaatevalmistajat ovat käytettyjä tuotteita myyvän Emmy-verkkokaupan yhteistyökumppaneita.

Markkinoinnin erikoistutkija Samuel Piha Turun kauppakorkeakoulusta pitää yritysten pyrkimystä napata siivu kirpputorimarkkinoista rationaalisena toimintana.

– Yrityksissä luetaan hyvin tarkalla silmällä kuluttajien arvotutkimuksia, ja z-sukupolvella on valtava arvostus ekologisuutta, ympäristöarvoja ja kestävyyttä kohtaan. Nyt nämä nuoret ovat vielä pieni kuluttajaryhmä, mutta 20 vuoden päästä jo iso.

Myös asiantuntija Sari Laine Sitran Kestävä arki -tiimistä pitää uusien liiketoimintamallien haistelua järkevänä. Hän huomauttaa, että ilmastonmuutoksesta heränneen keskustelun myötä trendi kulkee kohti kestävää kuluttamista.

Väliaikainen omistaminen välttää vastuukysymykset

Kierto- ja jakamistalous ovat trendikkäitä sanoja, joita liitetään välillä esimerkiksi ihan tavalliseen kierrättämiseenkin. Laineen mukaan kuluttajien käyttäytymistä tutkittaessa on havaittu, että varsinaiset edelläkävijät eivät innostu jakamisesta vaan pitävät niin kutsuttua väliaikaista omistamista järkevämpänä vaihtoehtona.

– Lainaamiseen liittyy aina vastuu, eli kenen syy on, jos lainattu tavara menee rikki. Edelläkävijäkuluttajia ei haittaa ostaa omaksi, jos tuote kuitenkin säilyttää jälleenmyyntiarvonsa.

Piha arvioi, että kestävyyteen ja laadukkuuteen sitoutuminen on jälleenmyyntimahdollisuuksia tarjoavilta brändeiltä myös tapa vedota erityisesti nuorten kuluttajien kasvaneeseen ympäristötietoisuuteen ja muuttuviin ideologioihin.

– Nuorten on yleensäkin helpompi omaksua uusia arvoja, kun maailmankuva vielä muotoutuu. Ikääntyneemmät eivät välttämättä ole yhtä alttiita ottamaan uusia ajatuksia vastaan.

Hyvänolontunne painaa lompakossa

Onko käytetyn tavaran ostaminen automaattisesti ekoteko, vai voiko helppo jälleenmyynti myös madaltaa ostamisen kynnystä ja siten oikeastaan lisätä kulutusta? Sari Laineen mielestä tämä on tavallaan mahdollista – mutta ei pääpointti.

– Jälleenmyytävien tuotteiden on oltava kestävämpiä, ja kun hinta on kalliimpi, se ohjaa joka tapauksessa ostamaan vähemmän, hän toteaa.

Laine korostaa, ettemme voi tietää, kuinka pitkään esimerkiksi halpojen rättivaatteiden valmistaminen voi yleensä edes jatkua nykyisellään. Hupenevat luonnonvarat ja ilmaston tilanne edellyttävät niin tuotannon kuin kuluttamisenkin kohtuullistamista.

Samuel Piha muistuttaa, että jos markkinoinnille ei ole todellista katetta, kestävyydessä on kyse ainoastaan mielikuvasta. Ostopäätökset tehdään usein juuri mielikuvien perusteella.

– Toki jonkin tuotteen voidaan osoittaa olevan toista ekologisempi, mutta kuluttaja on enemmän kiinnostunut subjektiivisesta hyvänolontunteesta kuin objektiivisesta totuudesta.

Lisää aiheesta:

Yhä useampi valitsee kunnostetun laitteen – kaksi etua uuteen verrattunaVastuullisuus on muotisana, jota monet hyödyntävät ilman perusteita – moni suomalainen vaatebrändi pulassaVaatteista on tullut kertakäyttötavaraa – asiantuntijat kertovat, kuinka pikamuoti saadaan pois muodistaJos mikään ei muutu, vaateteollisuuden päästöt kymmenkertaistuvat – professori: "Osa kuluttaa kestävästi, osaa ei kiinnosta"Tässäkö ratkaisu lastenvaateongelmaan? Vaatevalmistajalta innovaatio tuskaileville vanhemmille: "Turha niitä on hillota"Tiedätkö alennusfarkkujesi todellisen hinnan? Lue tämä ennen ostopäätöstä: "Halpa vaate on helppo ostaa ja yhtä helppo heittää pois"
KierrätysKuluttaminenKuluttajatuotteetYritykset ja bränditKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kierrätys
  • 20.9.07:34
    Vaatteet

    Miksi kierrätysmyymälän paita maksaa kympin? Selvitimme, mihin hinta perustuu

  • 18.9.20:42
    Vaatteet

    Suomalaiset hurahtivat second handiin eniten maailmassa – yksi ilmiö uhkaa

  • 16.9.20:09
    Flunssa

    Mihin käytetty nenäliina heitetään? Kierrätä syysflunssan jätteet oikein

  • 4.9.07:00
    Puhelimet

    Suomi on Euroopan häpeäpilkku: Kodeissa lojuu 71 tonnia kobolttia, 6 tonnia tinaa, 118 kultakiloa ja 1,8 tonnia magnesiumia – tästä kyse

  • 2.9.12:01
    Hyvän mielen jutut

    SPR:n Kontille yllätyslahjoitus – kulttuuriaarretta ei voitu laittaa myyntiin: "Poikkeuksellista, että teemme tällaisen päätöksen"