Teinitytön junamatka sai ikävän käänteen Tampereella – "VR jätti lapseni heitteille"

vr juna
Lapsi matkustaa yksin aina huoltajan vastuulla, sanoo VR.VR
Julkaistu 06.08.2025 18:51
Toimittajan kuva

Wenla Wallin

wenla.wallin@mtv.fi

Oululaisäiti ei ollut tyytyväinen VR:n toimintaan, kun alaikäisen tyttären matka ei sujunut niin kuin piti. 

Oululaisen Laura Tauriaisen teini-ikäisen lapsen junamatka ei sujunut suunnitellusti. 

Heinäkuun viimeisenä päivänä Tauriaisen 16-vuotias tytär oli matkustamassa Helsingistä kotiin Ouluun. Juna lähti Helsingistä myöhässä, mutta varsinaiset ongelmat alkoivat, kun tyttö huomasi junan seisseen Tampereen kohdalla paikallaan jo hetken. 

Lue myös: Miksi junamatkailu on kalliimpaa kuin bussimatkailu?

Äiti pettyi konduktöörin käytökseen

Tyttö oli yhteydessä äitiinsä, ja äiti sai VR:n asiakaspalvelun kautta tiedon, että raiteille on kaatunut puu, jonka takia juna ei pääse etenemään normaalia reittiään. 

Tauriaiselle sanottiin, että matkustajille järjestetään bussikuljetus Tampereelta Parkanoon, josta matka jatkuisi junalla Ouluun. 

Tyttö nousi junasta, ja siirtyi muiden satojen ihmisten joukkoon etsimään oikeaa bussia. 

Odotusta kesti reilun tunnin, kunnes tyttö astui bussiin sisään. Vastassa oli kuljettaja, joka sanoi, että tytön lipulla ei ole kyseiseen bussiin pääsyä, sillä bussi oli varattu toisessa junassa olleille matkustajille. 

Hämmentyneenä tyttö poistui bussista, ja etsi äitinsä käskystä VR:n työntekijän. Tyttö kertoo konduktöörin naurahtaneen, kun hän kysyi, miten pääsisi kotiin ja milloin. 

– Hän vain sanoi, että ei tiedä. Ja kun tyttö kysyi, milloin pääsee kotiin, konduktööri sanoi, että siinä voi mennä tosi kauan, Tauriainen kertoo MTV Uutisille. 

Tauriainen oli pettynyt konduktöörin käytökseen, ja koki, että hänen olisi tullut ohjeistaa alaikäinen lapsi oikeaan bussiin. 

Lue myös: Miltä koulun aloitus tuntui tai millainen reppu ostettiin? Suomalaiset jakavat muistojaan koulun aloituksesta

"Lopetin sen puhelun siihen ja lähdin ajamaan"

Kehnon kommunikaation seurauksena äiti neuvoi tytärtään ottamaan taksin Parkanoon. Hän sanoo, että teinityttöä jännitti matkustaa yksin taksilla, mutta kertoo tytön ottaneen taksin siitä huolimatta. Matka Tampereelta Parkanoon kustansi 200 euroa.

Tällä välin Tauriainen oli ollut jälleen yhteydessä VR:n asiakaspalveluun, josta sanottiin, että jatkoyhteys Parkanosta saattaa järjestyä vasta seuraavalle päivälle. 

– Olin vain, että oletteko tosissanne, että minun alaikäinen lapseni joutuisi mahdollisesti olla yöllä tuntikausia jumissa juna-asemalla? 

AOP vrLauran tytär oli matkalla Helsingistä Ouluun, mutta juna ei koskaan päässyt pääteasemalle.Jaakko Stenroos/All Over Press

Tauriainen kertoi puhelussa siitä, miten tytön pääsy bussiin oli evätty, ja asiakaspalvelija pahoitteli tapahtunutta. Äiti kertoo olleensa puhelussa hermostunut.

– Sanoin, että minua ei sinun pahoittelusi auta, kun haluaisin vain saada tuon lapsen kotiin turvallisesti.

Tauriainen kysyi asiakaspalvelijalta, mitä hän tekisi, jos olisi hänen saappaissaan. 

– Jäisitkö odottamaan sitä, että te saatte hoidettua minun lapselleni kyydin sieltä Parkanosta Ouluun, vai lähtisitkö itse hakemaan hänet autolla? Hän vastasi, että lähtisin itse hakemaan siinä vaiheessa, ja minä lopetin sen puhelun siihen ja lähdin ajamaan. 

Lue myös: Opettaja Saija kertoo, mitä Suomen kouluissa oikeasti tapahtuu

Matka venyi aamuyöhön

Tytär saapui tällä välin Parkanoon, mutta äiti neuvoi tytärtä jatkamaan taksilla matkaa Parkanosta vielä eteenpäin, jotta matka kotiin ei olisi niin pitkä. Taksikuski suostui ajamaan Seinäjoelle. 

Tyttö oli pyytänyt kuskia ajamaan pikaruokaravintolaan, joka oli avoinna ympäri vuorokauden. Kuski oli kuitenkin jättänyt tytön juna-asemalle, eikä tyttö uskaltanut kyseenalaistaa häntä. Tyttö käveli kolmen kilometrin matkan ravintolaan. 

Tauriainen lähti Oulusta ajamaan kello seitsemän ja kahdeksan välillä. Keski-Pohjanmaalla oli ukkosmyrsky, ja Tauriainen saapui Seinäjoelle puolenyön aikaan. Tyttö odotti ravintolalla, josta ajomatka jatkui kohti Oulua. Tauriainen saapui tyttärensä kanssa kotiin aamun pikkutunneilla. 

Lue myös: Lidlin kassa myi energiajuomia pikkulapsille, asiakas tyrmistyi – näin kauppaketjut kommentoivat

Äidin video aiheesta herätti huomiota

Seuraavana aamuna Tauriainen purki ajatuksensa videolle, jonka hän julkaisi Instagramiin ja Tiktokiin. 

– VR jätti minun alaikäisen lapseni heitteille, Tauriainen aloittaa videonsa.

Jos julkaisu ei näy, voit katsoa sen täältä

Hän ei suunnitellut videotaan kovinkaan paljoa, ja kertoo yllättyneensä siitä, miten paljon huomiota se keräsi. Vihakommentteja tuli enimmäkseen Tiktokissa. 

– Konduktööri ei ole lapsenvahti, eräs kommentoija huomauttaa.

– Minun mielestäni alaikäisten lasten EI kuuluisi matkustaa yksin, ettei tuollaisia tilanteita tulisi, toinen sanoo.

Osa kommentoijista puolusti Tauriaisen väitettä.

– Voin kuvitella, miten pelottavaa voi olla tuossa tilanteessa, jos pelkästään aikuisellakin voi tulla jännitys, että miten matka jatkuu, eräässä kommentissa sanotaan. 

– Mietin vain, miten myös erityisihmiset olisi hoidettu, tarkoitan autistisia, vanhuksia. Törkeää toimintaa, kommentoija huomauttaa.

Lue myös: Voiko somen käytön alaikäisiltä estää? Kyberasiantuntija listaa sudenkuopat

VR korvasi kaiken

Videon näki myös VR, ja Tauriainen kertoo, että puhelimitse käytiin asiallinen ja rakentava keskustelu. Tauriainen kertoo VR:n korvanneen taksimatkat, kilometrikorvaukset sekä lapsen matkalipun. 

Hän sanoo ymmärtävänsä sen, että VR ei matkan aikana ole vastuussa alaikäisistä yksin matkustavista. Hän kuvailee tytärtään neuvokkaaksi nuoreksi, mutta kokee, että hänelle ei annettu mahdollisuutta pärjätä omillaan. 

Lue myös: Mikä on sopiva kotiintuloaika 9-vuotiaalle, entä teinille? Asiantuntija antaa vinkit

"Rohkaise lasta kysymään konduktööriltä apua"

VR kertoo sivuillaan lasten voivan matkustaa junalla yksin huoltajan vastuulla. 

– Varmista, että lapsi tietää, millä asemalla hän jää pois ja pakkaa mukaan puhelimen laturi. Rohkaise lasta kysymään konduktööriltä apua, jos jokin asia mietityttää, sivuilla kerrotaan. 

VR:n asiakaskokemuksesta ja palvelukehityksestä vastaava johtaja Marika Schukg kertoo MTV Uutisille VR:n ottavan erityisryhmät, kuten yksin matkustavat lapset, mahdollisimman hyvin poikkeustilanteissa huomioon. 

– Lapsi matkustaa aina huoltajan vastuulla, mutta tilanteen mukaan henkilöstö ohjeistetaan tukemaan ja auttamaan erityisesti nuoria matkustajia. Meille on tärkeää varmistaa turvallinen ja sujuva matka, Schukg sanoo. 

Hän pahoittelee tapahtunutta ja sanoo ymmärtävänsä asiakkaan huolen. 

Lue myös: Tämä kulkuneuvo on kasvattanut suosiotaan nuorten keskuudessa – ikä näkyy ikävästi onnettomuustilastoissa

Katso myös: Uuden ajan vanhemmat ravistelevat perhenormeja

9:14imgVeera ja Saana-Maria haluavat haastaa perinteisiä käsityksiä perhe-elämästä

Tuoreimmat aiheesta

VR