Energiajuomien myynti arviolta alle kouluikäisille lapsille kiinnitti kaupan kassalla oululaisen Jaanan huomion. Kauppaketjut toteavat toimivansa lain puitteissa.
Jaana todisti maanantaina Oulun Pateniemen Lidlissä näkyä, joka sai hänet huolestumaan. Jaanan nimi on muutettu, mutta henkilöllisyys on toimituksen tiedossa.
– Olin kassalla, ja edelläni oli kaksi tosi pientä poikaa, arvioni mukaan alle kouluikäistä. He olivat aikeissa ostaa neljä energiajuomatölkkiä, Jaana kertoo MTV:lle.
Jaana huomautti kassatyöntekijälle, ettei poikien ikä taida riittää ostoksiin.
– Myyjän vastaus oli, että laki ei kiellä.
Myyjä oli oikeassa: Suomen laki ei rajoita energiajuomien myyntiä alle 18-vuotiaille.
THL:n suositus kuitenkin on, että energiajuomia ei myytäisi alle 15-vuotiaille. Lasten ja nuorten elimistö reagoi energiajuomien sisältämään kofeiiniin aikuisia voimakkaammin, ja osa heistä käyttää energiajuomia isoja määriä tai jopa päivittäin.
Pateniemen Lidlissä maksumiehenä oli pojista pienempi. Kun kolikot eivät riittäneetkään ostosten loppusummaan, jätettiin neuvotteluiden jälkeen pois yksi tölkki, ja sen jälkeen vielä toinen.
Loppujen lopuksi lapset poistuivat paikalta kahden energiajuomatölkin kanssa.
– Kun maksuvuoroni tuli, pyysin kassaa viemään johtoon viestiä, että hankkisivat ikärajan energiajuomille. Muissakin kaupoissa on sellaisia. Kassa vain sanoi, että jos valituksia tulee riittävän paljon, niin sitten reagoidaan.
Käytännössä palautteen antaminen muualla kuin paikan päällä on hankalaa: verkosta ei löydy myymälöiden yhteystietoja, eikä Jaana löytänyt palautelinkkiä myöskään Lidlin omasta sovelluksesta.
– Kassa sanoi minulle vielä ennen lähtöäni, että pojat olivat tuttuja energiajuomien ostajia ja kävivät siinä useasti, Jaana kertoo.
Lue myös: Suositut juomat pilaavat nuorten hampaat –"Kudos menetetään pysyvästi"
Jaana penää kauppaketjuilta yhteiskuntavastuuta.
– Minusta on ihan hirveää, että kun aikuistenkin pitäisi rajoittaa energiajuomien käyttöä, niin sitten noin pienet, kasvavat lapset juovat niitä, Jaana sanoo.
– Kauppaketjujen pitäisi jotenkin saada tämä asia järjestykseen. Mutta on se tietenkin varmaan myös kasvatuskysymys, Jaana sanoo.
Lidl: Selvästi hyvin nuorelle voi tarvittaessa olla myymättä
Lidlin myymäläpäällikkö Toni Tanninen kommentoi MTV:lle sähköpostitse välitetyssä vastauksessa, että yritys noudattaa energiajuomien myynnin osalta tällä hetkellä voimassa olevaa lainsäädäntöä.
– Elintarvikelainsäädännössä ei ole energiajuomien myynnin rajoittamista koskevia säännöksiä. Kaupan toimijana asiakkaiden tai ostajien luokittelu tarkemmin kuin laki määrää ja ohjaa on vaikeaa, Tanninen toteaa.
Tanninen sanoo päätöksen olevan linjassa Päivittäistavarakauppa ry:n ohjeistuksen kanssa. Toisaalta linjasta poikkeaminen on mahdollista.
– Tarvittaessa työntekijä voi tilanteen mukaan myös olla myymättä energiajuomaa, jos tuotetta on ostamassa selkeästi hyvin nuori henkilö. Toimimme näin kaikissa myymälöissämme ympäri Suomen, Tanninen lisää.
Lainsäädännön selkeytys tervetullutta
MTV pyysi kommentteja aiheeseen myös kilpailevilta ketjuilta, S-ryhmältä ja Keskolta.
Lue myös: Onko terveyden kannalta merkitystä, valitseeko sokeroidun vai sokeroimattoman energiajuoman?
S-ryhmästä todetaan myymälöiden noudattavan energiajuomien myynnissä voimassa olevaa lainsäädäntöä. Lisäksi ketju vetoaa Ruokaviraston suosituksiin, joiden mukaan vastuu lasten energiajuomien käytöstä kuuluu heidän huoltajilleen ja nuorten osalta myös nuorille itselleen.
Keskon osto- ja myyntijohtaja Tuuli Luoma toteaa, että K-ryhmässä ei ole yhtenäistä linjausta energiajuomien myymisestä alaikäisille. THL:n suositus energiajuomien myynnin rajoituksesta yli 15-vuotiaille on kuitenkin tiedossa ja monissa ketjun kaupoissa myös käytössä.
– K-kauppiaat päättävät mahdollisesta energiajuomien myyntiä koskevasta ikärajasta kaupoissaan itse, ja joissain kaupoissa ikärajoja on otettu käyttöön. Kauppiaat tuntevat oman asiakaskuntansa parhaiten ja osaavat arvioida paikallista tilannetta ja tarvetta, Luoma toteaa sähköpostitse.
Lue myös: Kannattaako energiajuomia juoda tyhjään vatsaan? Tätä mieltä on lääkäri
Sekä S- että K-ryhmissä tuetaan energiajuomien myyntirajoitusten selkeyttämistä lainsäädännön kautta.
– Se toisi asiaan selkeyttä ja velvoittaisi kaikkia toimijoita toimimaan samalla tavalla, Keskon Luoma toteaa.
S-ryhmästä huomautetaan, että mahdolliset myyntirajoitukset on kuitenkin syytä tehdä harkiten ja huomioiden muun muassa muutkin kofeiinia sisältävät juomat.
– Myös ikärajavalvonnan käytännön toteutus pitäisi miettiä asiakkaiden ja kaupan kannalta toimivaksi, S-ryhmältä todetaan.
6:48Uusi energiajuoma tuplasi kofeiinimäärät – milloin vaarana voi olla myrkytys?