Nykyisissä autoissa on paljon sähköisiä varusteita, jotka vaativat varsinkin kylmillä säillä akulta paljon.
Moni autoilija tietää, että talvella sähköauton ajoakkua on lämmitettävä pikalatausnopeuden parantamiseksi. Kylmyydestä aiheutuu silti ongelmia myös 12 voltin akkuun, jolla on varustettu valtaosa sähkö- ja polttomoottoriautoista, Autoliitto muistuttaa tiedotteessaan.
Jos pakkaset ovat kovia, akku ei aina ehdi latautua riittävästi, sillä kylmänä se vastaanottaa huonosti laturin tuottamaa virtaa.
Polttomoottoriautoissa käytetään yleensä joko moottori- ja sisätilalämmitintä tai polttoainetoimista lisälämmitintä, jotta käynnistyminen varmistetaan. Ne ovat avuksi, mutta ne eivät suinkaan takaa, että akussa riittäisi käynnistysvirtaa kovalla pakkasella uudestaan ja uudestaan.
Lisäksi polttoaineella toimiva lisälämmitin ja samaan aikaan toimiva auton lämmityslaitteen puhallin ottavat virtaa auton akusta.
Lue myös: Mies latasi sähköautoaan Helsinki-Vantaan parkkihallissa 2,5 tuntia – lasku liki 300 euroa
Akku voi tyhjentyä
Jos akku ei ehdi lämmitysten välissä kunnolla latautua, tyhjenee se pikkuhiljaa, kunnes auto ei lopulta enää käynnisty. Käynnistysongelmien lisäksi akun vähäinen jännite aiheuttaa myös herkästi vikakoodeja auton järjestelmään.
