Suomi-muotia maailmalle vievän sovelluksen takana nuori yrittäjä: ”Minulla on aina ollut palo tehdä asioita omalla tyylillä”

Suomalainen muotisovellus on kivunnut hetkessä Suomen myydyimmäksi muotisovellukseksi jättäen taakseen muun muassa verkkokauppa Zalandon ja Asoksen sekä H&M-vaateketjun.

Ivalo-sovelluksen takana on 28-vuotias Matti Lamminsalo. Hän kuvailee itseään nuoreksi sarjayrittäjäksi, joka on alusta lähtien halunnut tehdä asioita itse ja muuttaa maailmaa.

– Minulla on aina ollut palo tehdä omia juttuja ja omalla tyylillä, Lamminsalo kertoo.

Vasta hiljattain julkaistu Ivalo-muotisovellus on Lamminsalon ja viisihenkisen tiiminsä tuotos, josta puhutaan ”maailman suurimpana suomalaisen muodin kauppapaikkana”.

Ajatus lähti suunnittelijoiden itsensä suusta.

– Suunnittelijoilta puuttuu kyky markkinoida itseään, koska vaatteiden tekeminen on heidän intohimonsa.

ivalo1

Sovellus toimii kuten deittisovellus Tinder: kiinnostavien tuotteiden kohdalla pyyhkäistään oikealle, seuraavaa tuotetta pääsee katsomaan pyyhkäistäessä vasemmalle. Oikealle pyyhkäistäessä tuotteet siirtyvät ostoskoriin.

Tällä hetkellä kaupasta löytyy yli 70 suomalaista muotibrändiä: joukosta löytyy niin itsenäisiä suunnittelijoita kuin tunnettuja suomalaisia brändejä, kuten Ivana Helsinki ja Lumi.

Kunnianhimoinen yrittäjä kertoo Ivalon maailmanvalloituksen alkavan ensi vuoden alussa. Uusia suunnittelijoita on etsitty muun muassa Kööpenhaminan, Pariisin, Lontoon ja Madridin muotiviikoilta.

– Tavoitteena on, että viidessä vuodessa ollaan maailman johtavin palvelu yksittäisten muotisuunnittelijoiden tuotteiden myynnissä. Meillä ei ole tavoitteita monikossa, vaan yksi tavoite, Lamminsalo kertoo.

Sovellus on otettu vastaan Lamminsalon mukaan hyvin, mutta sitä myös odotettiin.

– Odotukset ovat korkealla. Suomalaiset haluavat ostaa uniikkeja ja kotimaisia tuotteita, mutta suomalaisia tuotteita on vaikeaa löytää.

Viime joulukuussa tradenomiksi valmistuneelle nuorelle yrittäjälle ala on tuttu: miehen Yössä-sovellus palkittiin vuonna 2014 parhaana suomalaisena sovelluksena. Strateginen päätös valloittaa maailma ja kansainvälistyä Espanjaan kuitenkin epäonnistui.

Lamminsalo sanoo kuitenkin, että epäonnistuminen oli hyvä opetus tulevaa varten.

Lue myös:

    Uusimmat