Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Miksi temutamme krääsää? Asiantuntija listaa syyt

10:08Krääsä vs. kotimainen – voiko Kiinan halpakaupat voittaa reilulla pelillä?Miksi Temu vetoaa, voiko sitä vastaan taistella? Mitkä suomalaiskaupat ovat menestyneet hankalista ajoista huolimatta, ja miten ne sen tekivät?
Julkaistu 28.04.2025 20:07

Maria Aarnio

maria.aarnio@mtv.fi

Temun ongelmallisuus on tiedossa. Silti krääsäpaketteja tilataan runsaasti Suomeenkin. Mikä on "kiinakauppojen" suosion salaisuus, ja voiko niitä vastaan edes taistella?

Kiinalaisten verkkokauppojen suosio roihuaa Suomessakin. Halpatuotteistaan tunnettu Temu on jo maaseudun suosituin verkkokauppa. 

Ongelmatonta sovellusshoppailu ei ole. Suurin osa "temutuksen" kannattajistakin lienee kuullut ongelmista esimerkiksi tuoteturvallisuuden suhteen. 

Temu on noussut otsikoihin tuotteista löytyneiden myrkyllisten aineiden kautta. Ultrapikamuotiyritys Shein puolestaan sai pyyhkeitä vietyään somevaikuttajat retkelle tehtaaseensa.

Lue myös: 14 tuotteen joukosta yksi oli käyttökelvoton – mitä muuta Temu-ostoksista paljastui?

Miksi krääsä vetoaa? "Temu osaa erittäin hyvin"

Tutkimuksen mukaan Miksi niitä siis käytetään, jos ongelmat ovat tiedossa?

Temu ja Shein ovat Pohjoismaiden huonomaineisimmat yritykset.

– Tietenkin klassinen tapa, jolla tehokkaasti ja nopeasti kasvetaan uuteen markkinaan, on myydä halvalla. Tehdä asioita halvemmalla, Turun yliopiston työelämäprofessori Arhi Kivilahti kuvaa Huomenta Suomessa.

Kiinasta on toki tuotu tavaroita Suomeen jo vuosikymmeniä. Sovellusten aikakaudella myynnin tapa kuitenkin on muuttunut.

– Sitä ei tuodakaan rahtilaivalla isoja kontteja, kuten vanhat toimijat, vaan he toimittavat suoraan, Kivilahti sanoo.

Kun välikäsiä ei ole, hinta laskee. Sovelluksen käyttäminen on lisäksi helppoa.

– Hinnan lisäksi se [suosion tae] on se loputtomalta tuntuva valikoima. Äärimmäisen laaja valikoima, joka kuluttajien silmien eteen avautuu. Temu osaa erittäin hyvin rakentaa asiakaspolkuja ja -kokemuksia, koukuttavia, pelillistettyjä. Ne pitävät kuluttajat Temu-appin syleilyssä, käyttämässä sitä, Vincitin Commercen kehitysjohtaja Anssi Falkia kuvaa.

Lue myös: Temun ja Sheinin aggressiivinen markkinointi luo paineita ostaa somehehkutettuja tuotteita

"Shein on vienyt ihan uudelle tasolle"

Temu myös ostaa ahkerasti mainospaikkoja esimerkiksi somesta. Pieni yrittäjä ei voi panna miljoonia mainontaan.

Kivilahden mukaan esimerkiksi Amazon haistelee jatkuvasti erilaisia porsaanreikiä, joiden kautta myyminen onnistuisi helpommin.

– Lainsäätäjä tulee yleensä aina vähän perässä, Kivilahti myöntää.

– Shein on vienyt ihan uudelle tasolle sen, mitä muodissa valikoimanopeus on. Sitä kautta he tulevat varmasti pysymään vahvoina uhkina länsimaiselle vähittäiskaupalle.

Onko Temun suosio EU:n sääntelyn syytä? Miksi erikoiskaupoilla on vaikeaa, kenen syy se on? Mitkä suomalaiskaupat ovat menestyneet hankalista ajoista huolimatta, ja miten ne sen tekivät? Katso koko keskustelu yllä olevalta videolta.

Lue myös:

Viivi Lehtoselle tarjottiin jopa 8 000 euroa kuussa yhteistyöstä ultrapikamuotibrändin kanssa – kieltäytyi: "Olin aika pöyristynyt"

Nuorten yrittäjien suosimassa dropshippingissä piilee ongelmia

Ultrahalpa Temu koukuttaa – näin verkkojätti manipuloi ostajaa

Katso myös: Näin kävi Temusta tilatulle lasten kantorepulle

0:57Näin kävi Temusta tilatulle lasten kantorepulle: "Se kesti kolme sekuntia"Lasten kantoreppu ei kauaa kestänyt.

Lisää aiheesta:

Somessa lapset tottuvat siihen, että kaikki on kaupallista: "Tämä tuottaa monille perheille ongelmia"Jos ostit joululahjat täältä, vastaanottaja todennäköisesti pettyyUltrahalpa Temu koukuttaa – näin verkkojätti manipuloi ostajaaTemun ja Sheinin aggressiivinen markkinointi luo paineita ostaa somehehkutettuja tuotteita: "Selvästi vaikuttanut suomalaisnuoriin"Viivi Lehtoselle tarjottiin jopa 8 000 euroa kuussa yhteistyöstä ultrapikamuotibrändin kanssa – kieltäytyi: "Olin aika pöyristynyt"Dokumenttipaljastus Shein-vaatebrändistä: 18-tuntisia työpäiviä olemattomalla palkalla – tiesitkö näitä epäkohtia naurettavan halpoja vaatteita myyvästä verkkokaupasta?
ShoppailuSovelluksetRahaHuomenta SuomiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Shoppailu
  • 20.9.07:34
    Vaatteet

    Miksi kierrätysmyymälän paita maksaa kympin? Selvitimme, mihin hinta perustuu

  • 13.9.07:33
    Vaatteet

    Voiko nettikauppaan palauttaa liikaa tavaraa? Selvitimme, millainen käytös johtaa jäähyyn

  • 3.9.06:32
    Vaatteet

    Miksi miesten paita on 100-prosenttista puuvillaa ja vastaava naisten paita polyesteria? Muotitutkimuksen professori vastaa

  • 27.8.19:01
    Työ

    Vuodesta 1953 toiminut helsinkiläisliike on nyt päivisinkin lukittu: "Kyllä ihmiset ymmärtävät, kun heille kertoo, miksi"

  • 25.8.06:34
    Verkkokauppa

    Temu.fi ei vie sinne, mihin luulisi: Eero kertoo, mitä kiinalaisjätin suosio on aiheuttanut