Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Sami Sykkö nimeää suomalaisten muotimerkkien helmasynnin

8:02Syksyn uusia tuulia muodin ystävien Sami Sykön ja Minna Parikan kanssaTutustu syksyn uusiin tuuliin muodin ystävien Sami Sykön ja Minna Parikan kanssa Joanna Kuvajan johdolla.
Julkaistu 28.10.2025 12:52
Toimittajan kuva
Fanni Parma

fanni.parma@mtv.fi

Osaavatko suomalaiset muotimerkit tehdä enää sopivia tuotteita kuluttajille?

Huomenta Suomessa jalkauduttiin lokakuussa I Love Me -messuille katsastamaan, mitä kotimaiselle muotimaailmalle kuuluu.

Suomen muotiteollisuus ja vaateala ovat näyttäytyneet ainakin mediassa viime aikoina välillä varsin synkissäkin väreissä.

Lue myös: Raportti suomalaisyritysten vaatteiden tekijöistä huolestuttavaa luettavaa

Tilanne näyttäytyi kuitenkin viikonlopun muotiin, hyvinvointiin ja kauneuteen keskittyneillä I Love Me -messuilla hiukan toiveikkaammassa valossa. 

– Yrityksiä on lopettanut, mutta sitten täällä messuilla tilanne näyttää hyvältä, työelämäprofessori ja muotitoimittaja Sami Sykkö arvioi.

Sykön mukaan kotimaisista muotimerkeistä ne, jotka ovat valmiita uudistumaan ja muuttumaan, pärjäävät haastavissakin taloustilanteissa.

– Suomalaisilla merkeillä on helmasynti, että tehdään vuodesta toiseen samaa, Sykkö arvioi.

Menestyäkseen suomalaisten brändien on yksinkertaisesti tehtävä vaatteita, joita kuluttajat haluavat ostaa. Se ei vaadi taikatemppuja, vaan uudistumiskykyä.

Lue myös: Asiantuntija näyttää: Tästä tunnistat huonolaatuisen vaatteen

Syksyn muotiväri on suklaanruskea

Muotimaailma vaatii tekijöiltään monipuolista osaamista ja rohkeutta. Uusien houkuttavien mallistojen lisäksi merkkien täytyy kerryttää bisnesosaamista, sekä myynti- ja markkinointitaitoa.

– Muotiala on aina ollut haastavaa. Se on yhtä vuoristorataa. Maailmassa tapahtuu kaikennäköistä ja kyllähän se bisnekseenkin vaikuttaa, yrittäjänä ja kenkäsuunnittelija Minna Parikka kertoo.

Parikka on 20 vuoden uransa aikana tottunut siihen, että se, mikä oli vielä eilen muotia, ei välttämättä enää seuraavana päivänä kiinnosta kuluttajia.

– Muoti ja design menee koko ajan eteenpäin. Siinä pitää pysyä mukana, hän neuvoo.

"Kengillä ei voi koskaan fuskata"

Parikan uusi kenkämerkki "MINNA MINNA" on keskittynyt vastuulliseen valmistukseen ja materiaaleissa kestäviin valintoihin.

– Kengän pitää olla laadukas ja samalla sen näköinen, että ihminen haluaa käyttää sitä pitkään. Se on myös vastuullinen valinta, hän muistuttaa. 

Syksyn muodikkain väri on Sykön mukaan suklaanruskea. 

Parikka taas kertoo, että kenkämuodissa suositaan nyt sirompia linjoja, korkoja ja hienostuneita, mutta käytännöllisiä nilkkureita.

– Kengillä ei voi koskaan fuskata. Niistä aina näkee sen laadun ja stailin. Vaatteet voivat olla enemmän kierrätettyä ja second handia, Parikka kertoo.

Mistä Minna Parikka on saanut inspiraation brändinsä kenkiin? Katso jutun yltä, mitä kaikkea Huomenta Suomen juontaja Joanna löysi messuilta,

Lue myös: Asiantuntijan nyrkkisääntö sopivankokoisten kenkien sovitukseen

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!

Lisää aiheesta:

Alusvaatemaisuus, militanttiset takit... – näkyvätkö nämä kuumat muoti-ilmiöt pian Suomen katukuvassa? "En hämmästyisi"Millaiset käytetyt vaatteet tekevät kauppansa? Yrittäjä Noora Hautakangas vinkkaa: "Oikeasti tosi kova jälleenmyyntiarvo"Piristysruiske vaatekaapista – tästä dopamiinipukeutumisessa on kyse: "Ei se ole vain lasten tai nuorten juttu"Matalavyötäröiset farkut ja läpinäkyviä kankaita: Stylisti vinkkaa, kuinka hurjaa paluuta tekevää 2000-luvun muotia voi soveltaa arjessaMitkä muodin ilmiöt pistävät nyt maailmalla silmään? Sami Sykkö: "Miehet ottavat rohkeasti naisten puolelta vaikutteita"”Ihmiset haluavat tehdä paremman valinnan” – ensi vuoden muotitrendi on vastaveto vuoden turhakkeelle?
MuotimaailmaKauneus ja tyyliMinna ParikkaSami SykköKengätHuomenta SuomiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Muotimaailma
  • Eilen10:32
    Verkkokauppa

    Keskuskauppakamari: Kiinasta tuleva pakettiralli vääristää kilpailua

  • 11.11.09:28
    Vaatteet

    Palkittu Almada Label perustettiin keskellä koronaa – näin kivinen oli alku

  • 5.11.18:10
    Verkkokauppa

    Sheinin nettikauppa suljetaan Ranskassa – mielenosoittajat tunkeutuivat kaupan avajaisiin

  • 9.10.09:05
    Muotinäytökset

    Suomalainen keppistelijä Ada säteili Adidaksen näytöksessä: "Nouseva tähti uudessa urheilulajissa"

  • 10.9.09:15
    Vaatteet

    Heidi kertoo, miten kahdeksasta vaatteesta saa jopa 20 eri asua