Uudesta sähköautosta ei todennäköisesti tarvitse enää muutaman vuoden kuluttua pulittaa sen enempää kuin polttomoottoriautostakaan.
Professori Heikki Liimatainen Tampereen yliopistosta kertoo, että joidenkin arvioiden mukaan sähkö- ja polttomoottoriautojen hankintahinnoissa ei ole enää 2020-luvun loppuvuosina juurikaan eroa.
– Ja jos elinkaarikustannuksia laskee, niin siinä mielessä jo tälläkin hetkellä sähköauto on 10–15 vuoden laskenta-ajalla halvempi kuin polttomoottoriauto, Liimatainen toteaa.
Sähköautojen määrää Suomessa pyritäänkin lisäämään voimakkaasti kuluvan vuosikymmenen loppuun mennessä. Liikenne- ja viestintäministeriö julkaisi syyskuussa ennusteen, jonka mukaan sähkökäyttöisiä henkilöautoja olisi maassamme vuoteen 2030 mennessä 600 000.
Liimataisen mukaan ministeriön ennuste vaikuttaa realistiselta, varsinkin kun otetaan huomioon, että siihen on laskettu täyssähköautojen lisäksi myös lataushybridit.
– Automääränä se 600 000 on varmasti saavutettavissa, ja toivottavasti jakauma on enemmän täyssähköautojen puoleen vuoteen 2030 mennessä, Liimatainen toteaa.
Tällä hetkellä Suomessa on rekisterissä kaiken kaikkiaan yli 2,8 miljoonaa henkilöautoa. Tätä lukua vasten katsottuna autokannasta selkeästi suurin osa olisi vuosikymmenen lopussakin polttomoottorilla toimivia.
Sähköautojen osuus kasvussa
Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tilastojen mukaan täyssähköisten henkilöautojen osuus ensirekisteröinneistä oli marraskuussa 14,3 prosenttia, ja myös käytettynä maahantuotujen täyssähköautojen määrä on ollut koko vuoden tasaisessa kasvusuunnassa.
