Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Satojatuhansia sähköautoja Suomeen vuosikymmenen loppuun mennessä? "Jos elinkaarikustannuksia laskee..."

4:15Onko sähköautosta talvikeleihin? Nämä seikat tulisi ottaa huomioonOnko sähköautosta talvikeleihin? Nämä seikat tulisi ottaa huomioon.Shutterstock
Julkaistu 10.12.2021 05:27

MTV UUTISET – STT

Uudesta sähköautosta ei todennäköisesti tarvitse enää muutaman vuoden kuluttua pulittaa sen enempää kuin polttomoottoriautostakaan.

Professori Heikki Liimatainen Tampereen yliopistosta kertoo, että joidenkin arvioiden mukaan sähkö- ja polttomoottoriautojen hankintahinnoissa ei ole enää 2020-luvun loppuvuosina juurikaan eroa.

– Ja jos elinkaarikustannuksia laskee, niin siinä mielessä jo tälläkin hetkellä sähköauto on 10–15 vuoden laskenta-ajalla halvempi kuin polttomoottoriauto, Liimatainen toteaa.

Sähköautojen määrää Suomessa pyritäänkin lisäämään voimakkaasti kuluvan vuosikymmenen loppuun mennessä. Liikenne- ja viestintäministeriö julkaisi syyskuussa ennusteen, jonka mukaan sähkökäyttöisiä henkilöautoja olisi maassamme vuoteen 2030 mennessä 600  000.

Liimataisen mukaan ministeriön ennuste vaikuttaa realistiselta, varsinkin kun otetaan huomioon, että siihen on laskettu täyssähköautojen lisäksi myös lataushybridit.

– Automääränä se 600  000 on varmasti saavutettavissa, ja toivottavasti jakauma on enemmän täyssähköautojen puoleen vuoteen 2030 mennessä, Liimatainen toteaa.

Tällä hetkellä Suomessa on rekisterissä kaiken kaikkiaan yli 2,8 miljoonaa henkilöautoa. Tätä lukua vasten katsottuna autokannasta selkeästi suurin osa olisi vuosikymmenen lopussakin polttomoottorilla toimivia.

Sähköautojen osuus kasvussa

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tilastojen mukaan täyssähköisten henkilöautojen osuus ensirekisteröinneistä oli marraskuussa 14,3 prosenttia, ja myös käytettynä maahantuotujen täyssähköautojen määrä on ollut koko vuoden tasaisessa kasvusuunnassa.

– Jos vertaa vaikka vuoden takaiseen tilanteeseen, niin silloin täyssähköautojen osuus ensirekisteröinneistä on ollut vain 3,6 prosenttia, eli todella huimaa kasvua, toteaa johtava asiantuntija Outi Ampuja Traficomilta.

Lue myös: Nyt on julmetun kallista olla pörssisähköä lataava sähköautoilija – KL: Näin paljon maksaisi matka Helsingistä Turkuun ja takaisin

Osaltaan sähköautojen menekkiin vaikuttaa vuodesta 2018 alkaen käytössä ollut 2 000 euron hankintatuki, jonka hakumäärät ovat Ampujan mukaan myös voimakkaassa kasvussa.

– Tänä vuonna tukea on myönnetty 4 315 kappaletta, kun koko viime vuonna tehtiin reilut kaksituhatta hankintatukipäätöstä.

Autoilijoita pyritään ohjaamaan sähköautojen pariin myös lokakuussa voimaan tulleella täyssähköautojen autoveron poistolla. Vielä toistaiseksi hybridiautoja kuitenkin myydään Suomessa lähes kaksi kertaa enemmän kuin täyssähköautoja.

– Se suhdeluku saisi kyllä olla toisinpäin, että niitä päästövähennyksiä saataisiin merkittävästi aikaan. Yksi tekijä voi olla se, että täyssähköautoja ei ole vielä tarjolla pienemmissä autokokoluokissa, Heikki Liimatainen toteaa.

Latauspisteitä tarvitaan 

Sähköautojen yleistyessä myös sähköisten latauspisteiden verkostolta vaaditaan enemmän. Euroopan unioni on parhaillaan päivittämässä vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuuria koskevaa direktiiviä. Uuden ehdotuksen mukaan vuoden 2030 loppuun mennessä vähimmäisvaatimukset täyttäviä latausasemia tulisi olla 60 kilometrin välein.

Liikenteenohjausyhtiö Fintrafficin tietojen mukaan tämän vuoden toukokuun ja joulukuun välillä latauspisteiden määrässä tapahtui suhteellisen suurta kasvua Suomessa. Toukokuussa erilaisia sähköautojen latauspisteitä oli hieman yli 5 600, mutta joulukuuhun mennessä tuo määrä oli kasvanut lähemmäs seitsemää tuhatta.

Lue myös: Kahdelle eurooppalaiselle sähköautolle umpisurkea tulos kolaritestissä – yhteensäkin vain yksi tähti: "Aikoinaan synonyymi turvallisuudelle"

Fintrafficin vaikuttavuusjohtaja Mikko Saariaho kertoo sähköpostitse, että osaltaan latauspisteiden määrässä tapahtunutta nopeaa kasvua voi selittää se, että tietoa on saatu kerättyä entistä kattavammin. Saariahon mukaan näyttää joka tapauksessa siltä, että latausinfrastruktuuri kehittyy Suomessa vähitellen eteenpäin samalla, kun ladattavien ajoneuvojen määrä liikenteessä lisääntyy.

Teknologiateollisuuden tilannekatsauksen mukaan yhtä pika- tai suurteholatauspistettä kohti on tällä hetkellä 35 täyssähköautoa.

Sähköautoilun kannalta tärkeät latausmahdollisuudet taloyhtiöissä paranevat vähitellen, esimerkiksi peruskorjauksien yhteydessä asennettavien latauspisteiden myötä.

– Tokihan täyssähköautoa ladataan yleisimmin kotona, mutta kyllä tämä julkinen latausinfrakin on laajentunut koko ajan, Traficomin Ampuja sanoo.

Suurissa kaupungeissa ja pääteiden varsilla latauspisteitä on, mutta pääväylien ulkopuolella tilanne on haastavampi.

– Vähän vähemmän liikennöityjen teiden varsilla voi olla ongelmia saada markkinaehtoisesti tarpeeksi latauspisteitä. Ehkä tällaisia kohdennettuja latausinfran kehittämisen tukia tarvitaan jatkossa jonkin verran, että saadaan kattava verkko, professori Liimatainen Tampereen yliopistosta arvioi. 

Lue myös: Volkswagen lisää löylyä – syytää kymmeniä miljardeja lisää sähköautoihin ja digitalisaatioon

Lue myös: Tesla esitteli autojensa mullistavaa ominaisuutta videolla, jota ex-työntekijät väittävät nyt väärennetyksi

Lisää aiheesta:

Ennuste: Näin monta täyssähköautoa on Suomessa vuonna 2030 – tietyt seikat edistävät ilmiötäAutotuojien Tero Kallio: Hankintatuki "rikkaille" sähköautoilijoille on "köyhän" polttomoottoriautoilijan paras kaveriSamalla sähköautolla hurja hintaero Suomessa ja Norjassa – keskihintaisen auton ostaja jää meillä ilman hankintatukeaSähköautojen suosio kiihtyy, mutta saadaanko latauspisteitä riittävän nopeasti? – "Muna-kana -ilmiön rikkominen lähtee siitä"Mitä sähköauton lataus tulee maksamaan? Tärkeä muistutus autoilijoiden huoltoasemakäytöksestä: "Alle 10 minuutissa ei pääse uudestaan tien päälle"Sähköautoja rohmutaan nyt ennätysvauhtia: Asiantuntija vastaa, uskaltaako menopeliä ladata tavallisesta pistorasiasta
SähköautotKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 6.10.10:08
    Tulipalot

    Palomestari tyrmää ladattavien autojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi

  • 5.10.06:38
    Auton vakuutukset

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö

  • 3.10.10:52
    Tulipalot

    Sähköautoihin liittyy huonosti tunnettu paloriski

  • 3.10.10:25
    Kerava

    Keravan Prisma suljettu sähköautopalon vuoksi – tämä tilanteesta nyt tiedetään

  • 27.9.15:56
    Auton verot

    Kilometrimaksu autoveron tilalle? Oikeudenmukaisuus huolettaa autoilijoita: "Hirveä lovi tilipussiin"