Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Sähköautojen talvitestin ainoa saksalainen heitti pyyhkeen kehään heti alkumetreillä – ruotsalaislehdeltä ei kiitosta muillekaan

4:15Onko sähköautosta talvikeleihin? Nämä seikat tulisi ottaa huomioonOnko sähköautosta talvikeleihin? Nämä seikat tulisi ottaa huomioon.
Julkaistu 24.01.2022 06:32

MTV LIFESTYLE – KAUPPALEHTI

Neljästä sähköautosta yksi jätti leikin kesken heti alkumetreillä, mutta eivät ne kolme muutakaan selvinneet täysin puhtain paperein.

Ruotsalainen autolehti Teknikens Värld testasi neljän täyssähköauton todellista toimintamatkaa talvikelissä. Matkaan lähtivät BMW iX xDrive40, Kia EV6, Tesla Model Y Long Range Dual Motor ja Volvo C40 Recharge Twin Motor.

Perille pääsi lopulta vain kolme autoa, sillä BMW:n lämmityslaite lakkasi toimimasta heti alkutaipaleesta. Testiryhmä kokeili tietokoneista tuttua konstia: sammutetaan ja käynnistetään uudestaan.

Tästä ei ollut apua, joten BMW vietiin merkkihuoltoon, missä auton ohjelmisto päivitettiin.

Lue myös: 

Hätävilkut päällä etanavauhtia – Volvon sähköauto teki yllättävän tempun norjalaisessa testissä

Lasit jäässä

BMW viipyi huollossa kolme tuntia, minkä jälkeen sillä lähdettiin jatkamaan matkaa. Muutaman kilometrin ajon jälkeen lämmöt katosivat taas. Autossa alkoi olla yhtä kylmä kuin ulkona ja lasit jäässä.

Baijerilaisen osalta testi päätettiin lopettaa tähän muun letkan jatkaessa matkaa kohti Pohjois-Ruotsia.

Kia EV6 kävi huollossa sekin. Sen matka ei sentään katkennut, mutta mittaristossa alkoivat palaa useat varoitusvalot. Pikapäivityksen jälkeen loppumatka sujui ilman valoshowta.

Kulutus kasvoi ja kantama kutistui

Testin ensimmäisellä 660 kilometrin osuudella ulkolämpötila oli noin –15 astetta. Kia EV6:n kulutus oli 25,8 kilowattituntia sadalla kilometrillä (WLTP-ajosyklin mukaan ilmoitettu kulutus 17,2 kWh), Tesla Model Y:n 25,7 (16,9) ja Volvo C40:n 28 kilowattituntia (22,3).

Maantiepainotteisella koeajolla keskinopeus oli vähän alle 64 kilometriä tunnissa.

Teknikens Världin mukaan testattujen autojen keskimääräinen toimintamatka jäi vähän kylmemmässä, –20 asteen pakkasessa, 60–65 prosenttiin WLTP:llä ilmoitetusta.

Lue myös: Mitä pitää tehdä, jos sähköauton akusta loppuu virta kesken ajon?

Kialla ja Teslalla 60 prosenttia tarkoittaisi ilmoitetun reilun 500 kilometrin kantaman sijasta vähän päälle 300:aa kilometriä. Volvolla pääsisi 444 kilometrin sijaan alle 270 kilometriä.

Pikalatauksen sujuminen tärkeää matka-ajossa

Volvolle kävi akun ollessa lähes tyhjä samantapaisesti kuin norjalaisen tubettajan Kris Rifan koeajossa. Tehot hävisivät lähes tyystin, kun auto siirtyi virran säästötilaan.

Yksikään testin täyssähköautoista ei saa Teknikens Världiltä varauksetonta kiitosta. Voittajaksi valittiin niukimmalla mahdollisella piste-erolla Tesla (74 pistettä sadasta). Teslaa kehuttiin etenkin kaikkein parhaiten sujuneesta pikalataamisesta reissun päällä. Moitteita se sai lämmityslaitteen heikosta tehosta ja epämukavuudesta matka-ajossa.

Toiseksi sijoittunutta Kiaa (73 pistettä) kehuttiin laadukkaan oloiseksi autoksi, mutta sen pikalatausnopeus ei vakuuttanut. Myös Kauppalehti testasi Kian ja sen sisarmallin Hyundain latausnopeutta aiemmin, tässä linkki juttuun: Tehdaskin huolissaan – Kian ja Hyundain sähköautot latautuvat heikosti talvella, näin kävi testissämme.

Volvokaan (72 pistettä) ei lehden mukaan ole sellainen auto, joka sähköistäisi Ruotsin autokannan, sillä "moni muu sähköauto on parempi, tilavampi ja edullisempi sekä tarjoaa paremmat latausominaisuudet ja pidemmän toimintamatkan”. Sinänsä Volvoa kehuttiin merkin perinteiden mukaiseksi, monilta ominaisuuksiltaan hyväksi talviautoksi.

Lue myös: Odotettu testi: 21 eri sähköautolla ajettiin niin kauan, että ne hyytyivät tienposkeen – BMW tarjosi isoimman yllätyksen

Lisää aiheesta:

Tässä asiassa nykyautoilla ei ole mitään jakoa vanhoja vastaan – Volvo V70 vuodelta 2005 oli suorastaan nöyryyttävän ylivoimainenMoottori selvitti, kuinka pitkälle eri sähköautoilla pääsee, jos laturille ei halua jäädä asumaan – latausnopeuksissa isoja erojaKuinka paljon hitaampi sähköauto on tuhannen kilometrin matkalla kuin bensahybridi? Vastaus voi yllättääHätävilkut päällä etanavauhtia – Volvon sähköauto teki yllättävän tempun norjalaisessa testissäPääseekö 50 000 euron sähköautolla Helsingistä Turkuun ja takaisin ilman välilatausta?Mitä tapahtuu, kun sähköauton akku tyhjenee totaalisesti? Näin pitkälle pienet sähköautot pötkivät oikeasti
SähköautotAuton lataaminenAuton toimintaAuton viatTalviKauppalehtiAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 1.11.11:45
    Liikenneturvallisuus

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 6.10.10:08
    Tulipalot

    Palomestari tyrmää ladattavien autojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi

  • 5.10.06:38
    Auton vakuutukset

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö

  • 3.10.10:52
    Tulipalot

    Sähköautoihin liittyy huonosti tunnettu paloriski

  • 3.10.10:25
    Kerava

    Keravan Prisma suljettu sähköautopalon vuoksi – tämä tilanteesta nyt tiedetään