Sähköautojen talvitestin ainoa saksalainen heitti pyyhkeen kehään heti alkumetreillä – ruotsalaislehdeltä ei kiitosta muillekaan

Onko sähköautosta talvikeleihin? Nämä seikat tulisi ottaa huomioon 4:15
Onko sähköautosta talvikeleihin? Nämä seikat tulisi ottaa huomioon.

Neljästä sähköautosta yksi jätti leikin kesken heti alkumetreillä, mutta eivät ne kolme muutakaan selvinneet täysin puhtain paperein.

Ruotsalainen autolehti Teknikens Värld testasi neljän täyssähköauton todellista toimintamatkaa talvikelissä. Matkaan lähtivät BMW iX xDrive40, Kia EV6, Tesla Model Y Long Range Dual Motor ja Volvo C40 Recharge Twin Motor.

Perille pääsi lopulta vain kolme autoa, sillä BMW:n lämmityslaite lakkasi toimimasta heti alkutaipaleesta. Testiryhmä kokeili tietokoneista tuttua konstia: sammutetaan ja käynnistetään uudestaan.

Tästä ei ollut apua, joten BMW vietiin merkkihuoltoon, missä auton ohjelmisto päivitettiin.

Lasit jäässä

BMW viipyi huollossa kolme tuntia, minkä jälkeen sillä lähdettiin jatkamaan matkaa. Muutaman kilometrin ajon jälkeen lämmöt katosivat taas. Autossa alkoi olla yhtä kylmä kuin ulkona ja lasit jäässä.

Baijerilaisen osalta testi päätettiin lopettaa tähän muun letkan jatkaessa matkaa kohti Pohjois-Ruotsia.

Kia EV6 kävi huollossa sekin. Sen matka ei sentään katkennut, mutta mittaristossa alkoivat palaa useat varoitusvalot. Pikapäivityksen jälkeen loppumatka sujui ilman valoshowta.

Kulutus kasvoi ja kantama kutistui

Testin ensimmäisellä 660 kilometrin osuudella ulkolämpötila oli noin –15 astetta. Kia EV6:n kulutus oli 25,8 kilowattituntia sadalla kilometrillä (WLTP-ajosyklin mukaan ilmoitettu kulutus 17,2 kWh), Tesla Model Y:n 25,7 (16,9) ja Volvo C40:n 28 kilowattituntia (22,3).

Maantiepainotteisella koeajolla keskinopeus oli vähän alle 64 kilometriä tunnissa.

Teknikens Världin mukaan testattujen autojen keskimääräinen toimintamatka jäi vähän kylmemmässä, –20 asteen pakkasessa, 60–65 prosenttiin WLTP:llä ilmoitetusta.

Kialla ja Teslalla 60 prosenttia tarkoittaisi ilmoitetun reilun 500 kilometrin kantaman sijasta vähän päälle 300:aa kilometriä. Volvolla pääsisi 444 kilometrin sijaan alle 270 kilometriä.

Pikalatauksen sujuminen tärkeää matka-ajossa

Volvolle kävi akun ollessa lähes tyhjä samantapaisesti kuin norjalaisen tubettajan Kris Rifan koeajossa. Tehot hävisivät lähes tyystin, kun auto siirtyi virran säästötilaan.

Yksikään testin täyssähköautoista ei saa Teknikens Världiltä varauksetonta kiitosta. Voittajaksi valittiin niukimmalla mahdollisella piste-erolla Tesla (74 pistettä sadasta). Teslaa kehuttiin etenkin kaikkein parhaiten sujuneesta pikalataamisesta reissun päällä. Moitteita se sai lämmityslaitteen heikosta tehosta ja epämukavuudesta matka-ajossa.

Toiseksi sijoittunutta Kiaa (73 pistettä) kehuttiin laadukkaan oloiseksi autoksi, mutta sen pikalatausnopeus ei vakuuttanut. Myös Kauppalehti testasi Kian ja sen sisarmallin Hyundain latausnopeutta aiemmin, tässä linkki juttuun: Tehdaskin huolissaan – Kian ja Hyundain sähköautot latautuvat heikosti talvella, näin kävi testissämme.

Volvokaan (72 pistettä) ei lehden mukaan ole sellainen auto, joka sähköistäisi Ruotsin autokannan, sillä "moni muu sähköauto on parempi, tilavampi ja edullisempi sekä tarjoaa paremmat latausominaisuudet ja pidemmän toimintamatkan”. Sinänsä Volvoa kehuttiin merkin perinteiden mukaiseksi, monilta ominaisuuksiltaan hyväksi talviautoksi.

Lue myös:

    Uusimmat