Mitä pitää tehdä, jos sähköauton akusta loppuu virta kesken ajon?

Onko sähköautosta talvikeleihin? Nämä seikat tulisi ottaa huomioon 4:15
Mitä pitää tehdä, jos sähköauton akku tyhjenee ajon aikana? Entä miten sähköauton toimintamatkaa voi pidentää kovilla pakkasilla? Toimittaja-tietokirjailija Vesa Linja-aho MTV Uutiset Liven haastattelussa.

Sähköauto on hyvä talviauto, kertoo asiantuntija.

MTV Uutiset Live kertoo ja näyttää kun tapahtuu. Se on toimitus, joka elää uutispäivää kanssasi.

Seuraa jatkuvaa lähetysvirtaa yhden ruudun kautta osoitteessa mtvuutiset.fi ja MTV Katsomossa.

Sähköautojen suosio kasvaa kovaa vauhtia. Lokakuussa koettiin niiden autoveron poiston myötä ennennäkemätön myyntipiikki, kun täyssähköautot nappasivat peräti 18 prosentin osuuden kaikista ensirekisteröinneistä.

Vaikka sähköauto onkin monelle jo päivänselvä valinta, suhtautuu valtaosa edelleen varovaisesti. Asenteet ovat kuitenkin muuttumassa, ja yksi syy siihen on se, että yhä useammalle on kertynyt omakohtaista kokemusta sähköauton ratin takaa.

Lähipäästöttömään vaihtoehtoon siirtymistä hillitsee kuitenkin muun muassa vastaavaa polttomoottoriautoa korkeampi hankintahinta. Osa on myös huolissaan toimintamatkasta, joka auttamatta lyhenee pakkasella.

Tuleeko sähköautossa kylmä talvella?

Toimittaja-tietokirjailija ja pitkän linjan sähköautoilija Vesa Linja-aho kertoo MTV Uutiset Liven haastattelussa, että sähköauto on hyvä talviauto. Sen ainoan miinuksen hän kuitenkin antaa nimenomaan pakkaskeleillä kutistuvasta toimintamatkasta.

– Jos kesällä on päässyt 400 kilometriä mökille ilman välipysähdyksiä, niin kahdenkymmenen tai edes kymmenen asteen pakkasella talvella ei sitten pääsekään, Linja-aho kertoo.

– Toimintamatkan lyheneminen on se ongelma – jos se on ongelma.

Kiitosta tulee kuitenkin auton nopeasta ja tehokkaasta lämpenemisestä polttomoottoriautoon verrattuna. Niin sanotuissa "esson baarin" puheissa voi kuulla väitteen, että sähköautolla olisi pidettävä talvella lämmitys pois päältä, jotta toimintamatka ei lyhene entisestään, mutta Linja-aholta ei heru ajatukselle kannatusta.

– Koskaan en ole joutunut talvitakkia Teslassa pitämään.

– Jos haluaisi säästää sähköä sillä, että kytkee ohjaamon lämmityksen pois tai käyttää muita typeriä keinoja, kuten ajaa alinopeutta, niin se on paitsi turhaa myös vaarallista. Ilman muuta pidetään lämmöt päällä, niin ei mene lasit huuruun, hän huomauttaa.

Mutta miten tulee toimia, jos sähköauton akku tyhjenee kesken ajon? Katso vastaus videolta. Metropolia-ammattikorkeakoulussakin autoelektroniikan lehtorina toiminut Linja-aho kertoo myös sen, minkä verran 10 asteen pakkaskeli oikeasti rokottaa sähköauton toimintamatkaa ja antaa lisäksi vinkkinsä "rangen" pidentämiseen kovilla pakkasilla.

Lue myös:

    Uusimmat