Volvo esitteli ihan uuden automallin: Tässä on C40, jonka keulailmeeseen on parempi totutella

1:41
Katso videolta, miltä näyttävät Volvon tulevien sähköautojen naamat. Uusi keulailme paljastettiin tiistai-iltana esitellyssä C40 Recharge -mallissa.

Uusi malli kuvastaa Volvon tulevaisuutta, joka on vuodesta 2030 alkaen täysin sähköinen. C40 Rechargen uusi keulailme nähdään Volvon kaikissa tulevissa sähköautoissa.

Volvon pääjohtaja Håkan Samuelsson vahvisti aiemmin tällä viikolla, että Volvo lopettaa kaikkien polttomoottorilla varustettujen malliensa valmistuksen vuoteen 2030 mennessä, minkä jälkeen se myy ainoastaan täyssähköautoja.

Samaan hengenvetoon Samuelsson totesi, että ruotsalaisvalmistaja myllää autokauppaosastoaan ja keskittää kaiken myyntinsä nettiin

Volvon merkkiliikkeet eivät katoa minnekään, mutta niiden toiminta muuttuu perinteisestä marmorilattiamyynnistä nykyaikaisempaan ja polestarmaisempaan suuntaan.

Aivan uusi C40 Recharge

Volvon valikoimissa on toistaiseksi ollut vain yksi täyssähköauto – XC40 Recharge – mutta tiistaina se esitteli toisen. Nimeä C40 Recharge totteleva auto on historian ensimmäinen Volvo, joka tulee tarjolle vain ja ainoastaan täyssähköisenä versiona. Ei kevythybridinä, eikä edes ladattavana hybridinä, vaan C40 käy aina pelkällä sähköllä.

– C40 edustaa Volvon tulevaisuutta ja näyttää, mihin olemme menossa, Volvon teknologiajohtaja Henrik Green hehkutti tiedotteessa.

SUV-mallinen C40 on käytännössä XC40 coupemaisella kattolinjalla. Se rakentuu samalle CMA-alustalle kuin lukuisina polttomoottoriversioinakin tarjolla oleva XC40, mutta on kuitenkin suunniteltu alusta alkaen täyssähköautoksi.

C40 haastaa sähköautomarkkinoilla muun muassa Tesla Model Y:n ja Volkswagen ID.3:n.

Päivitetty keulailme

Etuosan muotoihin on koskettu kevyesti, ja C40 esitteleekin sähköisten Volvojen uuden keulailmeen, joka on hieman viilattu näkemys XC40-mallissa nähdystä.

C40 on ensimmäinen Volvo, jonka sisustassa ei ole käytetty lainkaan nahkaa. Siihen ei myöskään ole saatavilla esimerkiksi nahkaistuimia, mikä tulee olemaan Volvon linja sen kaikissa tulevissa sähköautoissa.

Tuotanto käynnistyy syksyllä

C40:n voimansiirto koostuu kahdesta sähkömoottorista, joista toinen on etu- ja toinen taka-akselilla.

Tehoa tarjoilee 78 kilowattitunnin akusto, joka voidaan pikaladata 80 prosentin varaustasolle noin 40 minuutissa. Auton WLTP-syklin mukainen toimintamatka – tosin toistaiseksi arvioitu sellainen – on 420 kilometriä yhdellä latauksella.

Volvon strategiaan kuuluu tulevaisuudessa mallitarjontansa monimutkaisuuden vähentäminen. Sen lisäksi, että mallisto yksinkertaistuu joka tapauksessa polttomoottorimallien häviämisen myötä, haluaa Volvo keskittyä sähköautoissaan esikonfiguroituihin versioihin.

Sen sijaan, että jokaiseen autoon voisi yksilöllisesti valita juuri haluamansa lisävarusteet, tuo Volvo tarjolle eri tavalla hinnoiteltuja valmiiksi konfiguroituja autoja. Se kertoo, että C40:n mallistoa on yksinkertaistettu totutusta huomattavasti.

Ainoastaan netin kautta ostettavaksi tulevan C40:n mukana tulee huolenpitopaketti, joka sisältää vakuutukset, huollot, takuun ja tiepalvelun.

C40 Rechargen tuotanto käynnistyy ensi syksynä Belgian Gentissä. Samalla tehtaalla valmistetaan XC40 Recharge -mallia.

Lähde:

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja