Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Hätävilkut päällä etanavauhtia – Volvon sähköauto teki yllättävän tempun norjalaisessa testissä

0:35Google Assistant leikkii nätisti uuden Volvosi kanssaGoogle Assistant leikkii nätisti uuden Volvosi kanssa. Esimerkiksi keittiön älykaiuttimelle kahvikupposen ääressä lausuttu simppeli komento saa auton lämpenemään.
Julkaistu 21.01.2022 17:59

MTV LIFESTYLE – KAUPPALEHTI

Volvon uusi sähköauto käyttäytyi yllättävästi norjalaisessa testissä.

Täyssähköautojen talvikestävyyttä testataan nyt eri puolilla autoilevaa maailmaa, eikä Volvon C40 Recharge tee poikkeusta.

Auto esiintyi hiljan norjalaisen autotubettajan Kris Rifan testissä, tuskin välttämättä edukseen. Oslossa asustava Rifa esittelee testituloksiaan YouTuben ohella Instagramissa.

Talvisessa nollakelissä ajettu testi osoitti karusti Volvon akkupaketin kestävyysominaisuuksien puutteellisuudet, InsideEV's-julkaisu kuvailee koeajoa.

Lue myös: Vaikka saisit veikata sata kertaa, et arvaisi, mitä Volvon uusi toimitusjohtaja on puuhannut viimeisen vuoden

Vaikeat ajo-olot

Tosin katselmus ajettiin perin loskaisissa ja vetisissä 0–2 lämpöasteen olosuhteissa. Ajo suoritettiin 110 kilometrin nopeusrajoitetulla moottoritiellä. Matkan pituudeksi oli määrätty 233 kilometriä.

Neliveto oli varustettu 78 kWh:n akulla sekä kahdella sähkömoottorilla. WLTP-toimintamatkaksi kerrottiin 448 kilometriä ja EPA-vastaavaksi 364 kilometriä.

Teoriassa toimintamatka ylitti taitettavan taipaleen kristallin kirkkaasti. Tosin talvirenkaiden ja talviolojen yhteisvaikutuksen ennakoitiin jonkin verran nakertavan suorituslukemia.

Lähtöhetkellä auton akun latausarvo oli 97 prosenttia. Ajotietokoneen arvion mukaan akussa olisi perille päästäessä vielä virtaa jäljellä 12 prosentin edestä.

Reitin puolen välin käännekohdassa akun latauksesta oli jäljellä 54 prosenttia, mikä vaikutti takaavan huolettoman etenemisen loppuun saakka. Näin ei kuitenkaan käynyt, vaan ongelmat alkoivat latingin painuttua alle 10 prosenttiin.

Vaaraa jo liikenteelle

Tässä vaiheessa auton energiansyöttö siirtyi säästötilaan. Muutamaa minuuttia myöhemmin, kun virtaa oli jäljellä 7 prosenttia (toimintamatkaa jäljellä arvion mukaan 30 kilometriä), auton tehot putosivat merkittävästi. Tämän jälkeen oli vaikea pitää yllä 90 kilometrin tuntinopeutta.

Lue myös: Saako uusi huippu-Volvo nimensä pohjoismaisesta mytologiasta? Ainakin tämä sopisi suuhun huomattavasti paremmin kuin "XC90"

Matkaa oli tässä vaiheessa jäljellä enää 8 kilometriä. Muutamaa minuuttia myöhemmin, latauksen pudottua 3 prosenttiin (4,1 kilometriä maaliin), auto hyytyi todella pahasti.

Loppumatka taitettiin sitten hätävilkkujen kera 27 kilometrin tuntinopeudella tienpientareen puolella. Tähän liittyi vaaratekijöitä jo liikenneturvallisuuden kannaltakin katsottuna.

– En todellakaan odottanut mitään tällaista. Aika vakava ja erittäin huono juttu, Rifa sanoo ja kertoo, ettei ole törmännyt vastaavaan ajaessaan Polestareja tai toisia XC40-sarjan Volvoja.

Iso ruokahalu

Testin hän tiivisti toteamalla, että keskimäärin 112 kilometrin tuntinopeudella auto toimi moitteetta aina 225 kilometrin kohdalle saakka. Tämän jälkeen toivotun nopeuden ylläpito kävi mahdottomaksi.

Auton energiankulutus osoittautui suhteellisen korkeaksi sen hotkiessa 31,4  kilowattituntia sadalla kilometrillä. Auton suorituskyvyn voimakkaaseen laskuun saattaa testaajan mukaan vaikuttaa alhaisten lämpötilojen ja korkean energiankulutuksen samanaikainen kuormitus.

Voi myös olla, että akun latausasteen osoittavassa kalibroinnissa on epäselvyyksiä, jotka korostuvat kun energiaa on vähän jäljellä. Joka tapauksessa akun hyytyminen oli kuljettajan mukaan todella poikkeuksellista ja hälyttävää.

Selitykseksi ei hänen mukaansa riitä, että vauhtia oli yli 100 kilometriä tunnissa, kun sääkin pysytteli pääosin varsin maltillisessa 0,5 asteessa.

Katso Rifan video alta.

Lue myös: Katso, kuinka 40-tonninen Volvo pysähtyy kuin seinään – tämä ei ole taikuutta, vaan teknologiaa

Lisää aiheesta:

Saksalaisiin sähköautoihin talvipäivitys, josta ei selviä ilman huoltoreissua – näin hitaasti auto latautuu ennen päivitystäKuinka paljon hitaampi sähköauto on tuhannen kilometrin matkalla kuin bensahybridi? Vastaus voi yllättääSähköautojen talvitestin ainoa saksalainen heitti pyyhkeen kehään heti alkumetreillä – ruotsalaislehdeltä ei kiitosta muillekaan50 000 euron sähköautolla ei päässyt kesäkelissä Helsingistä Turkuun ja takaisin lataamatta – nyt testi uusittiin olennaisella muutoksellaPääseekö 50 000 euron sähköautolla Helsingistä Turkuun ja takaisin ilman välilatausta?Jos sähköauton toimintamatka on 500 kilometriä, miksei sillä pääse edes 350 kilometriä? – "Jaksaa joka kerta ihmetyttää"
SähköautotAuton toimintaTalviKauppalehtiAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 6.10.10:08
    Tulipalot

    Palomestari tyrmää ladattavien autojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi

  • 5.10.06:38
    Auton vakuutukset

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö

  • 3.10.10:52
    Tulipalot

    Sähköautoihin liittyy huonosti tunnettu paloriski

  • 3.10.10:25
    Kerava

    Keravan Prisma suljettu sähköautopalon vuoksi – tämä tilanteesta nyt tiedetään

  • 27.9.15:56
    Auton verot

    Kilometrimaksu autoveron tilalle? Oikeudenmukaisuus huolettaa autoilijoita: "Hirveä lovi tilipussiin"