Lähes kaikki sähköautot ylittivät kesäkelissä niiden ilmoitetun toimintamatkan.
Norjan autoliitto NAF on tehnyt laajan testin, jossa se selvitti 21 sähköautomallin todellisen toimintamatkan kesäolosuhteissa. Osa autoista testattiin myös viime talvena vastaavalla tavalla.
Testi suoritettiin yksinkertaisella tavalla: Ladattiin auton akku täyteen ja ajettiin niin kauan, että auto pysähtyi akun tyhjennyttyä.
Tavoitteena oli selvittää sekä auton todellinen toimintamatka sekä se, kuinka paljon toteutunut kilometrimäärä eroaisi ilmoitetusta WLTP-syklillä mitatusta virallisesta lukemasta.
Lue myös: Jos sähköauton toimintamatka on 500 kilometriä, miksei sillä pääse edes 350 kilometriä? – "Jaksaa joka kerta ihmetyttää"
Autoja tai niiden akustoja ei esilämmitetty ennen kesätestiä, vaan kaikilla lähdettiin liikenteeseen kylmiltään. Kaikilla autoilla ajettiin samaa reittiä samana päivänä, samankaltaisella ajotyylillä ja vertailukelpoisilla ilmastointiasetuksilla.
NAF:n kesätestin reitti kulki kaupungissa, maaseudulla sekä moottoritiellä. Autoilla ajettiin enintään 110 kilometrin tuntinopeutta. Norjan autoliitto huomauttaa, että kaikilla autoilla matka jatkui vielä senkin jälkeen, kun ajotietokone ilmoitti rangen olevan nollassa.