Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Näin sosiaalista mediaa kannattaa hyödyntää työnhaussa – "Näyttää olevan nykyisillä työmarkkinoilla ykköskanava"

2:09Uusi työnhakumalli astuu voimaan maanantaina – kuusi muutosta työttömän arkeenKATSO MYÖS: Uusi työnhakumalli astuu voimaan maanantaina 2.5.2022 – kuusi muutosta työttömän arkeen.
Julkaistu 02.05.2022 20:14

STT – MTV LIFESTYLE

Työnhakija voi käyttää sosiaalista mediaa paitsi avointen työpaikkojen etsimiseen, myös yleisen ammatillisen näkyvyyden edistämiseen.

Sosiaalinen media lisää suosiotaan työnhaussa ja työntekijöiden rekrytoinnissa. Lukuisia työtarjouksia LinkedIn-palvelun kautta saanut kasvuvalmentaja kannustaa työnhakijoita laittamaan some-profiilinsa kuntoon ja verkostoitumaan rohkeasti.

Työnhakija voi käyttää sosiaalista mediaa paitsi avointen työpaikkojen etsimiseen, myös yleisen ammatillisen näkyvyyden edistämiseen. Rekrytoijat puolestaan ilmoittelevat työpaikoista sekä "headhunttaavat" eli etsivät ja houkuttelevat potentiaalisia työntekijäehdokkaita palvelualustojen kautta.

Tämä niin sanottu sourcing-rekrytointi eli suorahaku onkin yleistynyt, kertoo väitöskirjatutkija Matti Laukkarinen Jyväskylän yliopistosta. Hän tutkii digitalisaation ja sosiaalisen median käyttöä työnhaussa ja rekrytoinnissa.

–  Tätä ennen henkilöstökonsultit ovat turvautuneet suorahakuun erityisesti johtopaikkoihin ja vaativiin asiantuntijatehtäviin rekrytoimisessa. Some-palveluiden ja data-analytiikan tarjoamien työkalujen myötä suorahaku on kuitenkin yleistynyt myös uusilla toimialoilla ja eritasoisissa tehtävissä.

Esimerkiksi LinkedInin hakutyökalujen avulla suorahaku on helpottunut ja tullut halvemmaksi. Kehitteillä on myös uusia tekoälyyn pohjautuvia työkaluja, jotka voivat tunnistaa potentiaalisia työntekijöitä.

Lue myös: Käyvätkö rekrytoijat vilkuilemassa työnhakijan someprofiileja? Asiantuntija vastaa: "Lain mukaan..."

Etkö uskalla avata suutasi töissä? Katso tämä! Juttu jatkuu videon alla.

0:53Etkö uskalla avata suutasi töissä? Katso tämäRöyhkeyskoulu-kirjan kirjoittaja Jenni Janakka neuvoo, miten jokainen uskaltaa avata suunsa palaverissa. Etkö uskalla avata suutasi töissä? Jännittääkö palavereissa puhuminen? Jenni antaa röyhkeän vinkin työelämään.

Pieni kasvaa suureksi

Some-palveluista Laukkarinen on tutkinut erityisesti LinkedInia, Facebookia ja Twitteriä.

– LinkedIn näyttää olevan nykyisillä työmarkkinoilla ykköskanava työelämään rekrytoijille.

Sosiaalinen media on vauhdittanut merkittävästi kasvuvalmentajan ja yrittäjän Oona Kankkusen uraa.

–  Siitä oli ensimmäisen kerran suurta hyötyä yli kymmenen vuotta sitten, kun ravintolapäällikkönä sain uudelle ravintolakonseptille huomiota ja tapahtumat täyteen asiakkaita.

Hän siirtyi myöhemmin myyntitöihin sekä myyntivalmentajan uralle ja huomasi, että näkyminen ja verkostoituminen somessa kannattaa ja siellä pienetkin asiat voivat kasvaa suureksi.

–  Se näkyi esimerkiksi silloin, kun tavallisena tallaajana postasin kutsun After Work Helsinki -tapahtumaan. Mukaan lähti iso kööri, yhteistyökumppaneihin ja asiakkaisiin syntyi kontakteja ja tapahtumien järjestäminen on jatkunut myös sen jälkeen.

Kankkunen on saanut LinkedInin kautta parikymmentä työtarjousta. Koulutus- ja keikkapyyntöjen lisääntyessä hän uskaltautui kokeilemaan siipiään yrittäjänä ja perusti Helsinkiin myynti- ja somevalmennuksia sekä asiantuntijapalveluita tarjoavan Network & Growth -yrityksen.

Lue myös: "Työpaikka, jota ei varsinaisesti ollut olemassakaan" – jos et löydä työtä, saatat etsiä väärästä paikasta

Oma profiili kuntoon

Miten kannattaa toimia online-ympäristössä, jos haluaa maksimoida mahdollisuutensa saada työpaikka?

Laukkarisen mukaan kannattaa seurata ainakin työpaikkasuosituksia, joita on algoritmien avulla räätälöity käyttäjille. Hän on myös haastatellut rekrytoijia, joiden mukaan työnhakijan kannattaa kertoa omassa profiilissaan niin paljon informaatiota itsestään ja työkokemuksestaan kuin mahdollista. Se lisää todennäköisyyttä päästä työnantajien haaviin.

Kankkunen kannustaa työnhakijaa laittamaan aluksi profiilinsa hyvään kuntoon. Se toimii digitaalisena käyntikorttina, jolla voi tehdä omaa osaamistaan näkyväksi.

Profiiliin kannattaa hänen mukaansa laatia työnantaja- tai asiakaslähtöiset esittelytekstit, kertoa olevansa vapailla markkinoilla ja lisätä mukaan aihetunnisteita, joilla löytyy paremmin.

–  Profiiliin kannattaa myös linkittää kuvia ja vaikkapa työnäytteitä sekä lisätä osaamisalueita eli "skillsejä", jotka toimivat LinkedInissä kuin hakusanat. Hyvin täydennetty profiili, laaja verkosto ja oma aktiivisuus parantavat näkyvyyttä.

Lue myös: Miten aukot työhistoriassa kannattaa selittää? Asiantuntija antaa vinkit – "Voi tuntua hakijasta hurjalta sanoa"

Ex-suorittajat kertovat: Tällainen on työuupuneen painajainen. Juttu jatkuu videon alla.

11:17Työuupuneen painajainen - Ex-suorittajat kertovatLaura muistelee uupumuksensa hetkiä: "Yksi sunnuntai-ilta soitin äidille normaalisti kuulumisia, mutta huomasin itkeväni puhelimeen, että nyt en jaksa enää". Susanna puolestaan romahti vuonna 2014, kun 11 vuoden työputki kostautui.

Persoonallisuutta ja pelisilmää

Kun profiili on kunnossa ammattimaisine profiili- ja taustakuvineen, kannattaa Kankkusen mukaan osallistua keskusteluihin ja tehdä myös omaa sisältöä, jossa viestii taustastaan ja tavoitteistaan.

– LinkedInia pidetään joskus pelottavana kanavana, jossa pitäisi olla täydellinen asiantuntija. Rima asetetaan liian korkealle. Siellä kannattaa autenttisesti ja persoonallisesti kertoa omaa tarinaansa ja ammatillisia näkemyksiään.

Ammatillisen uskottavuuden vuoksi hakijan on hyvä jättää sosiaalisen median päivityksistä pois liialliset henkilökohtaiset vuodatukset ja arat aihepiirit kuten politiikka tai uskonto.

–  Kaikki, mitä julkaiset, rakentaa sitä omaa henkilöbrändiä. Ja aina, kun kulutat aikaa palveluissa sekä painelet tykkäyksiä, opetat algoritmeja ja muokkaat näin sitä, miten näyt muille.

Jos haluaa toimia vapaammin verkossa, omia tilejään voi kontrolloida yksityisasetuksilla. Tietoturvan pystyy palveluissa varmistamaan kaksivaiheisella kirjautumisvahvistuksella.

Kankkunen kannustaa kaikkien ammattien edustajia hyödyntämään sosiaalista mediaa ja verkostoja oman osaamisen esille tuomiseen. Somessa on myös yhä enemmän suljettuja yhteisöjä, joissa voi olla yhteydessä oman alan toimijoiden kanssa.

Lue myös: Mies teki yhden kriittisen virheen saapuessaan työhaastatteluun – älä tee näin, mikäli haluat työpaikan: "Kiitos, mutta haastattelu päättyy tähän"

Lue myös: 7 vaikeinta kysymystä työhaastattelussa – näin vastaat munaamatta: "Älä koskaan sano..."

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!

Uusi työpaikka etsinnässä? Nappaa tästä asiantuntijat vinkit työnhakuun:

9:44Uusi työpaikka etsinnässä? Nappaa tästä asiantuntijat vinkit työnhakuunUusia töitä voi löytää monella tavalla, mutta perinteet ovat yhä kunniassa.

Lisää aiheesta:

Miten somea kannattaa hyödyntää työnhaussa? Yksi asia ehdottomasti kuntoon – "Selvästi suosituin"Tekoälyä hyödynnetään nyt työhakemusten kirjoittamiseen – asiantuntijat listaavat hyödyt ja haitatOsaajapula vaivaa Suomea – asiantuntija neuvoo, miten yrityksen kannattaa brändätä itsensä menestyäkseen taloudellisestiPelkkä palkkaporkkana ei yksin riitä: Tällaiset kannustimet houkuttelevat osaajia töihin ja pitävät heidät töissä – työnantajilta vaaditaan yhä enemmänKäyvätkö rekrytoijat vilkuilemassa työnhakijan someprofiileja? Asiantuntija vastaa: "Lain mukaan..." Ei töitä löydä soittamalla henkilöstöosastolle! Näin saat piilotyön
TyönhakuTyöelämäVinkitLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Työnhaku
  • 14.9.15:15
    Työelämä

    Koetko työnhaussa ikäsyrjintää? Iän voi kääntää vahvuudeksi

  • 6.9.06:33
    Tekoäly

    Hämmentävä yllätys työnhaussa sai Tuiskun perumaan haastattelun – yrittäjä selittää outoa tekoälysoppaa

  • 27.8.11:39
    MTV Uutiset

    Näin haet MTV Uutisiin harjoitteluun

  • 26.7.22:07
    Tekoäly

    Miltä kuulostaa työhaastattelu, jossa sinua ei kohtaa ihminen, vaan tekoäly?

  • 2.6.19:30
    Työ

    Työttömyys vain kasvaa – näin selviät epävakaina aikoina: "Työntekijän henkivakuutus"