Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
Kysymys: Miksi mopoauto on liikenteessä niin turvaton?
Vastaus: Sastamalassa, valtatiellä 12, sattunut kahden nuoren hengen vaatinut onnettomuus on käynnistänyt vilkkaan keskustelun mopoautojen turvallisuudesta. Kyseessä oli todella surullinen tapahtuma ja haluankin esittää lämpimän osanottoni uhrien omaisille.
Pitää kuitenkin muistaa, ettei tuolla kyseisellä tapauksella, jossa itsetuhoinen ihminen ohjaa humalassa päin vastaantulijaa, ole suoranaisesti mitään tekemistä mopoautojen turvallisuuden kanssa. Vastaavissa tilanteissa on vuosien saatossa menehtynyt myös mopoautoa huomattavasti järeämpien kuorma-autojen kuljettajia. Tilanteesta tekee kohtalokkaan sen yllätyksellisyys ja ennalta-arvaamattomuus.
Erilaisia vaihtoehtoja
Mopoautot ovat rakenteeltaan varsin heppoisia. Nykyisen lainsäädännön puitteissa niitä ei pitäisi verrata henkilöautoihin, mutta teen sen silti:
Pienen, uuden henkilöauton pystyy hankkimaan samalla rahalla – ellei jopa edullisemmin – kuin mopoauton. Mopoautosta poiketen henkilöautossa on ajonvakautusjärjestelmä, useita turvatyynyjä, turvakori ja muutenkin jykevämmät rakenteet.
Aika-ajoin onkin väläytelty, että pienestä henkilöautosta pitäisi pystyä kuristamaan ”mopoauto”. Henkilökohtaisesti olen tämän ajatuksen kannalla. Onhan vastaava menetelmä ollut käytössä esimerkiksi moottoripyörien kanssa jo kauan sitten. Tällä päästäisiin myös kustannustehokkuuteen, kun auton käyttäjän saadessa henkilöauton ajokortin, kuristukset voitaisiin poistaa ja auto muutoskatsastaa takaisin henkilöautoksi. Valitettavasti tällainen menettely ei ainakaan toistaiseksi onnistu.

