Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Katso miten toimittajalle kävi: Testissä viisi erilaista tasapainolautaa

Julkaistu 26.05.2016 15:08
Toimittajan kuva

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen@teknavi.fi

digipauli

Kevyet sähkökulkuvälineet eli niin sanotut tasapainolaudat ovat yleistyneet tänä keväänä Suomen taajama- ja kaupunkiliikenteessä. Taustalla on viime vuodenvaihteen lakimuutos, jonka myötä laitteet sallittiin Suomessa. Aikaisemmin käyttö julkisilla teillä oli kiellettyä.

Sähkölaudat on tarkoitettu polkupyörän korvaajiksi suhteellisen lyhyillä matkoilla. Yhdellä latauksella laudalla voi edetä keskimäärin 20-35 kilometriä. Akun kestoon vaikuttaa käyttäjän paino, vauhti ja maaston jyrkkyys.

Markkinajohtaja sähkölautojen markkinoilla on Segway, joka myy laitteita etupäässä ammattilaisten kuten poliisin käyttöön. Myös Suomen poliisilla on käytössään Segway -tasapainolautoja.

Suurin osa sähkölaudoista tulee Kiinasta. Segwayn tekniikkaa imitoivien tuotteiden hinta on selvästi halvempi. Hinnasta voi päätellä myös, että laadultaan kiinalaiset eivät yllä Segwayn tasolle. Yksi merkittävä ero on gyroskooppien määrässä. Segwayssa niitä on enemmän, mikä tekee ajamisesta pääsääntöisesti vakaampaa.

Viime aikoina julkisuuteen on noussut tieto sähkölaudan kärähtäneestä akusta. Ongelmaa ei pidetä Suomessa merkittävänä, sillä akut ovat CE-merkittyjä. Laudan lataamista kannattaa kuitenkin valvoa.

Kypärä suositeltava mutta ei pakollinen

Vuodenvaihteessa voimaan astuneen lain mukaan sähkölaudalla ajava rinnastetaan jalankulkijaan, jos matkaa taitetaan kävelynopeudella. Tällöin tasapainolaudan suurin rakenteellinen nopeus saa olla enintään 15 kilometriä tunnissa.

Seuraava porras on enintään 25 kilometrin tuntinopeus, jolloin käyttäjän on noudatettava polkupyöräilijän liikennesääntöjä. Kypärää suositellaan, mutta sen käyttämättömyydestä ei voi sakottaa. Kypärä kannattaa ehdottomasti pitää päässä, sillä monet sähkölaudoista ovat kiikkeriä ja vaativat harjoittelua.

Sähkölaudalla ajoa kannattaa harjoitella ennen liikenteen sekaan lähtemistä. Erityisen tarkkana kannattaa nopeissa käännöksissä, joita liikenteessä usein vaaditaan. Jarruttaminen sähkölaudalla vaatii usein varautumista, sillä laite ei pysähdy hetkessä. Joissakin sähkökulkuvälineissä on nappi, jota painamalla laite jarruttaa tehokkaammin. Napin käyttöä kannattaa harjoitella.

Vakuutusturva kuntoon

Kevyille sähköajoneuvoille ei lain mukaan tarvitse ottaa liikennevakuutusta. Onnettomuuden sattuessa ulkopuolisille aiheutuneet vahingot korvataan käyttäjän kotivakuutukseen sisältyvästä vastuuvakuutuksesta. Sähkölaudan ostajan onkin syytä tarkistaa, että vastuuvakuutus on kunnossa.

Vakuutusta tarvitaan myös varkaustapauksissa. Osa sähkökulkimista voi lukita kaukosäätimellä, mutta se ei estä varkaita nappaamasta laitetta mukaansa. Käyttäjän kannattaakin lukita laite samaan tapaan kuin polkupyörä eli kiinnittämällä se pylvääseen tai polkupyörätelineeseen. Kaukosäätimestä on kuitenkin hyötyä, sillä ajolukituksen voi avata vain samaa säädintä käyttämällä.

Maastoon ja maantielle

Kokeilimme aikaisemmin keväällä useita erilaisia sähkökulkuvälineitä. Markkinoilla on sekä kaupunkikäyttöön että vaativampaan maastoon soveltuvia malleja. Cross-henkinen maastomalli eroaa citylaudasta korkeammalla maavaralla.

Yksi hauskimmista variaatioista on istuttava malli, jolla kiihdytetään nojaamalla eteenpäin. Tämä versio sopii myös ikäihmisten käytettäväksi.

Katso lisää laitteista oheisista videoista!

Lisää aiheesta:

Tiedätkö oikeasti, missä sähköpotkulaudalla saa ajaa?Helsingin poliisilta ei enempää armoa sähköpotkulautailijoille – tässä säännöt, joita on noudatettava Sähköiset liikkumisvälineet ovat osin viidakko kuluttajalle – jälleenmyyjäkään ei aina osaa neuvoaLiikenneturva vanhemmille: Liikenne ei ole harjoittelupaikka lapselleSähköpyörien tehokisa on alkanut – koeajossa pyörämaailman TeslaKevään megahitti: Tämä kannattaa tietää tasapainolaudoista
DigiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Digi
  • 00:00
    Tekoäly

    Kertooko ajatusviiva tekoälyn käytöstä? Näin kommentoivat asiantuntijat

  • Eilen18:27
    Droonit

    Yhdysvalloista jysähti: Armeijalle miljoonia drooneja

  • Eilen16:49
    Tanska

    Tanska pääsi sopuun alle 15-vuotiaiden somekiellosta

  • Eilen07:32
    Tekoäly

    Vaikutusvaltainen arvio: Kiina voittaa tekoälykisan

  • Eilen05:25
    Videopelit

    GTA VI myöhästyy