Yritykset suhtautuvat myönteisesti ajatukseen, että laissa olisi alaikäraja lautojen käyttäjille.
Vaikka sähköpotkulautoja vuokraavilla yrityksillä on käyttäjille usein 18 vuoden ikäraja, on laudalla huristelijan ikää todellisuudessa vaikea valvoa mitenkään.
Suomessa neljässä kaupungissa lautoja vuokraavan Voin yhteiskuntasuhdevastaavan Hannu Oskalan mukaan yritys kannattaa ikärajoihin puuttumista lainsäädännöllä.
– Me kannatamme voimakkaasti valtakunnallista lakia, joka olisi signaali nuorille, vanhemmille, yhtiöille ja myös poliisille, joka voisi sitä valvoa, Oskala sanoo.
Eduskunta käsittelee parhaillaan sähköpotkulautoja koskevaa lakia. Laissa on tarkoitus säännellä mikroliikkumista. STT:n tietojen mukaan ikäraja-asia on ollut esillä valiokuntakäsittelyn yhteydessä. Valiokunnan mietintö voi valmistua jo perjantaina tai ensi viikolla.
Lue myös: Tässä risteyksessä 14-vuotias törmäsi 92-vuotiaaseen sähköpotkulaudalla
Vanhemmat vastuuseen
Oskala peräänkuuluttaa vanhempien vastuuta.
– Julkinen keskustelu on hyvästä. Nämä palveluthan eivät ole ilmaisia, ja tämä herättää toivottavasti vanhemmat tsekkaamaan, että mitä siellä heidän luottokorttilaskullaan on.
Julkisella keskustelulla Oskala viittaa muun muassa uutisiin, joiden mukaan lapsia on ollut tällä viikolla kahdessa sähköpotkulautaonnettomuudessa Helsingin Viikissä. Tiedossa ei ole, olivatko lasten sähköpotkulaudat omia vai vuokrattuja.
Osa vuokrafirmojen sovelluksista muistuttaa käyttäjiä ikärajasta, mutta eivät suinkaan kaikki. Dott, joka tunnettiin aiemmin Tierinä, muistuttaa sovellusta ladatessa vain oikeanlaisesta pysäköinnistä ja ajamisesta. Tieto 18 vuoden ikärajasta löytyy Käyttöehdot-nimisestä valikosta.
Voin sovellus kertoo ensimmäisellä käyttökerralla säännöistä, joiden mukaan sähköpotkulaudalla ajajan on oltava vähintään 18-vuotias ja hänellä on oltava voimassa oleva ajokortti. Bolt puolestaan pyytää näppäilemään sovellukseen syntymäpäivän, kun taas Birdin sovellukseen kirjautuja lupaa olevansa yli 18-vuotias.
Ryden sovellus muistuttaa käyttämään kypärää ja ajamaan aina selvin päin, mutta ikärajaa listalla ei mainita. Yhtiön 15 vuoden ikäraja löytyy Apua-nimisen osion takaa.
STT ei tavoittanut Dottin yhteiskuntasuhdejohtajaa Juho Lindgreniä tai Ryden edustajaa haastatteluun.
Lue myös: Tiedätkö jotain tästä skuuttiturmasta? Yksi loukkaantui vakavasti
Auttaako vahva tunnistautuminen?
Viidellä paikkakunnalla toimivan suomalaisyrityksen Joe Scooterin toimitusjohtajalla Ville Haapasalolla on kokemusta vahvasta tunnistautumisesta vuokrauksen yhteydessä. Sähköpotkulautojen lisäksi yritys on vuokrannut e-mopoja, joiden käyttö vaati ajokortin esittämisen. Sähköpotkulaudoissa vahvaa tunnistautumista ei ole käytössä.
– Se on tietysti työläämpää, kun kuitenkin tässä meidän toiminnassa kysymys on pohjimmiltaan viimeisen mailin henkilöliikenteen helppoudesta, Haapasalo sanoi STT:lle.
Haapasalo kuitenkin epäilee, että vahva tunnistautuminen ei estäisi kokonaan sitä, että sähköpotkulaudan ohjaajana tai kyydissä voisi kaikesta huolimatta olla alaikäinen. Hänen mukaansa ikärajaa koskeva laki voisi kuitenkin olla tervetullut.
Haapasalo sanoo, että kevät on hyvä hetki muistuttaa siitä, että yritys ja lainsäätäjä pystyvät edistämään asioita vain tiettyyn pisteeseen asti.
– Tärkein turvallisuustekijä löytyy sieltä tangon ja takapyörän välistä. Toivotaan, että kaikki liikkuisivat kulkupelistä riippumatta mahdollisimman turvallisesti ja muistaisivat käyttää kypärää.