Facebookin mahdollinen lähtö Euroopasta aiheuttaa pelkotiloja, eikä ihme. Olemme rakentaneet osan identiteetistämme sosiaalisessa mediassa. Oikea uhka ei kuitenkaan ole Facebookin lähtöuhkailu, vaan palvelun tietosuojaongelmat, kirjoittaa MTV Uutisten sosiaalisen median tuottaja Kia Löfberg.
Kauhukuvat vilisivät silmissä, kun Facebook uhkasi ottaa Euroopasta jalat alleen. Nytkö palaamme IRC-Galleria-aikoihin, kömpelöihin MySpace sivuihin ja fyysisiin perhealbumeihin? Miten pidän yhteyttä lapsen harrastusryhmään, miten minun nyt on tarkoitus esitellä koira- ja luontokuviani?
Instagramin tykkäys-notifikaatiot aiheuttavat aivoissa dopamiiniryöpyn, jota ei saa yhtä helposti mistään muualta. Facebookin agilityharrastajaryhmä Lohjalta toimii vertaistukena, kun Rekku ei tottele. Pääsemme käden käänteessä joogatunnille, uutissaitille ja kissavideoiden pariin. Ei siis ihme, että suomalaisen puntit tutisevat.
Paljon enemmän kuin somekanava
Facebookin kautta jaamme palasia elämästämme sukulaisille, koska emme ole voineet nähdä heitä korona-aikaan. Haluamme näyttää ystävillemme, kuinka lapsemme ovat kasvaneet ja aloittaneet koulun.
Facebook on paljon enemmän kuin sosiaalinen media. Se on osa elämäämme siinä missä kaupassakäynti. Siksi sen mahdollinen lähtö Suomesta aiheuttaa sydämentykytyksiä ja käsien hikoilua, vaikka ei pitäisi olla yllätys kenellekään, että Facebook ei lähde Euroopasta minnekään.
Kyse on ennen kaikkea rahasta. Facebook ei jättäisi toiseksi suurinta markkina-aluettaan. Facebookilla on Euroopassa yli 400 miljoonaa asiakasta ja noin 15 miljardia euroa mainosmyyntiä.
