Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Koeajossa Mazda 3: varustelukilpa kiihtyy

Julkaistu 05.12.2016 09:32
Toimittajan kuva

Vesa Eskola

toimitus@teknavi.fi

Kilpavarustelu autoteollisuudessa käy kovana, uutta tekniikkaa pukkaa autoihin häkellyttävällä tahdilla. Tämä näkyy hyvin päivitetyssä Mazda Kolmosessa.

Tykkäsimme

  • harmoninen kokonaisuus
  • sopivan eurooppalainen japanilainen
  • päivitetystä varustelistasta
  • ajettavuudesta

Emme tykänneet

  • automaatti nostaa selvästi kulutusta
  • ilmoitetut kulutuslukemat aavistuksen korkeat

Suomeen helmi-maaliskuu 2017
Hinta avoinna

Mazda tallaa vahvasti omia polkujaan. Sen voimalinjoissa on paljon omintakeista tekniikkaa, ja selkein esimerkki Mazdan erilaisuudesta ovat sen käyttämät moottorit. Koeajettu 120-heppainen Skyactiv-bensakone on kaksilitrainen, kun moni kilpailija ottaa vastaavat tehot irti iskutilavuudeltaan puolta pienemmistä ja kolmisylinterisistä moottoreista. Aika näyttää, kenen ratkaisu on loppupeleissä fiksuin. Seuraava päästönormiaskel laittanee kuitenkin pienet bensaturbot ahtaalle.

Ulkoisesti Kolmonen ei ole juuri muuttunut. Keulaan ja perään on haettu tuttuun tapaan uutta ilmettä maskia, sumuvaloja ja puskureita viilaamalla. Parhaimmista varustetasoista löytyy keulalta LED-ajovalot, jotka ovat myös älykkäät eli valokeilan muoto muuttuu automaattisesti ajotilanteen mukaan. Sekin on monesta automerkistä tuttu muutos, että sivuvilkut on siirretty kyljistä sivupeileihin. Uusia värivaihtoehtoja on kolme.

Viistoperäinen Kolmonen näyttää yhä hyvin kompaktilta, vaikka se on 4,47 metrin mittaisena aavistuksen verran monia kilpasisariaan kookkaampi. Takapenkillä on ok tilat aikuiselle, ja tavaratila on 364-litraisena riittävä joskaan ei mitenkään erityisen kookas. Sedanin tavaratila imaisee 419 litraa.

Ohjaamossa on keskitytty laatuvaikutelman parantamiseen: pehmeää muovia osuu käteen enemmän kuin ennen ja myös istuimia on parannettu. Lisäksi keskikonsolissa perinteinen käsijarru on korvattu sähköisellä, ja sen ansiosta on saatu lisää tilaa pikkutavaroille.

Uusi ratti istuu hyvin käteen, ja siinä on myös uudet käyttökytkimet. Halutessaan ratin kehän saa myös lämpiämään, mikä ilahduttaa kaikkia talvella taivasalta starttaavia. Myös mittaristoa ja kojelaudan päällä olevaa 7-tuumaista näyttöä on hienosäädetty. Ja jos on valinnut autonsa tuulilasiin heijastuvalla näytöllä, se on nyt värillinen ja entistä informatiivisempi.

Mazda on myös tehnyt aina japanilaiseksi autonvalmistajaksi yllättävän eurooppalaisia tuotteita – erityisesti ajettuvuuden suhteen. Katseilta piilossa olevat muutokset kohdistuvat sekä etu- että takajousituksen hienosäätöön että uusien ajoa avustavien järjestelmien lisäämiseen.

Jousituksen hienosäätöä suurempi muutos ajettavuuteen on uudella älykkäällä G-Vectoring Control (GVC) -ajonvakautusjärjestelmällä, joka muuttaa tarvittaessa salamannopeasti auton etu- ja takapään kuormitusta. Tällä vakautetaan auton kulkua kaikissa olosuhteissa. Järjestelmä myös terävöittää ohjausta ja saa auton kääntymään mutkissa hieman notkeammin.

GVC-järjestelmä tekee ajamisesta myös leppoisempaa, kun kuskin tarvitsee tehdä vähemmän ohjausliikkeitä kuin ennen. Ja sekin parantaa matkustusmukavuutta, että melutasoa on laskettu lisäämällä äänieristyksen määrää.

Muista uusista tai uudistetuista järjestelmistä voidaan mainita vielä parantunut hätäjarrutustoiminto, nopeusmerkinnät tunnistava kamera sekä risteävän liikenteen tunnistavat peruutustutkat.

Uudistuneen Kolmosen Suomen hinnat selvinnevät aivan lähiaikoina, mutta suuria muutospaineita hintojen korottamiseen ei maahantuojalla kuitenkaan ole. Eikä tähän ole oikein varaakaan; kilpailu on etenkin pienten perheautojen segmentissä tällä hetkellä todella kovaa.

Galleria

Mazda 3 Skyactiv-G 2.0 120 hv A
Moottori 1 998 cm3, 4-syl. bensa
Teho 88 kW (120 hv) / 6 000 r/min
Vääntö 210 Nm / 4 000 r/min
0-100 km/h 10,3 s.
Huippunopeus 198 km/h
EU-kulutus 5,6 l/100 km
CO2-päästöt 128 g/km
Mitat Pituus 4 470 mm, leveys 1 795 mm, korkeus 1 450 mm, akseliväli 2 700 mm
Omamassa 1 315 kg
Tavaratila 364-1 263 l

Kuvat: Vesa Eskola

Lisää aiheesta:

Ikoninen juppifarmari vai täydellisyyttä hipova perheauto? Koeajossa uusi 5-sarjan TouringKoeajo: Opelilta astetta parempi paahto MokkastaKoeajo: Audin näyttävä coupé on varsin upeeKoeajossa Hyundain iso maasturi: pikkuviilauksilla paljon hyvääSuuri persoona, pieni sydän – koeajossa uudistettu Fiat 500Koeajo: BMW 335d Touring – hyvät farkut ovat aina muodissa
MazdaAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Mazda
  • 29.07.202412:14
    Autot

    Huomaatko eroa? Automerkille uusi logo

  • 30.09.202206:32
    Autot

    Tämä yli 700 Mazdan kulkue on virallisesti historian pisin

  • 13.02.202211:49
    Autot

    Radiolähetys romutti Mazdojen autosoittimia Seattlessa: Uudet soittimet ilmaiseksi

  • 02.01.202213:54
    Sähköautot

    Tämän sähköauton toimintamatka on niin lyhyt, että pomokin myöntää, ettei se välttämättä riitä talouden ainoaksi autoksi

  • 05.01.202106:25
    Autot

    Tässähän vallan herkistyy: Autovalmistajat haastettiin sanomaan kivoja asioita pahimmista kilpailijoistaan – "Näytätte ihan hyviltä 101-vuotiaiksi"