Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tämän sähköauton toimintamatka on niin lyhyt, että pomokin myöntää, ettei se välttämättä riitä talouden ainoaksi autoksi

2:16MX-30 on Mazdan ensimmäinen sähköautoMazdan MX-30 -sähköautossa on hauskat kaappariovet. Katso videolta, miltä Suomessakin myynnissä oleva auto näyttää.
Julkaistu 02.01.2022 13:54

Ville Järveläinen

Mazdan kanadalainen maajohtaja tietää haasteet, joita yhtiön uuden sähköauton markkinointiin liittyy. Auton suomalaisessakin markkinoinnissa hyödynnetään mielikuvia täyssähköisestä kakkosautosta.

Japanilainen Mazda toi viime vuonna markkinoille nimeä MX-30 tottelevan sähköauton. Auton design on voittanut monet puolelleen, ja kaapparimalliset takaovet ovat piristävä yksityiskohta muutenkin tyylikkäässä autossa.

Se, mistä MX-30 ei ole saanut erityisiä kehuja, on sen poikkeuksellisen lyhyt toimintamatka, joka on WLTP-syklillä mitattuna vain noin 200 kilometriä. Amerikkalaisen EPA-standardin mukainen toimintamatka on vain 100 mailia eli noin 160 kilometriä. Auton 35,5 kilowattitunnin akusto onkin huomattavasti pienempi kuin vastaavasti hinnoitelluilla kilpailijoilla. 

Mazdan tutkimus- ja kehityskeskuksen johtajana toimiva Christian Schultze kertoi viime vuonna Automotive News Europelle, että japanilaisyhtiö laski tarkkaan, mikä olisi toimintamatkan ja valmistuksesta aiheutuvien päästöjen suhteen optimaalisin koko akustolle.

Lue myös: Mazdan sähkömaasturi kulkee ainoastaan 200 kilometriä latauksella – valmistajan mukaan se on juuri sopivasti

MX-30:n valmistuksesta aiheutuvat päästöt ovat Mazdan mukaan yhtä suuret kuin dieselmoottorilla varustetun Mazda 3:n päästöt 42 000 kilometrin ajon jälkeen. Mikäli MX-30:ssä olisi 95 kWh:n akku, olisivat sen päästöt tasoissa dieselkäyttöisen Mazda 3:n kanssa vasta sitten, kun dieselautolla olisi ajettu 115 000 kilometriä.

Ei ainoaksi autoksi?

MX-30:n sangen lyhyt toimintamatka on noussut puheenaiheeksi myös Atlantin tuolla puolen.

Mazdan Kanadan-toiminnoista vastaava johtaja Mark Peyman kertoi Automotive News Canadalle, että monilla MX-30:n ostajista on käytössään toinenkin auto, vaikkakin hän korostaa että toimintamatka riiittää "yli 80 prosentin" tarpeisiin.

Peymanin mukaan pidempää toimintamatkaa autoltaan toivovat voivat valita myöhemmin myyntiin tulevan bensiinikäyttöisellä range extenderillä (suom. toimintamatkan pidentäjä) varustetun MX-30:n, joka Peymanin mukaan "voisi riittää ainoaksi autoksi".

Range extenderillä viitataan pieneen bensiinimoottoriin, jota käytetään sähkön tuottamiseen. Sillä ei ole yhteyttä renkaisiin, vaan ne pyörivät aina sähkön avulla. Mazda ei ole vielä kertonut, mikä kyseisen mallin toimintamatka tai hinta tulee olemaan.

"Jos hankit kakkosautoksi, ykkönen jää talliin"

Yhdysvalloissa MX-30:n ostaja saa kaupan päälle käyttöoikeuden johonkin toiseen Mazda-ajoneuvoon enintään kymmeneksi vuorokaudeksi vuodessa kolmen vuoden ajan. MX-30:n ostaja voi ajaa sähköautollaan suurimman osan vuotuisista kilometreistä, mutta tarvittaessa vuokrata pidemmän toimintamatkan polttomoottorimallin.

Mazda MX-30:n hinnat alkavat Suomessa hankintatuet mukaanluettuna 29 990 eurosta.

– Jos hankit kakkosautoksi, ykkönen jää talliin, kuuluu Mazdan suomenkielisiltä sivuilta löytyvä mainoslause, jonka rivien välistä on ymmärrettävissä, että autoa pyritään markkinoimaankin useamman auton talouksiin.

Japanissa MX-30 saapui markkinoille muusta maailmasta poiketen perinteisenä hybridinä, mutta meillä Euroopassa polttomoottoripainotteista mallia ei tulla tiettävästi näkemään.

Lue myös: Kiehtova huhu: Mazda 6 lähtee saalistamaan saksalaisia takavedolla ja kutoskoneella

Lähteet: Automotive News Europe, Automotive News Canada

Lisää aiheesta:

Made in Finland! Tämän poikkeuksellisen sähköauton saa omakseen alle 30 000 eurollaEdessä loistava tulevaisuus? Uudella Renault Meganella on hyvin vähän tekemistä esikuvansa kanssaOnko tässä yksi aikamme merkittävimmistä autojulkistuksista?Japanilaisvalmistaja ryhtyy asentamaan bensamoottoreita sähköautoihinsa – tästä on kyseJoskus näinkin päin: Tätä hauskoilla ovilla varustettua sähköautoa ryhdytään valmistamaan myös bensakoneellaMazdan sähkömaasturi kulkee ainoastaan 200 kilometriä latauksella – valmistajan mukaan se on juuri sopivasti
SähköautotPäästötMazdaAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 6.10.10:08
    Tulipalot

    Palomestari tyrmää ladattavien autojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi

  • 5.10.06:38
    Auton vakuutukset

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö

  • 3.10.10:52
    Tulipalot

    Sähköautoihin liittyy huonosti tunnettu paloriski

  • 3.10.10:25
    Kerava

    Keravan Prisma suljettu sähköautopalon vuoksi – tämä tilanteesta nyt tiedetään

  • 27.9.15:56
    Auton verot

    Kilometrimaksu autoveron tilalle? Oikeudenmukaisuus huolettaa autoilijoita: "Hirveä lovi tilipussiin"