Tässähän vallan herkistyy: Autovalmistajat haastettiin sanomaan kivoja asioita pahimmista kilpailijoistaan – "Näytätte ihan hyviltä 101-vuotiaiksi"

Näin ikoninen Toyota Crown on muuttunut 15 sukupolvensa aikana 1:59
Näin ikoninen Toyota Crown on muuttunut 15 sukupolvensa aikana. Tuorein sukupolvi on huhujen mukaan jäämässä viimeiseksi.

Hankkikaa huone, Porsche ja McLaren.

Vuosi 2020 on ollut autoteollisuudelle historiallisen rankka, joten yhdysvaltalainen automedia The Drive päätti haastaa autovalmistajat kertomaan mukavia asioita pahimmista kilpailijoistaan uuden vuoden kunniaksi.

Tai siis ainakin se oli heidän tarkoituksenaan.

Vaikka valmistajien PR-osastojen tehtävänä onkin antaa valmistajasta itsestään mahdollisimman hyvä kuva, voi sen tehdä itsensä kehumisen sijaan myös kehumalla heitä, joiden kanssa normaalisti tapellaan hampaat irvessä.

Mutta kuten kilpakumppaneilla on usein tapana, eivät kaikki jättäneet tälläkään kertaa väliin mahdollisuutta sivaltaa vastapuolta, vaikka se hyvässä hengessä tapahtuikin.

Näin valmistajat vastasivat annettuihin kehumispyyntöihin:

Ford & General Motors

Ford: Annamme GM:lle tunnustusta päästökelkkansa kääntämisestä ja heidän erinomaisesta Blazer-katumaasturistaan, joka on todellakin osunut maaliinsa urbaania hyötyautoa etsivien kuluttajien keskuudessa. Hyviä pyhiä!

General Motors: Ei vastausta

Audi, BMW & Mercedes-Benz

Audi: Tänä vuonna olemme kiitollisia Mercedes-Benzille. Amerikkalaisten pitäminen kiinnostuneina farmareista ei ole ollut helppo juttu, mutta radalle kelpaavat farkut ja korotetut maastofarmarit ovat tehneet tehtävänsä. Kiitämme ystäviämme Mersulla siitä, että he ovat antaneet amerikkalaisille farmarifaneille aihetta juhlaan sillä välin, kun he ovat odotelleet niiden alkuperäisten teho- ja maastofarkkujen eli Audi Avantien palaamista Yhdysvaltoihin. Jollain tapaa olemme kuitenkin kaikki samassa veneessä. Toivottavasti tulemme toimeen ensi vuonnakin!

BMW: Saksalaisille naapureillemme Audilla... Baijerissa valmistetaan hienoja asioita, mutta etusäleikkönne ovat silti isompia kuin meidän. Heipä hei!

Mercedes-Benz: Ei vastausta

Toyota & Honda

Toyota: Toivotamme ystävillemme Hondalla mitä parhaimpia Honda-päiviä! Kiitämme teitä vuosikymmeniä kestäneestä hyvähenkisestä kisailusta lukuisissa segmenteissä ja tervehdimme teitä näinä haastavina aikoina. Olemme kiitollisia saadessamme olla osa teollisuudenalaa, joka on osoittanut järkkymätöntä tukea työntekijöille, asiakkaille, terveydenhuollon ammattilaisille sekä paikallisille yhteisöille.

Honda: Autoteollisuus on kiistatta kilpailluin ala maailmassa. Vuosikymmenten ajan Honda on on kilpaillut ärhäkästi Toyotan kanssa. Tämä kilpailuhenkisyys motivoi sekä Hondaa että Acuraa tekemään yhä enemmän yhä paremmin ympäri maailmaa olevien faniemme ja asiakkaidemme iloksi. Toivotamme kaikille Toyotalla hyviä pyhiä ja odotamme pääsevämme käärimään hihat taas ensi vuonna.

Mazda & Subaru

Mazda: Subarun yhteisöohjelmat edesauttavat tärkeitä asioita vaikuttavat positiivisesti ihmisten elämään. Pandemian aikana meitä on inspiroinut Subarun yhteistyö paikallisten ruokapankkien kanssa, jotta yhteisöjemme haavoittuvaisimmat jäsenet ovat saaneet ruokaa syödäkseen.

Subaru: Ei vastausta

Volkswagen & Hyundai

Volkswagen: Hyundai Palisade kiinnitti huomiomme, koska se oli niin suuri parannus Hyundain aiempiin keskikokoisiin katumaastureihin verrattuna – etenkin sisustansa osalta. Maailmanlaajuisella tasolla Hyundai on meille kaikille kova kilpailija.

Hyundai: Kutsukaa meitä ilonpilaajiksi, jos haluatte, mutta jätämme tämän tilaisuuden väliin.

Porsche & McLaren

Porsche: McLaren asetti riman moderneille superautoille 28 vuotta sitten F1-mallillaan ja vei pelin aivan uudelle tasolle niin filosofian kuin teknologiankin osalta. He ovat samanlaisia tänäkin päivänä; tähtäävät korkealle, tarttuvat toimeen vailla pelkoa ja ajavat kehitystä eteenpäin väsymättä. Heidän intohimoisista ja lahjakkaista miehistä ja naisista koostuva pieni tiiminsä saa kaiken ihailumme sekä kunnioituksemme.

McLaren: Me McLarenilla kunnioitamme suuresti Porschea, sen väkeä sekä tuotteita. Yhtiöidemme yhteinen historia ulottuu aina 1980-luvulle, jolloin Porsche kehitti Tag-Turbo V6 -moottorin, joka vauhditti McLarenin kilpa-autoja voittoihin ja mestaruuksiin. Moottoria testattiin alun perin Porsche 930 Turbossa. Vaikka katuautoissamme käytetyt materiaalit ja teknologiat usein eroavatkin toisistaan, on filosofioissamme paljon yhteneväisyyksiä. Kummankin tavoitteena on tarjota poikkeuksellista suorituskykyä, mutta silti huolehtia koko paketista, ajomukavuudesta ja arkipäivän käytännöllisyydestä. McLarenilla ja Porschella on terve kilpailullinen suhde GT3- ja GT4-luokissa, joissa kumpikin valmistaja on napsinut tärkeitä voittoja viime vuosina. Keskinäinen kunnioituksemme toistemme tuotteita kohtaan sekä ystävällinen kilpailuhenkisyys auttavat meitä kumpaakin kehittämään aiempaakin haluttavampia superautoja yhteisöillemme.

Bentley & Rolls-Royce

Bentley: Siitä on nyt 22 vuotta, kun tiemme erkanivat, mutta silti se tuntuu kuin eilispäivältä. Vastahan me vaihtelimme osia keskenämme Crewessa – ja katsokaa meitä nyt. Maailma on muuttunut ja me kumpikin olemme nyt uniikilla tavalla omia itsejämme. Me Bentleyllä olemme valinneet täyssähköisen polun ja te olette hieman hillinneet ylenpalttisuuttanne. Hyvin hoidettu. Ja vaikka ajoimmekin tänä vuonna rakkaan Mulsannemme taivaalliseen talliin, olemme iloisia nähdessämme teidän majesteettisen Phantominne jatkavan kukoistustaan. Menneistä puheenollen, se 6,75-litrainen on ikuisesti meidän, onhan? Jatkamme sisäkattojenne tähtitaivaiden ihailua sekä värivalikoimanne laajuuden ja Black Badge -erikoismalleihinne naamioidun innokkuuden hämmästelyä. Älkäämme koskaan lopettako rokkitähtien ja romantikkojen ihailusta kilpailemista, sillä mitäpä olisi rakkaus ilman ystävällismielistä kilpailua? Kippis vuodelle 2021!

Rolls-Royce: Haluamme onnitella nuorempia, mutta ei suinkaan paremman näköisiä serkkujamme Bentleyllä. Näytätte ihan hyviltä vain 101-vuotiaiksi. Vaikka me molemmat tunnemme itsemme 20-vuotiaiksi, olemme iloisia, että kannatte edelleen mukananne W.O. Bentleyn nuorekasta DNA:ta, joka teihin sata vuotta sitten istutettiin. Soitelkaahan sitten, kun kasvatte aikuisiksi ja täytätte 116 vuotta!

Ferrari & Lamborghini

Ferrari: Ei vastausta

Lamborghini: Ei vastausta

– Ei-kenenkään yllätykseksi, ei Ferrari eikä Lamborghini vastannut pyyntöömme. Mutta pitihän se kokeilla, The Driven toimittaja Chris Tsui totesi ehkäpä automaailman legendaarisimpien kilpakumppaneiden kylmänviileästä vedosta.

Lähde: The Drive

Lue myös:

    Uusimmat