"Käsittämätöntä ja anteeksiantamatonta piittaamattomuutta" – näin annat lapselle tilaa liikenteessä rakentamatta "koululaisgiljotiinia"

Suojatie ei ole aina nimensä veroinen paikka 4:59

Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Kysymys: Uskaltaako suojatielle pyrkivälle lapselle antaa tietä, jos samaan ajosuuntaan on useampia kaistoja?

Vastaus: Viime päivinä on eri medioissa pyörinyt ohjeistus siitä, ettei autoilijan tulisi houkutella lasta suojatielle, jos samaan ajosuuntaan on useita kaistoja. Ohjeistuksella tarkoitetaan hyvää, mutta se on ristiriidassa lainsäädännön kanssa.

Tieliikennelain 32 § on tällaisen tilanteen suhteen yksiselitteinen:

Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.

Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.

Ajattelutapa ontuu: Rikotaan lakia, koska muutkin kuitenkin rikkovat

Vaikka siis viime päivien ohjeistuksissa on ollut hyvä ajatus välttää koululaisgiljotiinin rakentamista, sotivat ne vahvasti omaa ajatusmaailmaani vastaan. Ei voida ohjeistaa ihmisiä rikkomaan lainsäädäntöä siksi, että muutkin sitä todennäköisesti rikkovat. Jotain muuta siis pitää keksiä.

Pienelle koululaiselle monikaistaisen, vilkkaasti liikennöidyn, tien ylittäminen saattaa olla todella hankalaa. Siksi on tärkeää, että autoilijat noudattavat tieliikennelakia ja antavat suojatielle pyrkivälle lapselle esteettömän kulun. Se, miten asia hoidetaan, ei ole kuitenkaan yhdentekevää.

Hiljennä ajoissa

Valitettava tosiasia on, että lähes päivittäin näkee tilanteita, joissa suojatien eteen pysähtynyt auto ohitetaan pysähtymättä. Tämä on käsittämätöntä ja anteeksiantamatonta piittaamattomuutta. Suojatietä ensimmäisenä lähestyvä auto voi kuitenkin omalla toiminnallaan vaikuttaa siihen, ettei giljotiiniä synny – tieliikennelakia rikkomatta.

Havainnot tulisi pyrkiä tekemään mahdollisimman ajoissa. Kun tilanteeseen ensimmäisenä saapuva kuljettaja huomaa, että suojatielle on pyrkimässä joku (on se sitten lapsi tai aikuinen), hänen tulisi hiljentää saman tien nopeuttaan tuntuvasti – siis jo kymmeniä metrejä ennen suojatietä. Mikäli hiljentäminen ei tunnu riittävän turvallisen tienylityksen takaamiseksi, on pysähdyttävä hyvissä ajoin eli taajamassa vähintään 20 metriä ennen suojatietä.

Kun ensimmäinen auto toimii näin, takaa, viereistä kaistaa lähestyvä pystyy havainnoimaan ajoissa suojatielle ilman, että ensin tilanteeseen tullut auto peittäisi näkyvyyttä sinne. Näin tilanne purkautuu turvallisesti ja usein jopa niin, ettei kummankaan ajoneuvon kuljettaja joudu edes pysähtymään vaan pelkkä hiljentäminen tilanteeseen riittää. Liikenne siis soljuu tasaisemmin ja turvallisemmin.

Huolellinen suunnittelu ja vaaranpaikkakartoitus

Paitsi autoilijoilla, myös vanhemmilla on iso vastuu siinä, että lapsen koulumatka sujuu turvallisesti. Lapselle kannattaa ajan kanssa miettiä turvallinen koulureitti tarjolla olevista vaihtoehdoista. Tienylitykset tulisi suunnitella niin, että reitillä olisi mahdollisimman paljon liikennevaloja tai yli- ja alikulkuja – siis siitäkin huolimatta, että reitistä tulisi näin hieman suorinta reittiä pidempi.

On oikeastaan aika käsittämätöntä, että esimerkiksi Mannerheimintiellä Helsingissä on olemassa suojateitä, joilla ei ole liikennevaloja. Seuraavassa kadunkulmassa sellaiset taas onneksi usein on.

Suunnittelun jälkeen reitti pitää opetella yhdessä lapsen kanssa. Vanhemman tulee myös etukäteen miettiä mahdollisia vaaranpaikkoja reitiltä ja tuoda ne lapsen tietoisuuteen.

Esimerkiksi tien ylittäminen muuttuu todella haasteelliseksi, jos tutut ja turvalliset liikennevalot ovatkin jonain päivänä syystä tai toisesta pimeänä. Juuri tällainen erityistilanne on otollinen muodostamaan edellä kuvatun koululaisgiljotiinin, joten tilanteeseen liittyvät riskit on syytä käydä lapsen kanssa läpi: Vilkaisu suojatien eteen pysähtyneen auton taakse saattaa jonain päivänä pelastaa lapsen hengen – siis siitä huolimatta, että syyllinen yliajoon todennäköisesti olisi suojatien eteen pysähtyneen auton pysähtymättä ohittanut, takaa lähestyneen auton kuljettaja.

Lue myös:

    Uusimmat