Charles Sturtin yliopiston tutkijat havainnoivat 273 naista, jotka olivat iältään 18–28-vuotiaita. Koehenkilöt jaettiin TikTokin päivittäisen käyttöajan perusteella ryhmiin, jotka katselivat erilaisia kahdeksan minuutin kokoelmia TikTok-videoista.
Yksi ryhmä katsoi niin sanottua pro-ana-sisältöä, jossa naiset esimerkiksi vitsailivat syömishäiriökäyttäytymisestään ja rajoittivat ruokavalintojaan. Mukana oli myös videoita naisista treenaamassa sekä erilaista painonpudotukseen kannustavaa sisältöä. Videoissa yritettiin esimerkiksi saada kapeampi vyötärö tai päästä "eroon vatsarasvasta".
Kontrolliryhmä katsoi neutraaleja luonto-, kokkaus- ja huumorivideoita. Kumpikin ryhmä vastasi kyselyihin esimerkiksi kauneusihanteista ennen ja jälkeen videoiden.
Kummankin videoryhmän tyytyväisyys omaan kehoon laski videoiden katselun jälkeen. Tyytyväisyys laski eniten niillä, jotka olivat nähneet syömishäiriöitä ihannoivaa sisältöä.
– Naiset kertoivat merkittävästi alhaisemmasta kehonkuvatyytyväisyydestä altistuttuaan pro-ana-TikTok-sisällölle verrattuna naisiin, jotka katsoivat kontrollisisältöä, tutkijat toteavat.
Ryhmässä raportoitiin myös nousua epärealististen kauneusihanteiden sisäistämisessä.
Kontrolliryhmän reaktio korostaa tutkijoiden mukaan sosiaalisen median mahdollista monimutkaista vaikutusta kehonkuvaan. On myös mahdollista, että neutraaleiksi luokitelluissa videoissa esiintyneet ihmiskehon osat, kuten kädet, vaikuttivat jollakin tapaa katsojiin.
Tutkimuksessa ei kyetty osoittamaan, että suurempi päivittäinen TikTokin käyttö liittyisi häiriintyneeseen syömiskäyttäytymiseen ja -asenteisiin. Treenaamaan kannustava #fitspiration-sisältö ei myöskään vaikuttanut negatiivisesti ajatuksiin omasta kehosta, mahdollisesti siksi, että videoissa keskityttiin ulkonäön sijaan kehon kykyihin ja liikkuvuuden parantamiseen.
– Muutos, jonka havaitsimme koeryhmässä ennen koetta ja sen jälkeen, voi olla negatiivisten pitkän aikavälin vaikutusten suhteen vain jäävuoren huippu, Hogg kuvasi tiedotteessa.
Katso myös: Minkä arkisen asian voit tehdä mielenterveytesi eteen jo tänään? Asiantuntija jakaa niksin. Juttu jatkuu videon alla.
0:39Vieraina kirjailijat Liisa Uusitalo-Arola ja Katri Kanninen.
TikTok kiinnosti tutkijoita algoritmiensa vuoksi: sovellus yrittää tarjota aiemmin katsellun kaltaista sisältöä käyttäjilleen. Samanlaisia algoritmeja on muissakin sovelluksissa.
– Se tarkoittaa, että jollekulle, joka katsoi vain videon ateriavalmisteluista tai kuntosalitreenistä, saatetaan näyttää pro-ana-sisältöä For you -sivulla.
Hoggin mukaan olisi kuitenkin tärkeää saada erilaisia sääntelyitä voimaan esimerkiksi TikTokin suhteen.
Tutkimus julkaistiin Plos One -lehdessä. Se oli kooltaan pieni ja lyhytaikainen, joten lisätutkimuksia aiheesta tarvitaan. Tutkimuskoetta ei myöskään tehty valvotussa ympäristössä, koska alustana toimi netti. Tutkijoiden mukaan naisiksi identifioituvat altistuvat päivittäin erilaisille tietolähteille, joista voi saada kehonkuvaan liittyviä ärsykkeitä, jotka puolestaan saattoivat vaikuttaa tuloksiin.
The Guardianin mukaan TikTokin edustaja kertoi, että sovellus on poistanut käytöstä esimerkiksi syömishäiriöihin liittyvät hashtagit. Se myös ohjaa käyttäjiä avun pariin tarvittaessa. TikTok ei salli syömishäiriöitä normalisoivaa sisältöä.