F1-sarjassa vuosina 2007–2013 kaikkiaan 111 GP-starttia ajanut Heikki Kovalainen näki kahdella McLaren-kaudellaan läheltä, miksi Lewis Hamilton on niin hyvä.
Kovalaisen ja Hamiltonin ensimmäinen yhteinen kausi 2008 päättyi tuolloin 23-vuotiaan britin ensimmäiseen maailmanmestaruuteen. Kovalainen ei pystynyt vastaamaan Hamiltonin vauhtiin vaan jäi MM-sarjassa seitsemänneksi.
Seuraavalla kaudella McLaren ei ollut likimainkaan Brawn GP:n ja Red Bullin tasolla, mutta Hamilton nappasi ynnä muut -sarjan voiton sijoituttuaan MM-pisteissä neljänneksi. Kovalainen oli vasta 12:s, ja hän sai tehdä kauden jälkeen tilaa tuoreelle maailmanmestarille Jenson Buttonille.
Kaksi yhteistä kautta ja lukematon määrä telemetriatunteja paljastivat Kovalaiselle Hamiltonin salaisuuden, sen, miksi britti on tänä päivänä jo kuusinkertainen maailmanmestari.
– Minulla oli vaikeuksia päästä hänen tasolleen jarrutuksissa. Hän osasi jarruttaa myöhemmin ja kovemmin, ja silti hän osui mutkan keskikohtaan ja pystyi ajamaan mutkasta ulos samalla tavalla kuin minä. Yleisesti ottaen hänen ajolinjansa olivat hieman kulmikkaampia kuin minun. Hän jarrutti myöhään ja kovasti ja käänsi autoa melko lyhyellä matkalla. Hänen ulostulonsa olivat melko suoria. Luulen, että tämä on syy, miksi hän on vuosien varrella pystynyt säästämään renkaitaan, Kovalainen sanoo Beyond the Grid -podcastin tuoreessa jaksossa.
– Hän rasittaa renkaita vähemmän kuin muut, ja silloin kun hän rasittaa niitä, hän tekee sen optimaalisissa paikoissa. Minä tein mutkista melko pitkiä, se oli minun ajotyylini. Muistan McLaren-insinöörien sanoneen, että () ajotyyli oli hieman samanlainen, () ja () myös. Heillä kaikilla oli paljon vauhtia mutkissa, ja hekin tekivät niistä todella pitkiä. Lewis tulee mutkaan, jarruttaa myöhään, kääntää autoa jyrkästi ja pääsee suoremmin ulos mutkasta. Renkaaseen kohdistuu silloin vähemmän energiaa.

