Kasvaneita sosiaalitoimen tehtäviä joudutaan asettamaan kiireellisyysjärjestykseen: "Mitä pienempiä lapsia on tilanteessa läsnä, sitä nopeammin meidän pitää reagoida."
Suomen hätäkeskusten saamien hätäilmoitusten määrä on pysynyt viime vuosina melko vakaana, hieman alle kolmessa miljoonassa vuosittain. Iso muutos on kuitenkin tapahtunut siinä, paljonko hätäilmoitusten perusteella välitetään tehtäviä sosiaalitoimelle. Kun sosiaalitoimi sai näitä ilmoituksia vuonna 2018 noin 45 500, oli määrä kivunnut vuonna 2024 kaksinkertaiseksi, yli 92 000:een.
Mistä näin jyrkkä kasvu johtuu?
Hätälinjalla kuuluu yhä enemmän sosiaalista hätää, otsikoi Hätäkeskuslaitos taannoin tiedotteensa. Onkin käynyt niin, että hätäkeskusten sosiaali- ja kriisipäivystykselle välittämien tehtävien lukumäärä ohitti vuonna 2023 ensi kertaa pelastustoimelle välitettyjen tehtävien määrän.
– Etenkin huoli-ilmoitukset ikääntyneen ihmisen tilanteesta ja pärjäämisestä ovat lisääntyneet. Sosiaali- ja kriisipäivystysten tehtäviä on ainakin tilastollisesti nyt entistä enemmän, kertoo koko Suomen asetelmasta Taru Herranen, erityisten sosiaalipalvelujen vastuualuejohtaja Pirkanmaan hyvinvointialueella (Pirha).
Lue myös: Hätäpuheluissa näkyvät yhteiskunnan kasvavat ongelmat – sosiaalitoimelle välitettyjä tehtävien määrä nousi runsaasti
Resurssit kovilla
Toisaalta sosiaalitoimeen tulleiden hätäkeskusten ilmoitusten lisääntymisen taustalla ovat muuttuneet ilmoittamisen käytännöt.