Suomessa vietetään hätänumeroviikkoa, jonka tarkoitus on kiinnittää suomalaisten huomio arjen turvallisuuteen. Hätäkeskuslaitoksen asiantuntijat kertovat, missä tapauksissa hätänumeroon kannattaa soittaa ja missä ei.
Suomessa on kuusi hätäkeskusta, jotka muodostavat yhdessä yhden ison virtuaalisen keskuksen.
Noin kuudensadan suuruisesta henkilökunnasta 470 osallistuu operatiiviseen työhön. He vastaavat vuodessa noin kolmeen miljoonaan hätäpuheluun.
Katso yllä olevalta videolta, missä tilanteissa hätäkeskus ei voi auttaa ja missä tilanteissa numeroon 112 kannattaa ehdottomasti soittaa. Koko Huomenta Suomen haastattelun voit katsoa artikkelin lopusta löytyvältä videolta.
Lue myös: Osaatko toimia hädän hetkellä? Näin elvytät elotonta
"Hätänumero ei ole terveysneuvonta"
Koska yleisneuvo 112-numeroon soittamisessa on Hätäkeskuslaitoksen asiantuntija Jonne Joukasen mukaan "mieluummin soita kun jätä soittamatta", saa hätäkeskus paljon heille kuulumattomia puheluita.
