Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Terveyshuolia, lääkeneuvoja, jopa hiekkatilauksia omille teille – hätäkeskuksen päivystäjät kertovat turhista puheluista

3:02Missä tilanteessa hätänumeroon kuuluu soittaa ja missä ei?Missä tilanteessa hätänumeroon kuuluu soittaa ja missä ei?
Julkaistu 05.02.2024 14:31

Emmi Niiniaho

Toimittajan kuva

Jonna Hellgren

jonna.hellgren@mtv.fi

Suomessa vietetään hätänumeroviikkoa, jonka tarkoitus on kiinnittää suomalaisten huomio arjen turvallisuuteen. Hätäkeskuslaitoksen asiantuntijat kertovat, missä tapauksissa hätänumeroon kannattaa soittaa ja missä ei.

Suomessa on kuusi hätäkeskusta, jotka muodostavat yhdessä yhden ison virtuaalisen keskuksen.

Noin kuudensadan suuruisesta henkilökunnasta 470 osallistuu operatiiviseen työhön. He vastaavat vuodessa noin kolmeen miljoonaan hätäpuheluun. 

Katso yllä olevalta videolta, missä tilanteissa hätäkeskus ei voi auttaa ja missä tilanteissa numeroon 112 kannattaa ehdottomasti soittaa. Koko Huomenta Suomen haastattelun voit katsoa artikkelin lopusta löytyvältä videolta.

Lue myös: Osaatko toimia hädän hetkellä? Näin elvytät elotonta

"Hätänumero ei ole terveysneuvonta"

Koska yleisneuvo 112-numeroon soittamisessa on Hätäkeskuslaitoksen asiantuntija Jonne Joukasen mukaan "mieluummin soita kun jätä soittamatta", saa hätäkeskus paljon heille kuulumattomia puheluita.

– Hätänumero ei ole mikään terveysneuvonta. Sitä varten ovat terveysasemat ja päivystysavun numerot. Emme anna myöskään minkäänlaista lääkeneuvontaa, Joukanen muistuttaa.

Hätäkeskuslaitoksen ylipäivystäjä Kati Saarva kertoo, että varsinkin tänä talvena hätäkeskusta on lähestytty täysin toisille tahoille kuuluvan ongelman kanssa.

– Hiekkaa on tilattu tänä talvena omille teille, kun on ollut aika liukasta, Saarva kertoo.

Toisaalta ylipäivystäjä rohkaisee varsinkin nuoria soittamaan hätäkeskukseen matalalla kynnyksellä.

– Jos näet onnettomuuden, tapaturman, pahoinpitelyn, että jollain on "kättä pidempää", ase tai puukko, soita aina silloin hätänumeroon, Saarva rohkaisee.

Lue myös: Minkä ikäisen lapsen voi jättää yksin kotiin? MLL:n asiantuntija vastaa: "Iästä riippumaton perussääntö on..."

Milloin viimeksi soitit numeroon 118? Tätä et ehkä numerotiedustelun historiasta tiennyt

Katso myös: Miten hätäkeskukset toimivat ja missä tilanteissa päivystäjä voi auttaa?

8:42Miten hätäkeskukset toimivat ja missä tilanteissa päivystäjä voi auttaa?Outoja tarinoita hätänumerosoitoista. Haastattelussa Hätäkeskuslaitoksen ylipäivystäjä Katri Saarva ja asiantuntija Jonne Joukanen.

Lue uusimmat lifestyle-jutut!

Lisää aiheesta:

Osa nuorista pelkää hätäkeskukseen soittamista: "Viekö poliisi minutkin?"Hätäkeskuspäivystäjä saattaa vastata päivässä yli sataan hätäpuheluun – "Lapsi syntyi puhelun aikana"Monella on jouluna edessään vuoden yksinäisin päivä – vapaaehtoisena ikäihmisten puheluihin vastaava Sanna-Maija: "Jos haluaa rupatella, niin voi soittaa"Joka kolmannella suomalaisella on jo 112 Suomi -mobiilisovellus – hätäkeskuslaitos toivoo sen vähentävän turhia soittojaKiusanteko hidastaa hätäkeskuksen toimintaa – päivittäin lähes 250 ilkivaltaisesti soitettua puhelua: "Soitetaan toistuvasti hätälinjaan ja pannaan puhelu poikki"Hätäkeskus saa lähes 100 000 ilkivaltaista puhelua vuodessa – "Ihmiset soittavat kysyäkseen puk-koodeja"
TurvallisuusYhteiskuntaHuomenta SuomiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Turvallisuus
  • 08:25
    Yritykset ja brändit

    Jos kriisi iskee, Suomen infrasta valtaosa on yritysten hallussa – vain harva varautunut kunnolla

  • Eilen16:28
    Kyberturvallisuus

    Microsoft Teamsista löytyi haavoittuvuuksia

  • Eilen05:00
    Kyberturvallisuus

    MTV selvitti: Poliisi käyttää kiistellyn israelilaisyhtiön murtajalaitteita

  • ma11:32
    Puolustusvoimat

    Stubb: Olemme siirtyneet uudelle ydinaseiden aikakaudelle

  • 2.11.20:42
    Räjähdykset

    Turvallisuusasiantuntija Joroisten räjähdyksestä: Olisi voinut käydä paljon pahemmin