Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Hätäpuheluissa näkyvät yhteiskunnan kasvavat ongelmat – sosiaalitoimelle välitettyjä tehtävien määrä nousi runsaasti

Mielenterveysongelmat, päihdeongelmat, nuorison pahoinvointi ja hatkalaiset näkyvät myös hätäkeskuspuheluissa.
Mielenterveysongelmat, päihdeongelmat, nuorison pahoinvointi ja hatkalaiset näkyvät myös hätäkeskuspuheluissa.Lehtikuva
Julkaistu 25.03.2025 19:05(Päivitetty 26.03.2025 10:41)

MTV UUTISET – STT

Uudistunut ohje vähensi ensihoidon tehtäviä viime vuonna lähes 100 000:lla.

Hätäkeskusten sosiaalitoimelle välittämien tehtävien kasvussa näkyvät yhteiskunnalliset ongelmat. Näin kertoo hätäkeskuspalveluiden laatupäällikkö Ari Ekstrand hätäkeskuslaitoksen tilaisuudessa Keravalla.

– Mielenterveysongelmat, päihdeongelmat, nuorison pahoinvointi, hatkalaiset tulevat näkyviin myöskin meille, Ekstrand sanoo.

Kun sosiaalitoimelle välitettyjä tehtäviä oli vuonna 2022 alle 70 000, oli niitä viime vuonna yli 90 000. 

Hätäkeskuslaitoksen ylijohtaja Taito Vainion mukaan tätä selittää yhteiskunnan ongelmien kasvun lisäksi muun muassa se, että hyvinvointialueiden sosiaalipäivystysten määrä on kasvanut. Lisäksi ihmiset ottavat aiempaa herkemmin yhteyttä esimerkiksi lastensuojeluun liittyvissä tilanteissa.

Ekstrand kertoo, että hätäkeskuslaitos on myös petrannut sosiaalitoimen tarpeen tunnistamista muiden viranomaisten tehtävien yhteydessä. Sosiaalitointa voidaan tarvita esimerkiksi poliisin kotihälytystehtävän tai tulipalon yhteydessä.

Hätäkeskukselle tulee iso osa puheluista, jotka eivät kuulu ensihoitopalvelulle, mutta soittaja ei tiedä, mistä oikea palvelu löytyisi. Tämä koskee esimerkiksi ikäihmisiä, jotka eivät enää pärjää kotona. Tällaisten puheluiden määrä on Ekstrandin mukaan myös kasvussa.

Husin ensihoidon linjajohtaja Markku Kuisman mukaan ikäihmisten puhelut hätänumeroon ovat oire, joka vaatii johtopäätösten tekemistä.

– Aivan muiden tahojen pitäisi tehdä johtopäätöksiä tämän perusteella, eli mitä perusongelmien hoitamiseksi voidaan tehdä. Yhteiskunnassa pitäisi käydä keskustelua, miten lisäämme esimerkiksi yhteisöllisyyttä ja naapuriapua, Kuisma sanoo Keravalla.

Hätäkeskukset välittävät tehtävistä noin puolet ensihoidolle, reilut 30 prosenttia poliisille, ja noin 5–6 prosenttia on pelastus- tai sosiaalitoimen tehtäviä.

Ei ambulanssia nyrjähdykseen

Hätäkeskuslaitoksen ensihoidon tehtävänkäsittelyohje uudistui vuoden 2023 lopulla. Tämä ei kuitenkaan selitä Vainion mukaan Ylen uutisoimaa tapausta, joissa ambulanssia ei hälytetty paikalle kiireellisenä elottoman vauvan luo.

Vainio kommentoi asiaa yleisellä tasolla.

– Tilanne on yksilön kannalta äärimmäisen kuormittava ja vaikea. Avun tulo paikalle nopeammin ei kuitenkaan auta, jos ihminen on jo menehtynyt, Vainio sanoo.

Vainion mukaan ohjeistuksessa painotettiin aiemmin nopeutta, kun nyt painotetaan osuvuutta. Kiireettömiä tapauksia ohjataan aiempaa vahvemmin omatoimiseen hoitoon hakeutumiseen. Viime vuonna ensihoidolle välitettiin 93 000 tehtävää vähemmän kuin edellisenä vuonna.

Tarkoituksena on ollut Vainion mukaan se, että esimerkiksi ambulansseja ei lähetetä tehtäviin, jossa niitä ei oikeasti tarvita. Kuisma kertoo, että aiemmin ambulanssi saatettiin lähettää paikalle esimerkiksi ruhjeiden tai nyrjähdysten vuoksi.

Ekstrandin mukaan hätäkeskuslaitos on panostanut siihen, että yhteydenottoja ei yliarvioitaisi, vaikka siihen liittyykin riski, että jokin tilanne aliarvioidaan.

– Saamme tietoa riskeistä muun muassa ensihoidon tai kanteluiden kautta. Meille ei ole tullut tietoa siitä, että aliarviointitilanteita olisi ollut uudistuksen aikaisempaa enemmän.

Viime vuonna hätäilmoituksia tehtiin noin 2,7 miljoonaa. Kanteluita tuli noin 90, ja niistä noin kaksi kolmasosaa koski ensihoitotehtäviä.

Käytössä Ukrainan opit

Kaikki Suomen kuusi hätäkeskusta siirtyvät tulevina vuosina kalliosuojatiloihin. Vainion mukaan yksi Ukrainan sodan opeista on, että hätäkeskustoimintaa voidaan yrittää vahingoittaa, sillä jos apua ei saa, se vaikuttaa ihmisten puolustustahtoon.

Vainio kertoo, että jos jostakin numerosta tulee häirintätarkoituksessa suuri määrä hätäpuheluita, ne voidaan ohjata menemään nauhoitteille päivystäjien sijaan.

– Tämä on tärkeä ominaisuus siltäkin kannalta, että joku vihamielinen voisi pyrkiä vaikuttamaan hätänumeroon niin, että kukaan ei pääse läpi.

Tähän mennessä tällaista häirintää ei ole Vainion mukaan ollut, mutta hätäkeskuslaitoksessa on varauduttu siihen.

*Päivitys kello 10.41: Oikaistu Markku Kuisman virheellinen titteli. STT:n jutussa kerrottiin virheellisesti, että Markku Kuisma olisi Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin ensihoidon linjajohtaja. Todellisuudessa Kuisma on ensihoidon linjajohtaja Husissa. Hus eli Hus-yhtymä vastaa erikoissairaanhoidon järjestämisestä Uudenmaan alueella. Termi sairaanhoitopiiri ei ole enää käytössä.

Lisää aiheesta:

Hätäkeskuksista sosiaalitoimelle ohjatut ilmoitukset tuplaantuneet nopeastiUusi ambulanssilinja näkyy rajusti: Ensihoidossa lähes 100 000 tehtävän pudotus Hallitus arvioi hätävideopuhelun mahdollisuutta – voisi traumatisoida hätäkeskuksen työntekijöitäHälytystehtävien määrä nousemassa kaikkien aikojen suurimmaksi Uudellamaalla ja Pirkanmaalla – "Ihmiset eivät saa apua muualta"Hätäkeskuspäivystäjän täytyy olla aina valmiudessa, oli kyseessä pilapuhelu tai kuolintaistelu: "Välillä jää miettimään, teinkö kaikkeni"Hätäkeskukseen soitettiin viime vuonna yli 860 000 turhaa puhelua – tällaisilla väärillä asioilla auttajia vaivattiin
YhteiskuntaSosiaalipalvelutMielenterveysKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Yhteiskunta
  • 18:19
    Riikka Purra

    Anarkistit jättivät haistattelevan banderollin Riikka Purran kodin luo

  • 14:36
    Liikenneonnettomuudet

    Onnettomuus Kehä III:lla Vantaalla

  • 11:12
    Nurmijärvi

    Parkkipaikalta löytyi auto ovet avoinna – aiheutti suuren operaation Nurmijärvellä

  • Eilen21:42
    Brasilia

    Brasilian historian verisin viranomaisoperaatio: Toistasataa ruumista rivissä

  • Eilen20:16
    Räjähteet

    Rauman satamasta löytyi lentopommi – katso kuva tapahtumapaikalta