Uudistunut ohje vähensi ensihoidon tehtäviä viime vuonna lähes 100 000:lla.
Hätäkeskusten sosiaalitoimelle välittämien tehtävien kasvussa näkyvät yhteiskunnalliset ongelmat. Näin kertoo hätäkeskuspalveluiden laatupäällikkö Ari Ekstrand hätäkeskuslaitoksen tilaisuudessa Keravalla.
– Mielenterveysongelmat, päihdeongelmat, nuorison pahoinvointi, hatkalaiset tulevat näkyviin myöskin meille, Ekstrand sanoo.
Kun sosiaalitoimelle välitettyjä tehtäviä oli vuonna 2022 alle 70 000, oli niitä viime vuonna yli 90 000.
Hätäkeskuslaitoksen ylijohtaja Taito Vainion mukaan tätä selittää yhteiskunnan ongelmien kasvun lisäksi muun muassa se, että hyvinvointialueiden sosiaalipäivystysten määrä on kasvanut. Lisäksi ihmiset ottavat aiempaa herkemmin yhteyttä esimerkiksi lastensuojeluun liittyvissä tilanteissa.
Ekstrand kertoo, että hätäkeskuslaitos on myös petrannut sosiaalitoimen tarpeen tunnistamista muiden viranomaisten tehtävien yhteydessä. Sosiaalitointa voidaan tarvita esimerkiksi poliisin kotihälytystehtävän tai tulipalon yhteydessä.
Hätäkeskukselle tulee iso osa puheluista, jotka eivät kuulu ensihoitopalvelulle, mutta soittaja ei tiedä, mistä oikea palvelu löytyisi. Tämä koskee esimerkiksi ikäihmisiä, jotka eivät enää pärjää kotona. Tällaisten puheluiden määrä on Ekstrandin mukaan myös kasvussa.
Husin ensihoidon linjajohtaja Markku Kuisman mukaan ikäihmisten puhelut hätänumeroon ovat oire, joka vaatii johtopäätösten tekemistä.
