Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

”Ford etenee autoyhtiöstä kohti auto- ja mobiliteettiyhtiötä”

Julkaistu 11.03.2016 16:03
Toimittajan kuva

Jussi Ojala

jussi.ojala@teknavi.fi

@ojalajus

Neljä uutta Vignale-mallia ja Ford Fiesta ST:stä vielä vähän kutitellumpi versio – silti Fordin tärkein uutuus Geneven autonäyttelyssä oli uudistunut Kuga-katumaasturi. Fordin Suomen viestintäpäällikkö tarinoi Teknaville Kugasta ja vähän muustakin Genevessä.

Ford esitteli Kuga-katumaasturin vuonna 2008. Malli on ehdottomasti Fordin tärkein SUV-luokan auto Euroopan markkinoilla. Uusi Kuga on aiempaa rohkeammin muotoiltu ja sisältää uusinta tekniikkaa.

Juuso Asp, Fordilla on Genevessä esillä uudistunut Kuga. Sen ilme näyttää nyt jotenkin entistä amerikkalaisemmalta. Olenko väärässä?
– Ei, oikea linja on sen suhteen. Fordin SUV-mallisto tulee tänä vuonna uudistumaan. Edge saadaan Suomeen loppukesästä. Samaa ulkomuotoa noudattaa uusi Kuga, joka on saapumassa Suomeen loppuvuodesta.

Fordin viestintäpäällikkö Juuso Asp.

Kuga esiteltiin yllättäen jo ennen Geneveä Barcelonan elektroniikkamessuilla. Framilla oli uusi Sync3-järjestelmä. Mitä kaikkea se pitää sisällään?
– Sync3-järjestelmä tulee olemaan aikaisempaa helpompi käyttää. Englanninkieliset äänikomennot tulevat olemaan entistä puhe- ja keskustelumaisempia. Eli kuljettajan tarvitsee esimerkiksi vain sanoa ”I need coffee” ja järjestelmä sitten sen mukaan hakee lähellä olevia kahvi- ja taukopaikkoja. Lisäksi on tullut paljon erilaisia sovelluksia, joita pystyy kyseisen järjestelmän kautta käyttämään. Järjestelmä on myös entistä paremmin yhteenliitettävissä Androidin ja Applen kanssa.

Onko Sync3 relevantti myös Suomessa?
– On ehdottomasti relevantti. Sync3 alkaa tulla mallistoon loppuvuoden aikana alkaen esimerkiksi uudesta Kugasta. Tämä on ilman muuta relevantti kehitysaskel, toki edelleen mennään englanninkielisillä kommennoilla meidän osalta.

Miksi Kuga esiteltiin jo Barcelonassa ja mobiilialan messuilla? Mitä sillä halutaan viestiä?
– Joo, poikkeuksellisesti auto julkaistiin viikkoa ennen Geneven autonäyttelyä. Ratkaisu ilmentää Fordin tulevaisuuden suunnitelmia Ford Smart Mobility -suunnitelman kautta. Tarkoitus on edetä autoyhtiöstä kohti auto- ja mobiliteettiyhtiötä. Siellä siis liitettävyyspuolella tultiin entistä vahvemmin esiin.

Kugassa on uusi 1,5-litrainen dieselmoottori. Ovatko asiakkaat hyväksyneet jo sen, että Ford kutistaa jatkuvasti moottorien kokoa?
– Kyllä, ei siinä ole minkään näköisiä haasteita. Markkinalla ollaan ylipäätänsä ollaan menossa kohti pienemmän iskutilavuuden moottoreita. Se on luonnollista kehitystä. Ei aiheuta asiakaskunnassa minkäänlaista epäluuloa. Siitä hyvänä esimerkkinä toimii Fordin 1.0 Ecoboost-moottori, joka on erittäin kysytty moottorivaihtoehto bensapuolella useampaan malliin.

Varustelukilpailu on kovaa tällä hetkellä, mitä varusteita suomalaiset Ford-ostajat arvostavat tällä hetkellä?
– Näinhän se on. Varustepuolelta tietysti täytyy heti ensimmäisenä mainita Fordin vakiovarustelistalta löytyvä lämmitettävä tuulilasi. Se on ollut jo pitkään suomalaisten Ford-ostajien suosikkeja, jo sääolosuhteistakin johtuen. Sitten ovat tietenkin kuljettajaa avustavat teknologiat, esimerkiksi erilaiset aktiiviset pysäköintiavustimet. Koko ajan ollaan nähty, että kysyntä näille varusteille kasvaa. Samalla tavalla ajoneuvon personointi on tärkeää, Focuksesta esimerkiksi löytyy erikoinen Red and Black -mallisto, joka tuo erilaisia kontrastivärejä. Se on herättänyt mielenkiintoa liikkeissä ja löytänyt myös omistajia sitä kautta.

Lue myös:
Ford yllätti – esitteli tärkeimmän maasturiuutuutensa elektroniikkamessuilla
Koeajo: Ford Focus RS – osa 1, maanteiden kuningas
Koeajo: Ford Focus RS – osa 2, hulvaton auto radalla
Koeajo: Ford Focus RS – osa 3, nyt kaikki voivat leikkiä Ken Blockia
Salakuvat: Fordin uusi haastaja suosikkiluokkaan

Lisää aiheesta:

Edes Polestar 3 ei ole vielä ulkona, mutta tässä on jo paljon paljastava valokuva sen jälkeen esiteltävästä autostaVolvolla on liikaa farmarimalleja – varaudu kipeisiin jäähyväisiinGeneven jälkipyykki – "Ilmiönä autonäyttelyt ovat edelleen arvossaan"Opelilla menee lujaa: Omega tekee paluun – katso uutuudet vuoteen 2020 mennessäLue ja katso Geneven autonäyttelyn jättipaketti – mitä jäi käteen?Ensikyydit uudessa E-luokan Mercedeksessä – "Maailman älykkäin business-auto"
FordAutotLifestyle
Kugasta oli Genevessä näytillä myös Vignale-konseptiversio.

Tuoreimmat aiheesta

Ford
  • 7.5.15:31
    Yhdysvallat

    Näin paljon autojätin tulos heikkeni – kiitos Trumpin tullien

  • 26.12.202315:32
    Sähköautot

    Tesla avaa latausverkkonsa kahden autonvalmistajan käyttöön Yhdysvalloissa

  • 19.09.202316:20
    Autot

    Floridalaismiehen uima-altaaseen rysähti Ford Explorer

  • 22.08.202306:31
    Autot

    Tuliterän super-Mustangin hinnalla ostaisi peräti kymmenen tavallista: "Tämä auto on ollut päässäni vuosia"

  • 11.08.202306:02
    Vahingonteot

    Vuokralainen raivostui lumityöriidasta – heitteli huonekaluja klassikkoautojen päälle