Ford yllätti – esitteli tärkeimmän maasturiuutuutensa elektroniikkamessuilla

Autoala odottaa Geneven autonäyttelyä, mutta saadakseen enemmän huomiota useat valmistajat esittelevät uusia malleja jo ennen näyttelyn alkua. Ford julkaisi uuden Ford Kugan Barcelonassa järjestettävässä Mobile World Congress -tapahtumassa.

Ford esitteli Kuga-katumaasturin vuonna 2008. Malli on ehdottomasti Fordin tärkein SUV-luokan auto Euroopan markkinoilla. Kugan lisäksi Fordilla Edge ja EcoSport -mallit, joista ensimmäinen on saapumassa myös Suomen markkinoille tänä vuonna. Kokonaisuudessaan SUV-mallien myynnin odotetaan Euroopassa kasvavan 27 prosenttia vuoteen 2020 mennessä.

Uusi Kuga on aiempaa rohkeammin muotoiltu ja sisältää uusinta tekniikkaa. Autoon on ensimmäistä kertaa saatavilla mukautuva ajovalojärjestelmä. Automaattinen törmäyksenestojärjestelmä toimii aikaisemman 30 km/h sijaan 50 km/h nopeudesta ja siten potentiaalisesti vähentää kaupunkialueilla tapahtuvia onnettomuuksia. Automaattinen pysäköintijärjestelmä on kokenut päivityksiä ja sisältää nyt myös poikittaisliikenteestä varoittavan ominaisuuden pysäköintiruudusta, tai esimerkiksi portista ulos peruutettaessa.

Sisätiloja hallitsee uudistunut SYNC 3 -järjestelmä, jota käytetään 8-tuumaisen kosketusnäytön kautta. Järjestelmän kautta käytetään tuttuun tyyliin audio-, navigaatio sekä ilmastointijärjestelmää. Lisäksi järjestelmä tukee Apple CarPlay ja Android Auto -sovelluksia, joiden myötä älypuhelimien käyttö onnistuu autossa entistä helpommin. Hiotun käyttöliittymän lisäksi valmistaja kertoo äänikomentojen toimivan entistä sulavammin.

Moottorivalikoima on tarjolla aikaisempaa taloudellisempia vaihtoehtoja. Dieselpuolella uutuutena on 1,5-litrainen ja 120-hevosvoimainen TDCi-dieselmoottori, joka korvaa vanhan 2,0-litraisen moottorin. Tämä malli on saatavana etuvetoisena ja Fordin tavoitteena on saada mallin keskikulutus lukemaan 4,4 l/100 km. 2,0-litraisen dieselmoottorin 150-hevosvoimainen versio on tarjolla sekä etu- että nelivetoisena, ja tehokkain 180-hevosvoimainen diesel on aina nelivetoinen. Bensapuolella on tarjolla kolme tehoversiota 1,5-litraisesta EcoBoost-turbokoneesta (120, 150 ja 182 hv). Näistä kaksi pienempää ovat etuvetoisia ja tehokkain aina nelivetoinen. Nelivetojärjestelmä on muista Ford-malleista tuttu mukautuva AWD-neliveto, jota täydentää kaarreajoa helpottava Torque Vectoring Control -voimanjakojärjestelmä.

Suomen tuontiohjelmaan otettavat mallit vahvistetaan myöhemmin tämän vuoden aikana.

Lue myös:

    Uusimmat