Ferrarin autoon tehty merkittäviä muutoksia – silmänkääntötemput eivät vakuuta asiantuntijaa: "Siellä on otettu italialaisittain calma calma"

MTV Urheilu käy läpi kaikkien tallien asetelmat uuden F1-kauden kynnyksellä. Tässä jutussa vuorossa on Ferrari.

 Scuderi Ferrari Mission Winnow

Kauden 2020 kuljettajat: Sebastian Vettel (5), Charles Leclerc (16)
Tallipäällikkö: Mattia Binotto
Moottori: Ferrari
Debyytti MM-sarjassa: 1950
Valmistajien MM-tittelit: 16
Kuljettajien MM-tittelit: 15
Kisavoitot: 239
Sijoitus 2019: 2:nen

2009 pettymys. 2010 pettymys. 2011 pettymys. 2012 pettymys. 2013 pettymys. 2014 pettymys. 2015 pettymys. 2016 pettymys. 2017 pettymys. 2018 pettymys. 2019 pettymys.

Ferrari on poistunut F1-kauden päätösosakilpailusta jo 11 kertaa putkeen epäonnistujana. Tallin viimeisin maailmanmestaruus, valmistajien sellainen, on vuodelta 2008, ja Maranellossa kelpaa tunnetusti vain voitto.

Toistuvat pettymykset tuntuvat saaneen Mattia Binotton johtaman tallin takajaloilleen. Tulevana viikonloppuna alkavaa F1-kautta on pohjustettu Ferrari-leirissä hyvin varovaiseen sävyyn, ikään kuin tallissa haluttaisiin kaikin keinoin välttää viime vuoden tapahtumat.

Tuolloin monet pitivät SF90-autoa talvitestien jälkeen sarjan nopeimpana ja parhaana, mutta tästä huolimatta Mercedes aloitti kauden viidellä peräkkäisellä kaksoisvoitolla.

Kaudelle 2020 Ferrari on muuttanut autoaan enemmän Mercedeksen kaltaiseksi. Talli sanoo halunneensa autoon aiempaa enemmän nopeutta hitaissa mutkissa, mutta tämä on tehty suoranopeuden kustannuksella.

– Tuntuu, että Ferrari herkästi reagoi kilpailijoihin, kilpailijoiden tekemisiin, mutta nyt ollaan taas vuosi jäljessä. Mercedes on tehnyt omat päätelmänsä tälle kaudelle, Ferrari tuntuu menneen vähän siihen suuntaan, missä Mercedes oli viime vuonna. Testit olivat heidän osaltaan aika erikoiset. Ei ollut missään vaiheessa huippuvauhtia nähtävillä. Pitkissä vedoissa oli lupaavaa vauhtia muttei mitään silmiinpistävän hyvää vauhtia. Mielenkiinnolla odotan kauden ekoja kisoja, C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen sanoo.

Oikarisen mukaan tehdyt muutokset ovat selkeästi nähtävissä.

– Autossa on aika paljon siipeä taka-akselilla, ja etusiipi on aika massiivinen. Mielenkiintoista on se, miten katteet ja pohjalevy auton takaosassa on tehty. Katteet on tehty todella pieniksi auton takaa. Ilmavirtausta koetetaan saada menemään mahdollisimman paljon pohjalevyn päälle. Takajousitusta on nostettu todella ylös. On tehty paljon töitä sen eteen, että saataisiin downforcea.

Teknisten yksityiskohtien ohella Ferrarin menestyshaaveiden kannalta ratkaisevaa on myös se, miten Charles Leclerc ja Sebastian Vettel saadaan puhaltamaan yhteen hiileen. Viime vuonna kaksikko otti yhten paitsi radalla myös tiimiradion välityksellä.

Katseet kääntyvät ennen muuta Binottoon ja siihen, miten hän talliaan johtaa.

Yksi linjaus asiaan liittyen on jo tehty: jos vielä vuosi sitten Vettelille annettiin kauden alkaessa ykköskuskin status, nyt molemmilla on lupa voittaa.

Ja Oikarinen uskoo, että Ferrari pystyy voittamaan.

– Kyllä Ferrarin pitää ja pitäisi pystyä haastamaan Mercedes. Testeissä ei nähty mitään ihmeellistä, mutta uskon, että siellä on otettu italialaisittain calma calma ja katsottu, mitä muut tekevät. Kortit näytetään vasta Australiassa.

Formula ykkösten Australian GP:n ensimmäiset vapaat harjoitukset ajetaan perjantaina 13. maaliskuuta, kisa on edessä sunnuntaina 15. maaliskuuta. C More esittää kaikki ajotapahtumat. Niki Juuselan ja Ossi Oikarisen Ferrari-keskustelun voit katsoa kokonaisuudessaan jutun yläreunassa olevalta videolta.

Muut jo julkaistut talliesittelyt

Lue myös:

    Uusimmat