Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet
imago images/HochZwei/ All Over Press

Alkaako ranskalaisjätti nähdä vihdoin valoa tunnelin päässä? Renault'n F1-taaperrukseen kätkeytyy merkittävä uhkakuva: "Tässä ajetaan muustakin kuin MM-pisteistä"

Julkaistu 09.03.2020 07:30
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

MTV Urheilu käy läpi kaikkien tallien asetelmat uuden F1-kauden kynnyksellä. Tässä jutussa vuorossa on Renault.

Renault F1 Team

Kauden 2020 kuljettajat: Daniel Ricciardo (3), Esteban Ocon (31)
Tallipäällikkö: Cyril Abiteboul
Moottori: Renault
Debyytti MM-sarjassa: 1977
Valmistajien MM-tittelit: 2
Kuljettajien MM-tittelit: 2
Kisavoitot: 35
Sijoitus 2019: 5:s

Renault palasi tehdastalliksi kaudelle 2016, ja historian saatossa menestyksekkäästi F1-radoilla kilpailleella ranskalaisvalmistajalla oli pahat mielessään.

Enstonen-tehtaalla luotiin kuusivuotissuunnitelma, jonka pitäisi huipentua siihen, että kun säännöt menevät kaudella 2021 uusiksi, Renault on valmis taistelemaan MM-tittelistä niin kuljettajien kuin valmistajienkin puolella.

Neljä ensimmäistä askelta ovat kuitenkin olleet haparoivia. Nousujohteisesta trendistä huolimatta Renault ei ole päässyt asettamiinsa tavoitteisiin, ja mestaruustaistelu kaudella 2021 tuntuu tässä vaiheessa täysin utopistiselta ajatukselta.

2016 Renault oli valmistajien MM-sarjassa yhdeksäs, 2017 kuudes, 2018 neljäs ja viime kaudella viides.

Kuljettajista menestys ei ainakaan viime kaudella jäänyt kiinni. Nico Hülkenbergin rinnalle hankittiin Red Bullilta isolla rahalla seitsenkertainen GP-voittaja Daniel Ricciardo, mutta kumpikaan ei päässyt edes palkintokorokkeelle.

Pian alkavalle kaudelle Ricciardo sai rinnalleen Mercedeksen kolmoskuljettajan paikalta talliin saapuneen Esteban Oconin. Myös teknisellä puolella on tapahtunut muutoksia.

– Siellä on ovet käynyt. Nick Chester, tekninen johtaja, sai lähteä. Pat Fry tuli tilalle. Jää nähtäväksi, onko vaihdos vaikuttanut autoon mitenkään ja onko ehditty tehdä mitään sellaista, että se saataisiin paremmaksi. Testeissä oli ihan ok suorittamista, mutta keskikasti on niin tiukka, että Australiassa vasta nähdään, missä mennään, C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen sanoo.

LUE MYÖS: F1-tähti varoittelee uutta tallitoveriaan: "Toistemme päiden irti repiminen ei ole oikea tapa"

Kovin suuria odotuksia talliin ei kannata kohdistaa, ainakaan mikäli Renault'n taustalla vaikuttavan nelinkertaisen maailmanmestarin Alain Prostin puheisiin on luottaminen. Prostin mukaan edes talli itse ei odota itseltään oikein mitään.

Maltillisiin odotuksiin sisältyy kuitenkin aiheellinen huoli tallin tulevaisuudesta. Renault'n yhteydessä on tämän tästä puhuttu siitä, että ranskalaisten veronmaksajien rahoilla tuettu yhtiö ei välttämättä katsele kovin kauan sitä, miten F1-projektiin käytetyt sadat miljoonat eurot eivät tuota mitään.

– Tulevaisuus on auki. Tässä ajetaan muustakin kuin MM-pisteistä. Kaikki F1-jännärit toivoo, että Renault'n johtokunnalla riittäisi malttia katsoa tämä kausi loppuun ja keskittyä myös kauteen 2021. Kun puhtaalta pöydältä lähdetään, se on kokonaan uusi mahdollisuus tälle organisaatiolle, C Moren selostaja Niki Juusela sanoo.

Formula ykkösten Australian GP:n ensimmäiset vapaat harjoitukset ajetaan perjantaina 13. maaliskuuta, kisa on edessä sunnuntaina 15. maaliskuuta. C More esittää kaikki ajotapahtumat. Juuselan ja Oikarisen Renault-keskustelun voit katsoa kokonaisuudessaan jutun yläreunassa olevalta videolta.

Muut jo julkaistut talliesittelyt

AlphaTauri

Racing Point

Alfa Romeo

Haas

Williams

Lisää aiheesta:

Ferrarin autoon tehty merkittäviä muutoksia – silmänkääntötemput eivät vakuuta asiantuntijaa: "Siellä on otettu italialaisittain calma calma"Entinen F1-jätti toivoo olevansa taas suuruuden kynnyksellä: McLarenin kausi alkaa uudesta tilanteesta – "Viimeinen loikka on vaikein"Red Bull -pomon paine oli AlphaTauri-toveruksille liikaa – kumman hymy hyytyy F1-kaudella 2020? "Voi vähän kipinöidä"Alfa Romeon tilanteeseen kohdistuu huolestuttavia epäilyksiä – Kimi Räikkösen kannalta yksi asia ylitse muiden: "Se on se suuri kysymysmerkki"F1-sarjan ikuinen alisuorittaja selkä seinää vasten – "Voi olla, että tässä puhutaan kuljettajasta, jolla on viimeinen kausi edessä"F1-ruudukon perältä löytyy erittäin mielenkiintoinen asetelma – Niki Juusela ja Ossi Oikarinen ajautuvat napakkaan sanailuun: "Vasta sen jälkeen voin allekirjoittaa väitteesi"
F1RenaultUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 20:04
    Singaporen GP

    F1-sarjaan erikoinen uudistus

  • 10:57
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen ja Cadillacin tilanteesta karu suomalaisarvio: "Aika utopistinen tavoite"

  • 14.9.22:34
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen F1-autosta kutkuttavaa tietoa

  • 13.9.21:51
    Moottoriurheilu

    Max Verstappenille ajolupa legendaariselle radalle – oli lähellä reputtaa

  • 13.9.17:50
    Carlos Sainz

    Carlos Sainzille voitto F1-kulisseissa