Facebook teki ihmiskokeen 800 miljoonalla käyttäjällä

Facebookilla on maailmanlaajuisesti huikeat 800 miljoonaa käyttäjää, joista suomalaisia on muutama miljoona. Sosiaalisten yhteisöpalveluiden markkinoille on tullut kuitenkin paljon uusia yrittäjiä, joten myös Facebookin on ollut pakko uudistua, arvelee sarjayrittäjä Taneli Tikka Soprano Brain Alliancesta.

– Uudistuksia on täytynyt tehdä jopa hullun aggressiivisella tahdilla, jotta se pysyy kilpailijoiden edellä. Kaikki uudistukset eivät välttämättä toimi, mutta ei niiden ole edes tarkoitus toimia. Uusia juttuja kokeillaan rajoja myöten, Huomenta Suomessa vieraillut Tikka sanoo.

On siis selvää, että osa porukasta saa tarpeekseen ja häipyy palvelusta. Tähän Facebook on varmasti varautunut, Tikka sanoo.

Tikka kuitenkin pitää mielenkiintoisena sitä, että Facebook tekee näinkin rajun "ihmiskokeen" 800 miljoonalla ihmisellä "tuosta noin vaan".

– Käyttäjät eivät kuitenkaan ole niitä asiakkaita, vaan he ovat se tuote, jota Facebook myy. Esimerkiksi uudistuksen myötä muotoutuvan "elämän leikekirjan" tarkoitus on se, että ihmiset alkavat myös täyttää itse tätä leikekirjaa vauva- ja lapsuudenkuvillaan. Näin se tuote paranee ja monipuolistuu, Tikka sanoo.

Tikka sanoo kuulleensa vertauksen, että jos käyttäjä ei maksa palvelusta, niin hän ei voi silloin olla myöskään asiakas. Mainostajat ovat niitä, jotka maksavat tiedoista.

Tikan mukaan ihmisten onkin tärkeää ymmärtää se, että täyttämällä profiiliaan käyttäjä hyväksyy sen, että hän on tuote, jota myydään eteenpäin mainostajille.

– Kannattaa siis miettiä tarkkaan, mitä sinne laittaa ja millaiset ovat profiilin yksityisasetukset. Toisaalta sanoisin, että asetuksista huolimatta kaikkein henkilökohtaisimmat jutut kannattaa jättää laittamatta.

Katso sarjayrittäjä Taneli Tikan haastattelu: (Huomenta Suomi 29.9.2011)

Lue myös:

    Uusimmat