Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Audi luopui kasikoneesta – RS 5:n keulalta löytyy jatkossa turboahdettu V6

Julkaistu 13.03.2017 07:57
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

mikkoau

Audi esitteli Genevessä toisen sukupolven RS 5:n. Auto on edeltäjäänsä kevyempi, nopeampi ja taloudellisempi.

Audi on alkanut viime vuosina muistella menneitä. Moottoripuolella on tehnyt paluun viisisylinterinen rivimoottori ja moottoriurheiluperinteistä muistutetaan vähän väliä. Nyt uuden RS 5 -mallin yhteydessä muistellaan Audin ratahistoriaa, ja RS 5 on kuulemma saanut sieltä vaikutteita ulkonäköönsä.

Uusi RS 5 on edeltäjänsä tavoin varustettu massiivisilla ilmanottoaukoilla ja näyttävillä pyöränkaarien levennyksillä. Takaa löytyy diffuusorin lisäksi RS-malleille tunnusomaisesti kaksi isoa pakoputken ulostuloa. RS makaa luonnollisesti myös lähempänä tien pintaa.

Suurin muutos RS 5:n peruskonstruktiossa nähdään pellin alla. Edeltäjän vapaasti hengittävän V8:n tilalle on istutettu huomattavasti pienempi 2,9-litrainen kahdella turbolla varustettu V6. Perustaltaan sama moottori löytyy myös uuden Porsche Panameran keulalta. Pienentyneestä koosta huolimatta uusi moottori tuottaa edeltäjänsä kanssa saman 450 hevosvoiman tehon, ja turbokoneesta puristetaan jopa 170 newtonmetriä enemmän vääntöä lukeman asettuessa mukavaan 600 newtonmetriään. Samalla myös taloudellisuus on parantunut ja CO2-päästöt jäävät lukemaan 197 g/km.

Voima välitetään luonnollisesti kaikille neljälle pyörälle, ja vaihteistona toimii kahdeksanportainen automaattivaihteisto. Turbokoneen ja aavistuksen keventyneen painon ansiosta suorituskyky on aiempaa räväkämpi; sataseen spurtataan 3,9 sekunnissa ja huippunopeutta kertyy rajottimen nostolla 280 km/h.

Audi RS 5:n Suomen hintoja ei ole vielä julkaistu. Auto tulee markkinoille kesäkuussa.

Kuvat: Mikko Autio ja Audi

Lisää aiheesta:

Ikonin uusi sukupolvi – tässä on ensimmäinen nelivetoinen BMW M5BMW esitteli hurjan dieselmoottorin – neljä turboahdinta ja 400 hevosvoimaaFerrarin uutuus ei jätä kylmäksi – vapaasti hengittävä V12 ja 800 hevosvoimaa!Audin RS-mallisto laajenee – kompaktien sporttien tehokuningas lyö tiskiin tasan 400 hvAudin sporttimalli saa lisää puhtiaKompaktien sporttien uusi kuningas on tässä – viisi sylinteriä ja 420 hevosvoimaa
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 16:30
    TV-ohjelmat

    Moni muistaa Pimp My Ride -hittisarjan – karu totuus tuunatuista autoista voi yllättää

  • 11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • Eilen14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • Eilen13:13
    Autoteollisuus

    Patriasta Valmet Automotiven pelastus? Aiesopimus panssariajoneuvojen tekemisestä

  • Eilen08:34
    Liikenne

    Ministeri: Uusien kuskien promilleraja alas