Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
MM-Ralli-sivujen kansikuva
MM-Ralli
Etusivu
Aikataulu ja tulokset
MM-pisteet
Valmistajien MM-pisteet

Ralliautoilun ikoni myytävänä – kyseisellä yksilöllä hieno suomalaishistoria

B-ryhmän Audi on rallimaailman ikoni.
B-ryhmän Audi on rallimaailman ikoni.©Stefan Warter/Audi AG
Julkaistu 15.08.2025 11:17
Toimittajan kuva

Joni Vainio

joni.vainio@mtv.fi

Yhdysvaltalaisessa huutokaupassa on tarjolla ikoninen B-ryhmän Audi, jolla Hannu Mikkola ajoi vuonna 1985.

B-ryhmää pidetään laajalti rallin kulta-aikana – se oli sekoitus mielikuvituksellista suunnittelua, raakaa voimaa ja vertaansa vailla olevaa kisaamista. Mikään auto tai valmistaja ei ilmennä tätä aikakautta täydellisemmin kuin Audi, jonka vallankumouksellinen Quattro muutti lajin pysyvästi.

Audin uraauurtava nelivetotekniikka toi välitöntä menestystä: vuoteen 1984 mennessä Ingolstadtissa sijaitseva tiimi oli voittanut kolme kuljettajien ja valmistajien maailmanmestaruutta. 

Nelivedostaan huolimatta alkuperäinen Quattro oli raskas ja etupainotteinen. Pysyäkseen nousevien kilpailijoiden edellä Audi kehitti vuonna 1984 Sport Quattron, jossa oli lyhyempi akseliväli ja enemmän tehoa. 

Lempinimen "Pätkä-Quattro" saanut auto osoittautui kuitenkin nykiväksi ja vaikeasti hallittavaksi. 

– Mutkat, jotka ennen olivat helppoja ja mukavia ajettavia olivatkin yhtäkkiä pelottavia, muisteli Walter Röhrlin kartturi Christian Geistdörfer.  

Saksalaiskartturi kuvailli, kuinka Sport Quattro S1 muutti koko kilpailua. 

– Erikoiskokeet olivat aivan erilaisia, niitä ei tunnistanut enää samoiksi, Geistdörfer totesi.

Kun Peugeot ja Lancia kuroivat umpeen suorituskykyeroa, Audi nosti jälleen rimaa esittelemällä elokuussa 1985 yhden moottoriurheiluhistorian ikonisimman ja pelottavimman auton: Audi Sport Quattro S1 E2:n.

550 hevosvoimainen, tulta syöksevä siipihirviö herätti kunnioitusta ja kauhua jopa sen ajan kovimmissa kuljettajissa.

Maailmanluokan harvinaisuus

Huutokaupattavana oleva Audi Sport Quattro S1 E2 debytoi vuoden 1985 Lombard RAC -rallissa. Sen ohjaimissa nähtiin Hannu Mikkola ja kartanlukijana Arne Hertz. 

Audin kilpailukäyttöön rakentamista 20:stä S1 E2:sta vain 15:n uskotaan säilyneen, ja vain kuusi on kilpaillut rallin MM-sarjassa. Näistä kuudesta neljä on yksityisomistuksessa. Niistä kyseessä oleva Audi erottuu edukseen – se ei ainoastaan kilpaillut MM-sarjassa, vaan johti legendaarista RAC-rallia Mikkolan käsissä.

Mikkola nousi RAC-rallin johtoon EK:lla 14 ja kellotti kolmet pohja-ajat ennen kuin moottorivika EK:lla 22 pakotti suomalaisen keskeyttämään.

Auton harvinainen kisahistoria ja ylipäätään saatavuus näkyvät myös hintalapussa. Huutokauppaa pitävä Bonhams on arvioinut Audin hinnaksi 1,5–1,9 miljoonaa euroa.

Lisää aiheesta:

Tiesitkö? Ladalla oli rallin MM-sarjassa oma versionsa B-ryhmän superautosta – "Se oli melkoinen näky"Juha Kankkunen ja Toyota nöyryyttivät mahtitalleja – yksi lyömätön ominaisuus tyrmäsi törsääjät: "Kontrasti oli vastenmielisen suuri"Tätä MM-ralliennätystä tuskin rikkoo edes Kalle Rovanperä – suomalaislegendalta upea teko kulisseissaTätä rallihistoriallisesti merkittävää Peugeotia et saa edes nähdä, ennen kuin olet näyttänyt myyjälle pankkitilisi saldonHistorian rajuin katulaillinen Toyota: GR Super Sport on hyvin kaukana tylsänharmaasta perhekuljettimesta – vetokoukkua tai suksiluukkua on lisävarustelistalta turha etsiäTyrmäävän tyylikäs Maserati 5000 GT unohdettiin aavikolle 50 vuodeksi – kunpa joku antaisi tälle kaunottarelle vielä uuden elämän
MM-ralliRalliMoottoriurheiluUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli
  • 06:58
    Juha Kankkunen

    Juha Kankkusen erityistaidolle sataa ylistystä: "Ymmärtää sen paremmin kuin kukaan muu"

  • ti12:11
    Esapekka Lappi

    Esapekka Lapilta yllätyspaljastus – asiantuntijalta painetta Hyundaille: "Nyt olisi kuunneltava"

  • ti08:31
    Esapekka Lappi

    Esapekka Lapilta uutispommi: Palaa rallin MM-sarjaan?

  • ma06:02
    Kalle Rovanperä

    Kalle Rovanperästä kutkuttava väite – "Ei parempaa tapaa"

  • 16.11.07:21
    Sami Pajari

    Sami Pajarille varoitus MM-rallin sudenkuopasta: "Sitten ei varmasti tule menestystä"