Mainos

Asiantuntija väittää: Unentarve lisääntyy somen ja älypuhelinten aikakaudella – kahdeksan tuntia ei riitäkään?

1:20

Hyvänä pidetyt kahdeksan tunnin yöunet eivät uniasiantuntijan mielestä riitä palautumiseen nyky-yhteiskunnan informaatiotulvassa.

Yllä olevalla videolla Kimmo Alho lievittelee ihmisten pelkoja informaatiotulvasta.

Yhdysvaltalaisen Pennsylvanian osavaltionyliopiston professori Daniel Gartenberg sanoo brittiläisen Daily Mail -lehden haastattelussa, ettei usko kahdeksan tunnin yöunien enää riittävän ihmisille.

Gartenbergin mielestä yöunia tulisi pidentää joka yö puolella tunnilla, jolloin unen määrä kasvaisi 8,5 tuntiin.

Melu ja älylaitteet heikentävät unta 

Gartenberg kertoo, että lisääntyneeseen unentarpeeseen liittyy kaksi seikkaa:

Ensinnäkin unien pidentäminen toimii puskurina nukahtamisvaikeuksia sekä yöllisiä heräämisiä vastaan. Lisäksi monilla ihmisillä on Gartenbergin mukaan luonnollinen tarve suurempaan unimäärään.

Toiseksi nyky-yhteiskunnalle leimallinen informaatiotulva lisää Gartenbergin mukaan unentarvetta.

– Yksi unen tärkeimmistä tehtävistä on lajitella päivän aikana keräämämme tieto ja noukkia sieltä merkitykselliset asiat, Gartenberg sanoo.

Tätä synaptisen homeostaasin teoriaksi kutsuttua oppia Gartenberg tutkimusryhmineen tarkastelee uudessa tutkimuksessaan.

Taustahäly herättää, vaikkei sitä muista

Gartenberg huomauttaa, että harva nukahtaa saman tien sänkyyn mentyään. Nukkumiseen varatusta ajasta osa kuluu unenpäästä kiinni saamiseen, osa kesken yötä heräilyyn – vaikkei nukkuja edes tajuaisi unesta havahtumistaan.

– Laboratoriotutkimuksessamme soitimme 70 desibelistä taustahälyä. Ihmiset heräsivät, mutta nukahtivat samoin tein. Aamulla heillä ei ollut muistikuvia asiasta, Gartenberg kertoo.

Tiedostamaton kesken yötä heräily on hänen mukaansa tavallista, muttei nukkumisen kannalta optimaalista. Loppujen lopuksi kun kyse ei ole vain unen määrästä, vaan myös sen laadusta.

Puhelin ei kuulu sänkyyn 

Unitutkijan syyttävä sormi osoittaa myös ympärillämme välkkyviä näyttöjä – erityisesti älypuhelimia, jotka kulkevat kädenjatkeena myös sänkyyn. Unelle varattua aikaa saattaa näin ollen kulua puhelimen räpläämiseen.

Gartenberg suosittelee ihmisiä noudattamaan hyvää "unihygieniaa". Siis sitä, että älylaitteet jätetään makuuhuoneen ulkopuolelle.

– Älypuhelimet ja sosiaalinen media pitävät aivojamme alati päällä: ”taistele tai pakene” -reaktio on aina hieman aktivoituneena, Gartenberg sanoo.

Teknologia voisi myös parantaa unta

Gartenberg näkee kuitenkin puhelimissa myös potentiaalia unen parantamiseen: alati kehittyvä teknologia on pian siinä pisteessä, että ihmiset voivat mitata itse unenlaatuaan.

Lisäksi, kun kodin älylaitteet keskustelevat keskenään, ne voivat luoda kotiin optimaalisen nukahtamisympäristön.

Lähde: Daily Mail

***

8:08

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.