Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka viikko. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
Kysymys: Mikä on paras tapa ehkäistä väsymystä ratin takana?
Vastaus: Moni lähtee pääsiäisenviettoon pitkien automatkojen taakse. Jos ylimääräisiä vapaita ei ole, pyritään vähistä lomapäivistä ottamaan kaikki hyöty irti. Uhkarohkean pitkät ajotaipaleet, raskaan työviikon tai -päivän jälkeen, olisi kuitenkin syytä jättää ajamatta.
Hyvin nukuttu yö tulee tarpeeseen raskaan työviikon jälkeen, ennen pidempää ajomatkaa. Pääsiäisen aikaan tämä kuitenkin tarkoittaa etelästä käsin tehdyn Lapin-matkan kohdepäivien jäämistä vain kahteen – siis olettaen, ettei ylimääräisiä vapaapäiviä ole käytettävissä. Tämä ei luonnollisestikaan kuulosta kovin houkuttelevalta.
Valitettavan moni päätyykin näin ollen ratkaisuun, että kiirastorstaina lähdetään töiden jälkeen ajamaan ja perillä kohteessa ollaan – jos ollaan – joskus aamuyön tunteina.
Helsinki – Levi, n. 1000 km
Keskinopeus 80 km/h
Ajoaika 12,5 h
Tauot 2 h
Matka-aika taukoineen 14,5 h
Lisäksi tuollaisen ajomatkan jälkeen kuljettaja käy sen verran kierroksilla, ettei uni tule heti silmään. Näin ainakin ensimmäinen - ja pahimmillaan myös toinen - lomapäivä menevät ajomatkasta toipumiseen.Jos torstaina hieman lyhennetään työaikaa ja tien päälle päästään klo 14, ollaan edellä esitettyjen faktojen puitteissa perillä kohteessa perjantaiaamuna klo 4.30. Työpäivän ja –viikon uuvuttama kuljettaja, lämmin auto, yksitoikkoinen ajoreitti sekä nukkuvat matkustajat ovat kuitenkin tappava yhdistelmä.

