Mainos

Älä välitä, vaikka kaverisi naureskelisivat sinulle somessa – tämä on paras keino pysyä virkeänä ratin takana

3:56

Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka viikko. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Kysymys: Mikä on paras tapa ehkäistä väsymystä ratin takana?

Vastaus: Moni lähtee pääsiäisenviettoon pitkien automatkojen taakse. Jos ylimääräisiä vapaita ei ole, pyritään vähistä lomapäivistä ottamaan kaikki hyöty irti. Uhkarohkean pitkät ajotaipaleet, raskaan työviikon tai -päivän jälkeen, olisi kuitenkin syytä jättää ajamatta.

Hyvin nukuttu yö tulee tarpeeseen raskaan työviikon jälkeen, ennen pidempää ajomatkaa. Pääsiäisen aikaan tämä kuitenkin tarkoittaa etelästä käsin tehdyn Lapin-matkan kohdepäivien jäämistä vain kahteen – siis olettaen, ettei ylimääräisiä vapaapäiviä ole käytettävissä. Tämä ei luonnollisestikaan kuulosta kovin houkuttelevalta.

Valitettavan moni päätyykin näin ollen ratkaisuun, että kiirastorstaina lähdetään töiden jälkeen ajamaan ja perillä kohteessa ollaan – jos ollaan – joskus aamuyön tunteina.

Helsinki – Levi, n. 1000 km
Keskinopeus 80 km/h
Ajoaika 12,5 h
Tauot 2 h
​​​​​​​Matka-aika taukoineen 14,5 h

Lisäksi tuollaisen ajomatkan jälkeen kuljettaja käy sen verran kierroksilla, ettei uni tule heti silmään. Näin ainakin ensimmäinen - ja pahimmillaan myös toinen - lomapäivä menevät ajomatkasta toipumiseen.Jos torstaina hieman lyhennetään työaikaa ja tien päälle päästään klo 14, ollaan edellä esitettyjen faktojen puitteissa perillä kohteessa perjantaiaamuna klo 4.30. Työpäivän ja –viikon uuvuttama kuljettaja, lämmin auto, yksitoikkoinen ajoreitti sekä nukkuvat matkustajat ovat kuitenkin tappava yhdistelmä.

Viisaampi vaihtoehto on majoittua matkalla

Jos liikkeelle päästään klo 14 kieppeillä ja matkaa taitetaan taukoineen vaikka kahdeksan tuntia, ollaan Oulun tienoilla illalla klo 22–23 maissa. Siihen perään hotellissa kunnon yöunet ja aamulla seitsemän maissa virkeänä taas matkaan. Näin ollaan perillä kohteessa 13.30 maissa. Tällöin ehtii vielä nauttia iltapäiväauringosta rinteessä tai ladulla hyvän tovin.

Itse käyn säännöllisesti Lapissa lomailemassa. Ennen ajelin tuota matkaa pääasiassa yhtenä päivänä, aamusta iltaan. Nyt, pienen tyttären matkustaessa mukana, olen jakanut matkaa kahdelle tai jopa kolmelle päivälle. Varsinkaan tuo kolmen päivän matkanteko ei tietenkään onnistu järkevästi pääsiäisen aikaan, ilman ylimääräisiä vapaita.

Uuden, edellä kuvaamani toimintatavan myötä olen tehnyt seuraavia havaintoja:

Majoittuminen matkalla aiheuttaa naljailua esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Ihmisillä on hirveä tarve mainostaa ”yhden pysähdyksen taktiikkaansa” ja omaa kykyään suoriutua matkasta päivässä. Matkanteko siis halutaan kokea mieluummin suorituksena kuin lomana – erikoista.

Kun matkan jakaa useammalle päivälle, ehtii pysähtelemään, katselemaan maisemia ja nähtävyyksiä aivan eri tavalla kuin ennen. Päivämatkojen ollessa lyhyempiä, myös lasten matkustaminen onnistuu mukavammin ja leppoisammin – varsinkin, jos haluaa tehdä matkaa perinteisin viihdykkein, hypnotisoimatta jälkikasvuaan älylaitteella tuntikausiksi.

Tunnista ja tunnusta väsymys

Kuljettaja väsyy vähitellen. On tärkeää, että kuljettaja itse tunnistaisi ja myöntäisi olevansa väsynyt – ennen kuin on liian myöhäistä.

Myös matkustajien tulisi seurata kuljettajan olemusta ja tarvittaessa kehottaa pitämään tauko. Usein kuljettaja itse ei väsymystään uskalla tunnustaa.

Tyypillisiä väsymyksen tunnusmerkkejä


• Haukottelu on ensimmäinen väsymyksen merkki. Pyri pitämään tauko mahdollisimman pian sen jälkeen, kun alat haukotella.

• Haukottelua seuraa usein silmien siristely.

• Monesti väsynyt kuljettaja pyrkii peittämään väsymystään puuhaamalla kaikenlaista. Tyypillisimpiä toimia ovat oman niskan silittely, hiuksien harominen tai rummuttaminen (polviin, reisiin tai auton sisäosiin, kuten penkkiin, oveen tai ohjauspyörään).

• Pimeällä ajettaessa väsynyt kuljettaja unohtaa helposti kaukovalot päälle, vaikka on vastaantulevaa liikennettä tai katuvaloja.

• Väsyneenä suoran ajolinjan säilyttäminen on vaikeaa. Auto vaeltelee kaistan reunalta toiselle ja korjausliikkeet saattavat olla hyvinkin nopeita ja kulmikkaita.

• Jossain vaiheessa kuljettajan silmät alkavat lurpsahdella kiinni. Kuljettaja jo siis torkahtelee lyhyitä hetkiä.

Näin kuljettaja voi torjua väsymystä


• Suunnittele ajorupeamat järkevästi. Myös matka kohteeseen on järkevää ottaa loman kannalta.

• Nuku riittävästi ennen ajoon lähtöä. Se on paras tapa torjua väsymystä.

• Vältä tukevan ja rasvaisen aterian syöntiä ennen ajoon lähtöä ja ajon aikana.

• Pidä riittävästi taukoja. Monta lyhyttä taukoa on parempi vaihtoehto kuin yksi pitkä.

• Lyhyelläkin tauolla voit nukkua hetken - vaikkapa autossa. Juo kofeiinipitoista juomaa ennen nukahtamista. Näin kofeiini vaikuttaa piristävästi, kun heräät ja jatkat matkaa. Älä kuitenkaan luota liikaa kofeiinin piristävään vaikutukseen.

• Myös raitis ja viileä ilma autossa torjuvat väsymystä.


***

0:26

Mainos

Lisää aiheesta

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.