VW:n tiedotustilaisuus: Dieselautojen korjaukset eivät vaikuta suorituskykyyn

Volkswagen-konsernin tiedotustilaisuus käsitteli dieselskandaalin uusimpia löydöksiä.

Kello 12 Suomen aikaa alkaneessa tilaisuudessa konsernin pääjohtaja Matthias Müller ja hallintoneuvoston puheenjohtaja Hans Dieter Pötsch kertoivat dieselskandaalin selvitysprosessin tilanteesta ja konsernin uudelleenjärjestelyistä.

Wolfsburgissa järjestetyn tiedotustilaisuuden alku käsitteli Volkswagenin eilistä tiedotetta, jossa kerrottiin hiilidioksidipäästöjä ja polttoaineen kulutusta koskevien epäilysten koskevan paljon pienempää määrää autoja kuin on aiemmin kerrottu.

Pötsch kertoi koko konsernin olevan edelleen syvästi järkyttynyt paljastuneista väärinkäytöksistä viitaten alkuperäiseen, syyskuussa paljastuneeseen dieselhuijaukseen, jonka selvittäminen on edelleen työn alla.

Pötschin mukaan Volkswagen on menettänyt kuluttajien, sijoittajien sekä työntekijöiden luottamuksen. Kyseessä on hänen mukaansa yksi konsernin historian suurimmista haasteista.

– Meidän tulee varmistaa, että mitään vastaavaa ei tulee enää koskaan tapahtumaan. Olemme valmiita tekemään oman osuutemme, Pötsch kertoi tilaisuudessa.

Volkswagen on järjestellyt uudelleen henkilökuntansa vastuualueita. Ilman uusia järjestelyjä ei Pötschin mukaan tapahdu muutoksia. Konserni on palkannut paljon ulkopuolisia asiantuntijoita ja väliaikaisesti siirtänyt yhtiön omaa osaamista väärinkäytösten selvittämiseksi.

"Ei vaikuta suorituskykyyn"

Tiedotustilaisuuden varsinaisen osuuden jälkeen toimittajat saivat esittää kysymyksiä yhtiön johdolle.

Eräs toimittaja esitti Müllerille suomalaisiakin Volkswagen-omistajia asiakkaita kiinnostavan kysymyksen tulevien korjausten vaikutuksesta autojen suorituskykyyn.

– Kehittämmme tekniset ratkaisujen ei pitäisi vaikuttaa autojen suorituskykyyn. Jos vaikuttavat, niin se on hyvin marginaalista – ette edes huomaisi eroa.

Kaksilitraisella dieselmoottorilla varustettujen autojen korjaukset on määrä aloittaa vuoden alussa. Sen jälkeen vuorossa on vähemmän suositut dieselmoottorit. 

Kaikki huijausohjelmistolla varustetut moottorit pyritään korjaamaan vuoden 2016 aikana.

Müllerin mukaan korjaukset eivät aiheuta ylimääräisiä kustannuksia asiakkaille ja kaikki pyritään hoitamaan niin kivuttomasti kuin ikinä mahdollista.

"Tämä kriisi on mahdollisuus"

Mitä on tapahtunut ja milloin? Mitä lakeja tai säädöksiä on rikottu? Onko Volkswagen omalla toiminnallaan tahattomasti rohkaissut väärinkäytöksiin? Kuka on vastuussa? Nämä ovat kysymyksiä, joihin 450 asiantuntijaa niin konsernin sisällä kuin sen ulkopuolellakin pyrkivät löytämään vastauksia.

Tutkinnassa on kerätty valtava määrä tietoa – yhteensä yli 102 teratavua. Kaiken kaikkiaan 1 500 puhelinta, tietokonetta, muistitikkua ja muuta tallennusmediaa on takavarikoitu noin 400 henkilöltä.

Tämä ei Pötschin mukaan tarkoita, että kyseiset henkilöt olisivat epäiltynä mistään. Tutkinnassa halutaan päästä väärinkäytösten alkulähteille ja sinne pääsemiseksi tutkijat tarvitsevat kaiken mahdollisen tiedon.

– Kyseessä ei ole yksittäinen virhe, vaan pitkä väärinkäytösten ketju, jota kukaan ei keskeyttänyt, Pötsch kertoi.

Pötschin mukaan mikään tekninen ongelma ei ole peruste laillisten tai eettisten rajojen rikkomiselle.

– Jos et löydä ratkaisua ongelmaasi, sinun tulee jatkaa yrittämistä, miettiä koko asiaa uudelleen tai jopa aloittaa alusta.

Pääjohtaja Matthias Müllerin mukaan Volkswagen on koettelemusten ja tulevien muutosten jälkeen parempi yhtiö.

– Vaikka se kuulostaa kliseeltä, tämä kriisi on Volkswagenille mahdollisuus, Müller totesi.

Müllerin mukaan jatkuvasti muuttuvassa autoteollisuudessa, jossa ekologisuus ja uusi teknologia ovat avainasemassa, ei yksinkertaisesti ole tilaa vanhentuneille toimintamalleille.

– Suurimmatkin nerot ja parhaat toimintastrategiat ovat hyödyttömiä ilman oikeanlaista ajattelutapaa.

Lue myös:

    Uusimmat