Huijarijahti käy kuumana Ranskan ympäriajossa

GettyImages-2226456774
Ranskan ympäriajossa tutkitaan jopa 70 pyörää päivässä.2025 Getty Images
Julkaistu 23.07.2025 17:47
Toimittajan kuva

Joni Vainio

joni.vainio@mtv.fi

Kansainvälinen pyöräilyliitto (UCI) on tehostanut taisteluaan mekaanista dopingia vastaan käyttämällä tiedustelutietoon perustuvia menetelmiä torjuakseen yhä kehittyneempiä huijauksia ammattipyöräilyssä.

Aikaisemmin tarkastajat käyttivät satunnaisia röntgensäteitä ja magneettikuvauksia rikkojien kiinni saamiseksi.

Nyt UCI lainaa taktiikoita lainvalvonnalta – rakentaa luottamuksellisia lähteitä, kartoittaa riskiprofiileja ja seurata pyörän muutoksia reaaliajassa – pysyäkseen edellä siinä, mitä viranomaiset kutsuvat teknologiseksi asevarustelukilpailuksi.

Pyöriin piilotettujen moottoreiden käyttö herätti ensimmäisen kerran huomiota vuonna 2010. Belgialaisen Femke Van Den Driesschen satulaputkesta löydettiin Bluetooth-ohjattava moottori cyclocross-tapahtumassa. Van Den Driesschen sai tapauksesta kuuden vuoden kilpailukiellon.

Sittemmin UCI on laajentanut havaitsemisarsenaaliaan ja tekee nyt jopa 60 pyörän päivittäisiä tarkastuksia Tour de Francen aikana.

Kaikki pyörät ovat läpäisseet tarkastukset siitä lähtien, kun klassikkokilpailu alkoi Lillestä 5. heinäkuuta.

– Meillä on mahdollisuus mennä pidemmälle tarkastuksissamme. Olipa kyse sitten pyörän osittaisesta purkamisesta, tutkia tiettyjä osia tai toimia epäilysten sekä selvitystemme perusteella, kertoi Nick Raudenski, UCI:n teknologisten petosten vastaisen taistelun johtaja, Reutersille keskiviikkona.

Raudenski, entinen rikostutkija Yhdysvaltain kotimaan turvallisuusministeriössä, otti tehtävän vastaan viime vuoden toukokuussa ja ajoi välittömästi eteenpäin uutta lähestymistapaa.

Tärkeää säilyttää usko lajiin

Osa tästä strategiasta on ajatella kuin huijarit.

– Ajatukseni on asettua huijarin asemaan. Miten tekisin tämän ja miten pääsisin pälkähästä? Ja se on osa taustaani rikostutkijana, yrittää ajatella sitä, mitä tiedämme, ei sitä, mitä emme tiedä, hän sanoi.

Haasteena on jatkuvasti kehittyvät innovaatiot.

– Se on eräänlaista teknologista kilpavarustelua. Komponentit keventyvät ja pienenevät. Niitä on helpompi kätkeä ja vaikeampi havaita, Raudenski sanoi.

Raudenskin tehtävä on pitää fanien usko lajiin.

– Se, että prosessimme ovat käytössä ja että suoritamme valvontaa, on vakuutus siitä, ettei huijaamista tapahdu tällä tasolla.

Tuoreimmat aiheesta

Kilpapyöräily