Kansainvälinen pyöräilyliitto (UCI) on tehostanut taisteluaan mekaanista dopingia vastaan käyttämällä tiedustelutietoon perustuvia menetelmiä torjuakseen yhä kehittyneempiä huijauksia ammattipyöräilyssä.
Aikaisemmin tarkastajat käyttivät satunnaisia röntgensäteitä ja magneettikuvauksia rikkojien kiinni saamiseksi.
Nyt UCI lainaa taktiikoita lainvalvonnalta – rakentaa luottamuksellisia lähteitä, kartoittaa riskiprofiileja ja seurata pyörän muutoksia reaaliajassa – pysyäkseen edellä siinä, mitä viranomaiset kutsuvat teknologiseksi asevarustelukilpailuksi.
Pyöriin piilotettujen moottoreiden käyttö herätti ensimmäisen kerran huomiota vuonna 2010. Belgialaisen Femke Van Den Driesschen satulaputkesta löydettiin Bluetooth-ohjattava moottori cyclocross-tapahtumassa. Van Den Driesschen sai tapauksesta kuuden vuoden kilpailukiellon.
Sittemmin UCI on laajentanut havaitsemisarsenaaliaan ja tekee nyt jopa 60 pyörän päivittäisiä tarkastuksia Tour de Francen aikana.
Kaikki pyörät ovat läpäisseet tarkastukset siitä lähtien, kun klassikkokilpailu alkoi Lillestä 5. heinäkuuta.
– Meillä on mahdollisuus mennä pidemmälle tarkastuksissamme. Olipa kyse sitten pyörän osittaisesta purkamisesta, tutkia tiettyjä osia tai toimia epäilysten sekä selvitystemme perusteella, kertoi Nick Raudenski, UCI:n teknologisten petosten vastaisen taistelun johtaja, Reutersille keskiviikkona.

