Volkswagenin johtajille tuomioita päästömanipulaatiosta

volkswagen logo
Volkswagen käytti vuosikausia dieselautoissaan ohjelmistoa, joka pienensi niiden päästöjä testitilanteissa.imago/Steve Bauerschmidt/ All Over Press
Julkaistu 26.05.2025 16:23

MTV LIFESTYLE – STT

Vuosikymmenen takaisessa dieselgateksi nimetyssä jutussa saatiin välipäätös. 

Saksassa oikeus on tuominnut neljä entistä Volkswagen-autojätin johtajaa vuosikymmen sitten ilmi tulleesta päästömanipulaatiosta. 

Volkswagen käytti vuosikausia dieselautoissaan ohjelmistoa, joka pienensi niiden päästöjä testitilanteissa.

Kovimman tuomion, neljä vuotta ja kuusi kuukautta vankeutta, sai diesel-moottorien kehityksestä vastannut johtaja. 

Myös autojen sähkötekniikasta vastannut johtaja sai kahden vuoden ja seitsemän kuukauden tuomion.

Kaksi muuta johtajaa sai ehdollisen tuomion. 

Volkswagenia "dieselgatena" tunnetun skandaalin aikana johtaneen Martin Winterkornin oikeudenkäynti oli siirretty hänen heikon terveytensä vuoksi.

Syytetyt voivat valittaa tuomioistaan.

Lue myös: Näin paljon autojätin tulos heikkeni – kiitos Trumpin tullien

"Syntipukkeja ja ehdollista"

Neljän nyt tuomitun johtajan ja Winterkornin oli alun perin määrä saada tuomionsa yhtä aikaa. 

Winterkornin sairastelun takia hänen oikeudenkäyntinsä kuitenkin siirtyi. Syyskuussa Winterkornin oikeudenkäynti lopulta saatiin aloitettua, mutta lokakuussa se siirtyi taas, koska entisen johtajan terveydentila huononi.

Oikeus muistutti päätöksessään, että vaikka nyt tuomiolla ollut nelikko joutui oikeuteen, he eivät ole ainoat vastuulliset. Moottorien kehitystyöhön osallistui suuri joukko ihmisiä, jotka eivät ole joutuneet oikeuteen.

Center Automotive Research -tutkimuslaitoksen johtaja Ferdinand Dudenhöffer luonnehtikin oikeuden päätöstä niin, että juttu päättyi "syntipukkien löytämiseen ja joissain tapauksissa ehdollisiin tuomioihin".

Toistaiseksi korkea-arvoisin dieselgaten tuomituista on Audin entinen toimitusjohtaja Rupert Stadler. Hän sai toissa vuonna ehdollisen tuomion ja yli miljoonan euron sakot. Tuomio ei ole lainvoimainen.

Helmikuussa syyttäjät vaativat petosoikeudenkäynnin aloittamista Volkswagenia vastaan myös Ranskassa. Viranomaisten mukaan liki miljoona ranskalaista joutui maksamaan huolloista ja korjauksista, kun skandaali paljastui.

Saksan median mukaan dieselgate on tähän mennessä maksanut Volkswagenille jo noin 33 miljardia euroa.

Katso myös: Mitä jos käytetty auto ei vastaa sovittua?

1:25imgJos käytetyssä autossa on vikaa, milloin voi vaatia kaupan purkamista?

Lue myös: 

Vakuutusyhtiö selvitti: Yksi automerkki on kolaritilastojen ehdoton ykkönen

Tunnetko autosi historian? Näin monessa Suomeen tuodussa autossa on merkintä vauriokorjauksesta

Näin paljon henkilöautojen keskipaino on noussut 2000-luvulla – akut eivät ole ainoa syy

Astmasta kärsivä Liisa osti vuonna 2023 tuliterän Nissanin, jota vaivaa harmillinen pölyongelma – näin kommentoi maahantuoja

Lue kaikki uusimmat autoiluun liittyvät uutiset!

Tuoreimmat aiheesta

Volkswagen