Valtteri Bottas lytättiin maanrakoon – asiantuntija nosti nyt esiin todellisen syyn toistuvien pyörähdysten taustalla

14:nneksi sijoittuneen ja Mercedes-tallikaveri Lewis Hamiltonille yli kierroksen hävinneen Valtteri Bottaksen suoritusta Turkin GP:ssä on kritisoitu voimakkaasti. Bottas itse kertoi ajaneensa kilpailun läpi vaurioituneella autolla, ja asiantuntija Mark Hughes tarjosi formula1.comin kisa-analyysissa vielä lisävalaistusta Bottaksen ongelmiin.

Yhdeksännestä ruudusta kilpailuun startannut Bottas pyörähti heti ensimmäisellä kierroksella kaksi kertaa. Näistä vain jälkimmäinen oli Bottaksen oma syy, ja tuolloin hän osui yhteen Renault’n Esteban Oconin kanssa. Osumalla oli seurauksensa.

– Sen jälkeen oli ratti ihan vinossa. Etusiivestä puuttui palanen, enkä meinannut pysyä radalla. Aina kun auto lähti vähääkään hakemaan, niin en pystynyt korjaamaan sitä suoraksi. En tiedä oliko jousituksessa tai ohjauskulmissa jotain häikkää. Se oli selviytymistä maaliin asti ja toivoin, että kisa olisi ollut lyhyempi, Bottas kertasi kisan jälkeen.

Kaikkiaan Bottas pyörähti kilpailun aikana peräti kuusi kertaa, ja hän kuvaili sunnuntain olleen jopa koko vuoden huonoin päivä.

Pyörähdysten lukumäärä kuvaa hyvin sitä, miten vaikeat olosuhteet Istanbul Park -radalla vallitsi, vaikka toisaalta sekin on fakta, että kuusi pyörähdystä on Mercedes-kuljettajalle aivan liikaa.

Syy toistuviin pyörähdyksiin ei kuitenkaan ollut täysin Bottaksen, sillä Hughesin mukaan niille löytyy hyvin yksinkertainen selitys renkaista.

Turkin GP:ssä nähtiin ensimmäisen kerran seitsemään vuoteen sellainen ihme, ettei kumpikaan Mercedes-kuljettaja yltänyt aika-ajoissa kärkiviisikkoon. Kuudenneksi sijoittunut Hamilton hävisi paalupaikan vieneelle Racing Pointin Lance Strollille 4,8 sekuntia. Bottas oli vielä 0,7 sekuntia Hamiltonia hitaampi.

Aika-ajotappiosta huolimatta Hamilton oli kilpailussa ruutulipulla yli puoli minuuttia aiemmin kuin kukaan muu.

Tällainen ero aika-ajo- ja kilpailuvauhdin välillä selittyy sillä, ettei Mercedes ehtinyt saada aika-ajoissa yhden kierroksen aikana takarenkaitaan riittävän lämpimiksi, mutta kun kilpailussa kierroksia ajettiin kaikkiaan 58, Mercedes oli sitä vahvempi, mitä pidemmälle kilpailu eteni.

– Autoa on kehitetty siihen suuntaan, mitä olemme jo vuosia pyytäneet. Yleensä olemme näin loppuvuodesta Singaporessa, Brasiliassa tai muissa lämpimissä paikoissa. Niissä takarenkaat ovat käyneet liiankin kuumina. Nyt olemme olleet Euroopassa, missä on kylmempää. Emme vain saa riittävästi lämpöä takarenkaisiin, Hamilton selitti tallin poikkeuksellisen huonoa aika-ajotulosta.

– En halua, että mitään muutetaan, koska jos olisimme nyt Singaporessa, olisimme nopeimpia. 

Hughes tiivistää Hamiltonin lausunnon niin, että se, mikä yleensä on Mercedeksen vahvuus, soti nyt tallia vastaan. W11-auto on yleensä huomattavasti hellempi renkaille kuin Red Bullin RB16, ja näin renkaiden lämmittäminen on viime viikonlopun kaltaisissa ääriolosuhteissa Mercedekselle Red Bullia vaikeampaa. Toisaalta Mercedes on myös pystynyt ajattamaan kuljettajillaan pidempiä stinttejä kuin kovin kilpailijansa.

Tätä auton ominaisuutta ei kuitenkaan voi muuttaa varikolla tehtävillä säädöillä, sillä kaikki liittyy siihen, miten auto on suunniteltu.

Miksei Bottas sitten yltänyt samanlaiseen vauhtiin kuin Hamilton?

Siksi, että Hughesin tietojen mukaan Mercedeksellä kesti seitsemän kierroksen ajan saada takarenkaiden lämpötilat pidon kannalta oikeaan ikkunaan ja jokainen Bottaksen pyörähdys laski lämpötilat alas.

Ensimmäisestä pyörähdyksestä alkoi siis noidankehä, josta Bottas ei kyennyt rimpuilemaan irti. Kuusi pyörähdystä ja kaksi varikkokäyntiä tarkoitti sitä, että Bottas käytti valtaosan kilpailusta – Hughesin laskujen mukaan 49 kierrosta 58:sta – siihen, että yritti saada renkaansa oikeaan lämpötilaan.

Kun Bottas lopulta onnistui tässä, hän teki toiseksi viimeisellä kierroksella siihen mennessä kilpailun nopeimman kierrosajan. McLarenin Lando Norris oli viimeisellä kierroksella vielä 1,4 sekuntia nopeampi.

Lue myös:

    Uusimmat