Vältteletkö hiilareita terveyssyistä? Helppo säilytyskikka tekee niistä astetta parempia

3:56
Mikä ihmeen ilmaperuna? Videolla kerrotaan, mistä tulevaisuuden potussa on oikein kyse.

Ravitsemustieteilijä Reijo Laatikainen kertoo kirjassaan Verensokeri haltuun – eroon esidiabeteksesta (Kirjapaja), miksi peruna, riisi tai pasta olisi parempi syödä vasta sen jälkeen, kun se on viilennetty.

Verensokerin kannalta olisi parempi syödä jääkaapissa tai pakastimessa säilöttyä kuin vastikään valmistettua hiilihydraattipitoista ruokaa. Tällöin se nimittäin nostaa verensokeria vähemmän.

Kun kypsennetyn ruoan pistää kylmään, siihen muodostuu resistenttiä tärkkelystä. Resistentti tärkkelys ei sula ruoansulatuksessa vaan päätyy kuituna paksusuolen bakteerien ravinnoksi. Sama tapahtuu pakastamisessa leipätuotteiden tärkkelykselle.

Kuitu tasoittaa aterian jälkeistä verensokerin nousua, ja runsaskuituisen ruokavalion tiedetään pienentävän riskiä sairastua tyypin 2 diabetekseen. Kuidut myös edistävät suolen toimintaa sekä hyvien suolistomikrobien kasvua.

Kylmien perunoiden syöminen ei ole taikakeino

Resistentti tärkkelys ei muunnu tavalliseksi tärkkelykseksi, vaikka ruoka lämmitettäisiin uudelleen.

Kertaalleen kylmennetyn tai pakastetun ruoan syöminen voi siis ainakin teoriassa auttaa pitämään verensokeritasot kurissa ja painonhallinnassa. Ainakin lisääntynyt kuidun saanti edistää molempia.

On kuitenkin syytä huomioida, ettei kertaalleen kylmennetyn perunan, pastan tai leivän syöminen yksinään estä esimerkiksi tyypin 2 diabeteksen puhkeamista. Normaalipainossa pysyminen, terveellinen ruokavalio, liikunta sekä tupakoimattomuus suojaavat monilta kansantaudeilta.

Lähde: Reijo Laatikainen: Verensokeri haltuun – eroon esidiabeteksesta (Kirjapaja)

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja