Lähes kolme neljästä kuljettajasta ei ole tietoinen niin sanotusta vetoketjuperiaatteesta liikenteessä, paljastaa tuore brittitutkimus.
Kun kaksi kaistaa yhdistyy yhdeksi esimerkiksi kiihdytyskaistan päättyessä, ja kummallakin kaistalla on letka autoja, sujuu liikenne parhaiten, kun päättyvällä kaistalla olevat autoilijat ajavat kaistansa loppuun asti ja siirtyvät toiseen jonoon vuorotellen siinä olevien kanssa.
Suurin osa kyselytutkimukseen vastanneista briteistä oli sitä mieltä, että rinnakkaiseen jonoon tulisi liittyä mahdollisimman nopeasti silläkin seurauksella, että liityntäkaistan loppupätkä jäisi käyttämättä. Tämän on useasti todettu vain pahentavan ruuhkaa, kun kaistaa ei hyödynnetä loppuun asti.
Vain yksi neljästä tutkimukseen vastanneesta tiesi, että vetoketjuperiaate on toimivin ratkaisu. Kolme prosenttia vastanneista piti hyväksyttävänä kahdella kaistalla ajamista siihen asti, että joku toisessa jonossa antaa tietä.
Lue myös: Häiritsevän moni kuljettaja rikkoo sääntöä, joka taotaan kaaliin jo autokoulussa: "Pitäisi olla yksiselitteisen selkeää"
36 prosenttia vastaajista myönsi, ettei ole kerrannut liikennesääntöjä autokoulun jälkeen, kun taas 20 prosenttia kertoi, että kertaamisesta on vähintään kymmenen vuotta.
Lähde: AutoExpress, Halfords Autocentres