Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Vain yksi neljästä autoilijasta osaa tämän yksinkertaisen periaatteen liikenteessä – brittitutkimuksessa karuja havaintoja

0:14Bussikuskin törkeä ajotapa tallentui videolleBussikuskien törkeä ajotapa tallentui videolle Turun moottoritiellä.
Julkaistu 14.02.2019 17:50

Ville Järveläinen

Lähes kolme neljästä kuljettajasta ei ole tietoinen niin sanotusta vetoketjuperiaatteesta liikenteessä, paljastaa tuore brittitutkimus.

Kun kaksi kaistaa yhdistyy yhdeksi esimerkiksi kiihdytyskaistan päättyessä, ja kummallakin kaistalla on letka autoja, sujuu liikenne parhaiten, kun päättyvällä kaistalla olevat autoilijat ajavat kaistansa loppuun asti ja siirtyvät toiseen jonoon vuorotellen siinä olevien kanssa.

Suurin osa kyselytutkimukseen vastanneista briteistä oli sitä mieltä, että rinnakkaiseen jonoon tulisi liittyä mahdollisimman nopeasti silläkin seurauksella, että liityntäkaistan loppupätkä jäisi käyttämättä. Tämän on useasti todettu vain pahentavan ruuhkaa, kun kaistaa ei hyödynnetä loppuun asti.

Vain yksi neljästä tutkimukseen vastanneesta tiesi, että vetoketjuperiaate on toimivin ratkaisu. Kolme prosenttia vastanneista piti hyväksyttävänä kahdella kaistalla ajamista siihen asti, että joku toisessa jonossa antaa tietä.

Lue myös: Häiritsevän moni kuljettaja rikkoo sääntöä, joka taotaan kaaliin jo autokoulussa: "Pitäisi olla yksiselitteisen selkeää"

36 prosenttia vastaajista myönsi, ettei ole kerrannut liikennesääntöjä autokoulun jälkeen, kun taas 20 prosenttia kertoi, että kertaamisesta on vähintään kymmenen vuotta.

Lähde: AutoExpress, Halfords Autocentres

Lisää aiheesta:

Poliisi varoittaa vaarallisesta ilmiöstä liikenteessä: Jo viidellä sekunnilla voi olla dramaattiset seurauksetTutkimus: Suomalaiset autoilijat syyllistyvät yhteen asiaan huomattavasti muuta Eurooppaa useamminPäätön ohitteluvimma piinaa suomalaiskuskeja: "Varsin monen tulisi palata autokoulun penkille"Vaarallinen harhaluulo: Moni käyttää auton pääntukea väärinVideo, joka jokaisen pitäisi nähdä – nämä liikennesäännöt saavat suomalaisten päät pyörälleVVV-periaate tulisi takoa selkärankaan jo autokoulussa: "Harvalla on autossaan kristallipalloa"
AutotLiikennesäännötLiikenneIso-BritanniaLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 14:54
    Politiikka

    Eduskunta äänesti: romutuspalkkio tulee voimaan ensi vuoden alusta

  • 14:12
    Tulipalot

    Hybridi-Audi leimahti kesken latauksen – Tampereen parkkihallipalo teki valtavaa tuhoa

  • Eilen16:55
    Moottorikelkat

    Omistatko moottorikelkan? Varmista yksi asia – muuten vaarana "huomattavat kulut"

  • ma10:29
    Liikenneturvallisuus

    "Yleinen harhakuva" lisää jopa ketjukolarin riskiä – autoilijat unohtavat liikenteessä tärkeän perusasian

  • 1.11.16:30
    TV-ohjelmat

    Moni muistaa Pimp My Ride -hittisarjan – karu totuus tuunatuista autoista voi yllättää