Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Toyotalla poikkeava strategia itseajaviin autoihin – eivät halua korvata kuljettajaa

Julkaistu 25.10.2016 10:25

MTV LIFESTYLE

Autovalmistaja Toyotalla ei ole kiirettä osallistua autoteollisuuden kilpajuoksuun itseajavien autojen testaamisessa julkisilla teillä. Yhtiön ykköstavoite on sen sijaan auttaa autoilijoita ajamaan turvallisesti.

– Meitä ei kiinnosta täysin autonomiset autot. Meidän tavoitteena on vähentää onnettomuuksien määrää, Toyotan turvalaitteiden varajohtaja Seigo Kuzumaki toteaa.

Kuzumaki puhui lehdistölle Detroitissa lokakuussa.

Toyota aikoo keskittyä kehittämään auton ohjausta avustavia järjestelmiä, jotka antavat ajoneuvon kiihdyttää, jarruttaa ja ohjata itsekseen lyhyitä matkoja moottoriteillä tai maanteillä.

Autovalmistaja aikoo esitellä Highway Teammateksi nimetyn ajoavustajan Japanissa vuonna 2020, Kuzumaki vahvistaa.

Kehitteillä on myös vastaavanlainen ajoavustaja kaupunkikäyttöön, Urban Teammate. Kuzumaki ei antanut arviota sen julkaisuaikataululle.

Suunnitelmistaan huolimatta Toyota kamppailee yhä sen kanssa, miten ohjausvastuu siirretään tekoälyltä turvallisesti takaisin kuljettajalle. Yhtiö on kokeillut äänivaroituksia, valomerkkejä ja täriseviä istuimia.

– On totta, että viestintä kuljettajan ja järjestelmän välillä on suurin haasteemme, Kuzumaki myöntää.

Sillä aikaa, kun Toyotan kilpailijat poistavat autoistaan ratteja ja kaasupolkimia sekä keskittyvät ajovastuun siirtämiseen kokonaan autolle itselleen, Toyota haluaa säilyttää kuljettajan paikan autossa. Kuzumaki painottaakin, että ajamisen nautinnollisuuden ja hauskuuden säilyttäminen on Toyotalle tärkeää.

Lähde: Automotive News Europe

---

2:10Tässä tulee Toyota i-Road

Lisää aiheesta:

Hype hyytyi: Uskoitko näiden autojen olevan arkipäivää vuonna 2020? Niin teki moni muukin, mutta nyt valmistajilla on muita murheitaGoogle päästää autonomiset autonsa vihdoin kuluttajien käsiin – takana lähes 10 vuoden kehitystyöToyota haluaa pitää ihmisen ratin takana myös tulevaisuudessa – esitteli erikoisen konseptiautonGoogle perusti uuden yrityksen robottiautojen kehittämiseenKumpi pelastetaan, jalankulkija vai kuski? Mersu ratkaisi robottiautojen ongelmanGooglen robottiautoilla takanaan jo yli 3 miljoonaa kilometriä
ToyotaAutonomiset autotAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Toyota
  • to14:11
    Autot

    Toyota kutsuu Suomessa yli 1 250 autoa tarkastukseen

  • 9.10.11:30
    MM-ralli

    Manageri teki Kalle Rovanperälle vastarintaa – naurahtaa "isoista summista"

  • 12.9.17:59
    Takaisinkutsut

    Toyotalla mittava takaisinkutsu Suomessa

  • 18.8.17:27
    Auton ostaminen

    Tarve vain puolikkaalle Toyotalle? Huutokauppailmoitus hämmentää

  • 10.6.11:02
    MM-ralli

    Toyotan ylivoima sokaisee – Jari-Matti Latvala teki osuvan huomion: "Kyllä he haluavat meidät lyödä"