Toyotalla poikkeava strategia itseajaviin autoihin – eivät halua korvata kuljettajaa

Autovalmistaja Toyotalla ei ole kiirettä osallistua autoteollisuuden kilpajuoksuun itseajavien autojen testaamisessa julkisilla teillä. Yhtiön ykköstavoite on sen sijaan auttaa autoilijoita ajamaan turvallisesti.

– Meitä ei kiinnosta täysin autonomiset autot. Meidän tavoitteena on vähentää onnettomuuksien määrää, Toyotan turvalaitteiden varajohtaja Seigo Kuzumaki toteaa.

Kuzumaki puhui lehdistölle Detroitissa lokakuussa.

Toyota aikoo keskittyä kehittämään auton ohjausta avustavia järjestelmiä, jotka antavat ajoneuvon kiihdyttää, jarruttaa ja ohjata itsekseen lyhyitä matkoja moottoriteillä tai maanteillä.

Autovalmistaja aikoo esitellä Highway Teammateksi nimetyn ajoavustajan Japanissa vuonna 2020, Kuzumaki vahvistaa.

Kehitteillä on myös vastaavanlainen ajoavustaja kaupunkikäyttöön, Urban Teammate. Kuzumaki ei antanut arviota sen julkaisuaikataululle.

Suunnitelmistaan huolimatta Toyota kamppailee yhä sen kanssa, miten ohjausvastuu siirretään tekoälyltä turvallisesti takaisin kuljettajalle. Yhtiö on kokeillut äänivaroituksia, valomerkkejä ja täriseviä istuimia.

– On totta, että viestintä kuljettajan ja järjestelmän välillä on suurin haasteemme, Kuzumaki myöntää.

Sillä aikaa, kun Toyotan kilpailijat poistavat autoistaan ratteja ja kaasupolkimia sekä keskittyvät ajovastuun siirtämiseen kokonaan autolle itselleen, Toyota haluaa säilyttää kuljettajan paikan autossa. Kuzumaki painottaakin, että ajamisen nautinnollisuuden ja hauskuuden säilyttäminen on Toyotalle tärkeää.


---

Tässä tulee Toyota i-Road 2:10

Lue myös:

    Uusimmat